Något jag reagerat på den senaste tiden är hur många spel som har fått samma betyg. Jag tar tidningen LEVEL som exempel. Där har det under årets första halva recenserats 66 spel. 24 av dessa har fått 8/10 i betyg, alltså mer än en tredjedel. Har spelåret hittills verkligen varit så jämt och bra?
8/10 känns lite som det perfekta betyget för recensenten. Det är inte för lågt för att fanboy-arméerna ska gå till attack, men samtidigt inte för högt för att skapa kravaller åt andra hållet. Det känns lite som en sweetspot. Det känns lite safe.
Det finns många riktigt bra skribenter i Sverige och framförallt på LEVEL-redaktionen. Men de finns enligt mig även dem som skriver på ett lite väl ”säkert” sätt, så de inte gör någon upprörd och arg. Nu säger jag inte att man ska ta till Aftonbladet-metoder och såga spelet för att rikta uppmärksamhet skribenten själv, men jag saknar ibland lite stake i den svenska spelpressen.
..Och jag vet vad ni tänker, att man inte ska stirra sig blind på en siffra utan läsa texten istället. Och det gör jag, många gånger pekar de också mot siffran 8. Men det finns gånger då texten bara känns som några stycken text som recensenten skrivit för att stryka sina läsare medhårs, samt ett betyg som varken är för mycket, eller för lite. Under en sådan tid som vi precis sett, med högvis med kvalitetsspel varje månad, behövs recensenter som vågar stå emot en eventuell läsarstorm.
Kan det vara att sifferbetyget rent av är förlegat och missvisande? Jag och Samson kanske ska ringa upp Bjarneby och berätta om pizza-betyget i Retroresan?
Bara jag som anser att sifferbetyg är värdelösa allmänt? Det är ju tänkt att de skall representera platformen och genren, men ändå så får portabla spel alltid sämre betyg än de stationära. Och vad är skillnaden mellan 7, 8, och 9? Som jag har förstått det så är en 10en ouppnålig perfektion som går över gränser, det bästa som finns i alla genrer och på alla konsoller. Så säg att God of War 3 fick 10, då är det alltså det bästa racingspelet som finns på 360. OK, det var en fånig överdrift. Men om ett spel får 10 så skall vemsomhelst kunna sätta sig med det, tycka att det är kul, bli imponerad av alla aspekter, samt komma igenom det utan att ge upp. 10 finns inte, 8 skall vara jävligt bra, 5 skall vara snittet och inte dåligt.
Eller så får man använda något annat system.
PIZZA-TAJM!
Som jag har sagt förut så tycker jag att pizzabetyget är överlägset 1-10skalan. Jag gillar dock -1-5 skalan, den är så enkel att behärska att de flesta recensenter klarar av det. Alla förstår ju liksom att 3 är lika med ”bra”, ungefär vad 75-80 är på metacritic, så jävla sjukt.
Jo jag tror att anledningen till att det kommit många spel med 4:or eller 8:or är spelutgivarna väntade med att ge ut sina spel några månader senare tills hypen kring de stora spelen från hösten lagt sig.
Förväntningarna på spelet spelar också en mycket stor roll. Tänk den tanken om en speltidning bara skulle VÅGA sätta en 8:a på det senaste Mariospelet.
Eller om Alan Wake inte skulle förhandsvisats flera år innan det släppts och bara dyka upp i butiken som ett av årets spel. (Vilken bomb!)
Har börjat skita i betygen och endast läsa recensionerna. Tycker ofta att recensenter ger högre beryg än vad recensionerna anger.