I takt med dagens premiär av fotbolls-VM i diamantlandet i söder har vi spelat klassiska Nintendo World Cup till NES. Vi snackar specialsparkar och blir fotbollsnostalgiska med VM i Italien, VM i USA och klämmer in VM lite överallt samtidigt. Anders har också traskat vidare i sagostunden och spelar huvudhistoria igen efter två veckors sidoäventyr. Nästa vecka spelar vi Mighty Morphin’ Power Rangers till SNES.
Musikpaus
Retroresan: Sex stjärnor till Glenn Hysén (Nintendo World Cup klart, MMPR start)
Jag skippade Nintendo World Cup pga tidsbrist samt att det inte såg så intressant ut, men det blev ju ett riktigt mysigt avsnitt med en massa fotbollsreferenser. I like! 🙂
Det verkar dock som det blev lite tjall på ljudet någonostans runt musikpausen, råkat pressa ihop ljudet under mixningen kanske? Låter lite som de ”piff-och-puff” blandband med låtar som man kunde göra genom att spela in musik med framspolningsknappen halvt intryckt på bandspelaren. Lustigt nog lät Anders fortfarande okej medan Samson blev väldigt pipig. Norrländska har sina fördelar 🙂
Skarpt av Samson att komma på att det var kanonen de syftade på under sekvensen i Junon, det verkar vettigt. Jag körde igenom den biten för bara en vecka sedan eller så och jag tänkte bara ”vad fan är det nu då.. nä, det skiter jag i”
PS Anders: Tips från coachen, ta chansen att titta förbi hos Bugenheim igen om du har vägarna förbi. Du kanske kan hitta någonting *hint hint*
Förresten så funkar Morph, så vitt jag vet, som ett nytt kommando som delar minimal skada och morphar fienden om du lyckas döda fienden med attacken. Yuffie har dock ett vapen som gör att hon kan dela maximal skada med Morph vilket är *väldigt* tacksamt.
Sjukt bra, kan inte säga annat.
Jag tycker att Anders borde se FF:AC när han klarat 7. Tror du redan nämnt att du hade sett lite på den men nu kan du se den med andra ögon.
Detta kommer iaf bli ett sjukt stort ihopklipp av hela FF7 sagostund, du kanske borde tänka på att klippa ner dem i ~3 delar så man kan hålla reda på vart man är.
Keep the..ehm…äsh, skit samma, peace and love!
To add to the surreal gameplay, players can also use up to five ”super shots” per half; these powerful, odd-looking shots are used whenever a player does an overhead kick or a diving header, or when he shoots after walking a certain number of steps.
Okej, okej!
Idag laddade jag ned det första Mega Man-spelet för de reserverade poängen. Är jag accepterad nu igen. 😉
Kul avsnitt. Förvånad över att du Samson verkade så intresserad av fotboll. Du kunde ju en hel del. Dessutom så verkade du till skillnad från vad jag har fått intryck av tidigare ha en hyfsat stor passion för sporten innerst inne. Även du Anders verkade kunnig men det hade jag också fått intryck av tidigare. Antar att ni ändå kommer se en del matcher nu. Ni nostalgiker kanske även gillar att se krönikorna på svtplay.
Keep on rocking in the free world… again.
Bra avsnitt, även om allt fotbollssnack var rätt ointressant. Jag spelade dock Nintendo World Cup när jag var mindre och kommer ihåg att det stundtals var riktigt kul. Supersparkarna var coola och spelet hade flera bra lösningar för olika saker. Det är nock dock synd att det inte var mer likt Kunio-kun originalet. Precis som ni var inne på skulle det nog göra spelet lite mer intressant. Jaja, nog om det spelet…
Power Rangers minsann? Kommer ihåg att jag såg delar av serien som liten, men har faktiskt rätt nyligen blivit intresserad av så kallade tokusatsu serier, varav Power Rangers är en. Eller tja, den japanska original serien Super Sentai är det i alla fall, men där finns fler. Garo, Tomika Heero och Cutie Honey för att nämna några populära. Men min favorit är nog Kamen Rider serierna. Jag föredrar denna typ av super hjältar framför dom som brukar figurera i främst amerikanska serietidningar, men båda varianterna är trotts allt lika töntiga som dom är coola.
