Då har vi spelat klart Gradius III på SNES. Vi dividerar huruvida det är svårt eller enkelt eller bara simpelt. Anders har också börjat sin resa i Final Fantasy VII.
Länkar
Retroresan: Jag är ledargåsen (Gradius III klart, Conker’s Bad Fur Day start)
Lika charmigt och underhållande avsnitt som alla tidigare veckor.
Störtskön start på Final fantasy 7 sagostunden. Eftersom jag nu ligger ca. 10 timmar framför Anders och kan associera till vad han tycker och upplever. MVG+ till dig.
Jag ser hemskt mycket fram emot att höra era tankar om Conker bad fur day.
Men Anders, hur många timmar tror du att du kommer lägga på FF7 varje vecka? Jag vill gärna hålla mig en bit framför dig (för att inte spoila storyn) men ändå inte dra iväg för häftigt?
För övrigt kan tilläggas att jag inte är en ny lyssnare. Började först vid Star wars avsnittet. Men har sedan dess lyssnat igenom eran ”backlog” minst två gånger.
Nördcred till Garageinfluensa.
Anders förtrollar oss alla med sina berättarkunskaper och Samson är lika sockersöt som alltid. Samtidigt som Gradius III sitter på sin pall och har ingenstans att undvika glåporden som kastas mot den.
Ni är mina örons guldstund varje vecka. Hoppas ni aldrig slutar med era färder genom spelvärlden.
Så nu när jag varit så pass gullig mot er borde jag gå och sänka mina fötter i tjära. Man vill ju inte bli snäll.
Äntligen har Anders kommit till den finaste och största briljanten i Final Fantasy-serien. Jag är så glad över hur du tagit de första stegen i spelet så jag började nästa att gråta över tanken på hur mycket du har framför dig. Jag tycker det förstör känslan när man har på pilar dit man skall gå. Jag visste att FFVII skulle komma till N64:an men jag har länge funderat om det var tänkt att det bara skulle utspela sig i Midgard p.g.a. N64:ans utrymmesbrist eftersom det är 8 reaktorer så kanske de hade kunnat skapa en intressant story utan att det hade behövt ändra miljöer så mycket och på så sätt sparat plats.
Här är lite åsikter om designen till Samson:
– Ha lite högre kontrast mellan text och bakgrund.(inte något problem på en IPS skärm men kan vara ett problem för folket som tror att skärmen inte är den viktigaste delen av en dator)
– Jag gillar retrostuket på bakgrunden men jag tycker att det inte riktigt passar med 90-tals futuristiska stuket på den övriga designen. Rundade hörnen på kommentarerna känns sååå 2000-tal nu är det 2010. Alternativt så kan du riktigt retro med mer pixelering. Jag vet att design är kanske inte min starkaste sida och det är högst personligt.
– Kul att ni använder Gravatar nu.(hade tänkt föreslå det)
– Captchan kunde flyttas ovanför submit knappen eftersom man skall fylla i den innan man trycker på submit.(uppenbart misstag av en interaktions designer) Dessutom ser CAPTCHAN lite malplacerad ut med t.ex. vit bakgrund där man skall skriva in koden.
– Jag gillar när man ändrar ramen eller bakgrunden på input text rutorna när man väljer dem för att då är det lättare att se vilken man skriver i.
Optional:
– HTML i kommentarerna typ med en preview knapp eller en WYSIWYG editor.
– Smilie knappar för att man vet inte vilka smilies som omvandlas till gula smilie gubbar.
Jag har Conkers Pocket Tales till GBC vilket är ett helt annat spel men jag har inte spelat Bad Fur Day tidigare. Jag har många kära minnen med min Nintendo 64:a som t.ex. Mario Kart 64 som är enligt mig det bästa Mario Kart eller GoldenEye som är det roligaste multiplayer FPS:t jag spelat.
Oj! Ytterligare en överraskning med många intressanta karaktärer som Gregg. Han är nog den näst bästa Grim Reapern i ett spel den bästa måste vara Manuell Calavera eller Gregory Horror shows död.
Det bästa med Nintendo 64 är att det knappt existerar laddningstider Heavy Rains laddningstider känns som en evigheter i jämförelse. Jag längtar tills vi kan sluta med laddningstider hoppas att spelen levereras på minneskort nästa generation. (troligen inte eftersom då krävs det en revolution bland minneskort då)
Vilken är eran favorit karaktär?
Greate mighty poo för att jag gillar karaktärer som sjunger opera. Gay – kugghjulet Quentin var ganska nära för att jag gillar gay personer i spel.
Vilken karaktär är ni mest lik?
Gregg för att jag hatar också katter och zombies. Det skall sägas att jag inte är allergisk mot varken katter eller zombies utan tycker bara inte om dem.
Favoritställe i spelet?
Min är nog nattklubben med den coola lasershowen.
Vilka filmreferenser kan ni hitta?
Det uppenbara: (eftersom jag är så dålig på film så kan jag bara säga )
Clockwork Orange början och slutet med mjölken.
Reservoir Dogs
Saving Private Ryan
The Matrix
Exorcisten
Gudfadern
Dracula
Någon zombie film(brukar inte se så många)
Star Wars
Greate Mighty Poo sjunger opera och om jag inte minns fel så liknar det Wizard of OZ(med referens till det australienska bandet chocolate starfish eller Limp Bizkit ) vilket är en av de få musikaler jag sett för att det är dyrt att gå på musikaler. I.a.f. så är Birdy(fågelskrämman) en referens till Wizard of OZ och Mepsi Pax = Pepsi Max som Birdy köper för 10$.
