Efter att jag i mitt förra inlägg berättade om varför japanska spel har så många tvättbjörnar som älskar löv, fortsätter jag att fundera över obskyra japanska kulturella referenser i tv-spel. Såna där referenser som får oss att tänka WTF, eller som vi bara accepterar som normalt i japanska spel. En sak som jag först bara accepterade, men sedan upptäckte i fler och fler spel och därför började undra, är att hammare ofta används för att krympa folk i japanska spel. Ta till exempel Mario & Luigi: Superstar Saga, där Luigi slår Mario med en hammare så att storebrodern blir liten nog att ta sig till platser de annars inte når.
Visst, det är kanske inte så konstigt att Mario blir tillplattad av ett slag med en hammare i skallen. Men det var här som jag började uppmärksamma fenomenet, eftersom jag kände igen konceptet från Final Fantasy-serien där man botar ministatus med en mallet – alltså med en hammare. Square har det här i många av sina rollspel, och i Secret of Mana finns det fiender som krymper dig så att du måste använda dvärgarnas hammare för att återfå din ursprungliga storlek. Sedan har vi så klart Okami, där Amaterasu måste använda en hoppande gyllene Lucky Mallet för att förvandla sig till chibi Okami och därmed kunna ta sig ner i en mans mage.
Den senaste gången jag såg den magiska hammaren var i DS-spelet The World Ends With You, där det finns en hammare som inte låter dig ändra storlek, men påverka mängden erfarenhetspoäng du får i striderna. Spelet beskriver hammaren som ”The minature golden hammer of Muromachi-period legends that lets you change your height at will. Perfect for short folks!”
Så vad är det då för hammare? Var kommer den ifrån? Vad är bakgrunden till myten? Jag kikade runt efter information, och fann en gammal japansk berättelse från kring 1400-talet. Den handlar om ett par som aldrig fått ett barn, varpå kvinnan på sin ålders höst önskar att hon kunde bli gravid, oavsett hur litet barnet skulle bli. Barnet kom, och var såklart pytteliten. De döpte honom till Issun-Boshi, som betyder ungefär ”tre centimeter son”. Och där har vi kanske förklaringen till Issun i Okami. Pojken beger sig ut i världen med en nål som ett svärd, och det hela slutar med att han besegrar ett monster och räddar en prinsessa. Prinsessan använder en magisk hammare — Uchide no kozuchi — som monstret tappade, och använder den för att få Issun-Boshi att växa till full storlek.
Intressant serie du gjort här. Det här har jag aldrig nånsin tänkt på, vad väluppsnappat av dig. I rubriken tänkte jag direkt på Hammer bros, och att Mario krymper vid träff även där, Men han krymper å andra sidan för allt.