Jag har inte sett Alien(jag vet det är ett svart hål i min film backlogg) men det var Alien på slutet.
James Bond med whiskyn på slutet.
Conker’s Bad Fur Day
1.Grafiken: Det bästa jag har sett på N64:an. Rent estetiskt så är det inte så imponerande eftersom Rares standard design är att sätta ögen, näsa och mun på alla möjliga saker som t.ex. en ost. Bajset känns inte så äckligt som man vill att det skall vara. Spelet kom väldigt sent i N64:ans historia och ändå använder den inte expansion pack? För att på vissa ställe laggar det lite. Gillar att det använder choklad för att representera hälsa för att choklad är min favorit godis fast jag skulle inte äta chokladen som finns inne hos Greate Mighty Poo. Intressant hur bra N64:an var på att hantera animerade texturer dom verkar finnas överallt. Tråkigt att man fick spendera så lite tid inne i bikupan jag gillar generellt bikupor i spel.
2.Ljud: Gillar musiken som är väldigt klatschig och det är intressant hur de bakar in prutt ljud i själva musiken på ett lekfullt sätt. Röstskådespeleriet är mycket bra för sin tid dock lider det lite av den hård komprimeringen det är väldigt imponerande att det fått in så mycket ljud på en kassett. Filmreferenserna haglar över en vilket är ett bra sätt föra storyn framåt. En intressant sak är att många röster till karaktärerna är gjorda av samma person: Chris Seavor som också var projekt ledare. Något som jag blev imponerad av var att spelet har Dolby Surround och det gjorde att spelet kändes mindre retro och spelet kom ut 2001 vilket är ju ett retro gränsfall.
3.Kontroll: En mycket bra kontroll som har gjorts bättre för varje rare spel till N64:an och det här är sista versionen och den absolut bästa. Jag antar att det använde i princip samma motor som för Banjo Kazooie.
4.Gameplay: Mycket lekfullt och varierande. Det jag störde mig mest på var dinosaurien som man kläckte som man skall eskortera AI:n till den är typ en av de jobbigaste jag varit med om eftersom den skall mumsa på en massa grottmänniskor. Åhh! Jag hatar eskort uppdrag!
5.Utmaning: Ett ganska enkelt spel men det gör inte så mycket eftersom det finns så mycket variation. Det trappar upp lagom i svårighetsgrad precis som ett spel skall men det blir aldrig svårt som t.ex. Gradius III.
6.Slutsats: Det här är ett spel som gör mig glad och som tar både sig själv och dess spelare på ett lättsamt sätt. Det här är ett spel som känns väldigt långt även fast det inte är det och jag har svårt att se hur de skulle ha kunnat utnyttja kassettens storlek på ett bättre sätt. Jag läste att Conker skulle ta livet av sig i slutet. Det hade varit pricken över i:t för det här spelet även fast det hade sattit stopp för uppföljare. Det är så bra att man inte vill ha en uppföljare ungefär som Grim Fandango fast inte av samma kaliber som Grim Fandango.
Riktigt fin sida och bar avsnitt. Final Fantasy VII verkar ju riktigt spännande. Har aldrig haft någon av Playstations konsoler. Det har varit Nintendo för min del. Jag spelade en hel del 64 som liten. Kul att ni provar något sådant. Är själv sugen på att en gång för alla försöka klara Oscarina of Time. Fantastiskt spel. Jag spelar A Link to the Past men har fastnat precis i slutet. Typsikt Zelda. Annars grymt bra spel.
Tack för ännu ett trevligt avsnitt. FF7 är mysigt, till skillnad från FF4 och FF6 kommer jag ihåg i stort sett alla scener från 7an. Kul att lyssna på.
Jag hade tänkt mig att köra igenom Gradius 3 till inspelningen men det sket sig, efter ett par banor fick det vara. Ni summerar spelet ganska bra, sparsmakat och ganska oengagerande. Vad som slog sista spiken i kistan för mig var det (iofs taktiskt sätt potentiellt intressanta) bonussystemet. Framförallt valet att göra farten anpassningsbar och sedan återställa den när man dör var helt djävulskt irriterande. Att kastas tillbaka i det gamla slöa skeppet förstörde helt och hållet mitt flyt. Det kanske bör tilläggas att jag rent generellt ogillar horisontella rymd-shooters (undantaget Darius serien som Samson nämnde), tacka vet jag de vertikala varianterna. Vad gäller shooters rent allmänt skulle jag själv gärna se Treasure dyka upp i Retroresan. I stort sett alla deras spel som jag har spelat har varit bra, och de som inte har varit det har i alla fall varit intressanta. Mycket gott att plocka ifrån med andra ord.
Savepunkts nya look är trevlig. Den vertikalt fixerade, horisontallt repeterande bakgrunden är riktigt nice. Ett bra alternativ för en så vertikalt lång sida. Jag är inget större fan av pixellerad tet med mjuka skuggor men äh, småsak. Däremot kanske det skulle vara värt att tänka över valet med en och samma bakgrund till hela sidan, de olika podcasterna förlorar lite egen identitet på det här sättet (även om bakgrunden är fin).
Conker’s bad Fur Day skippar jag. Jag gillar N64 lika mycket som er 😉
@vargavaka Jag är själv inte speciellt nöjd med topbannern. Den är lite av en placeholder för tillfället. Ska sätta mig ner och göra en ordentligt logga någon dag när jag har tid.