Jag har inte spelat spelet ni kommer att spela men jag spelade ett rätt kasst Game Boy spel baserat på Power Rangers… och tja, musiken var i alla fall bra. Att Banpresto, en av mina favorit spelutvecklare, har ett finger med i spelet (no pun intended…) bådar ju i alla fall gott. De brukar i alla fall vara bra på att ge fans en överdos av kul saker i licensspel, men vi får väl se om det är mer än musiken som håller i detta spelet, för den kan de ju bara inte misslyckas med.
Inget nästa veckas spel?
Kanske ni kan titta på den första E3 mässan och se vad som var hett då?
Anledningen till att jag nämnde Ancient forest är att man kan komma dit med en guld/svart/grön Chocobo om man inte vill para chocobos så bildas det en väg dit när man dödar ultima weapon(jag tror han störtar där). Hmmm.. Det finns en liten scen med Zack och Cloud om man går till Nibelheim. Sedan har du i princip bara Vincents sidequest med hans ultimata limit breaker/vapen kvar. Jag tycker dessutom att du borde fortsätta med att strunta i att använda KotR.
Meh! Sport typ det tråkigaste som finns. Dessutom så kommer jag ifrån en familj som inte heller är intresserad av sport och det kan bero på det.
Coolt Power rangers men jag kan säga att jag inte var inne i varken Transformers, X-Men, Turtles eller Power Rangers när jag var liten. Jag gillade Mario och Sonic istället.
Men jag minns att jag hyrde det här spelet en gång. Jag funderar om det kanske använde samma motor som The Ninja Warriors till SNES? Spelen känns väldigt lika.
Jag visste inte att Power Rangers var baserat på japanska Super Sentai serien och det var Super Sentai som Axem Rangers är parodi på och inte Power Rangers. Super Mario RPG är ju ett riktigt bra spel synd att ni redan har tagit det i blogg form. Men kanske ni kan prata om det ändå ifall ni har mycket och göra och ni inte har tid att spela tillräckligt mycket?
Mighty Morphin Power Rangers (SNES):
1.Grafiken: Är väldigt bra men inte alls som i Wild Guns. Det känns lite blekt och påsmetat med typ lite för mycket vitt och det gör spelet lite för pastelligt.
2.Ljud: Går att ha på men inte mer sedan blir man ganska snabbt less på huvudtemat. Vad är det för konstiga vapen ljudeffekter? Bäst musik har nog bana 4 dessutom gillar jag den banan bäst eftersom den har mest variation.
3.Kontroll: Väldigt enkel precis som i The Ninja Warriors men fast med färre ”moves” vilket är tråkigt. Troligen så hade det sett bättre ut med ”moves” om de inte hade behövt animera 10 (5 karaktärer och två former) karaktärer. Coolt med walljump synd att får användning för det för sällan dom hade kunnat använda den tiden att göra den animationen till att göra en till attack istället.
4.Gameplay: Väldigt bra och jag tycker det är okej att det har bara ett plan att röra sig i eftersom man får mer action då och det blir inte det där Streets of Rage 2 problemet att man slår i luften. Coola slutbossar(dom två sista banorna) som jag gillar och det är typ som ”grädden på moset”.
5.Utmaning: Tillräckligt utmanande för ett barn som gillar Power Rangers vid den tiden. Men för mig är det för lätt.
6.Slutsats: Det här är ett bra licens spel men inte mer än så. Om man gillar det här idag så tycker jag att man borde spela The Ninja Warriors istället eftersom det känns mer gediget.
Speltips:
Rocket: Robot on Wheels (N64)
Sucker Punch första spel som kom väldigt sent på N64:ans livstid och därför inte så känt spel. Jag skulle tycka det vore intressant att spela det.
The Ninja Warriors(SNES)
Helt enkelt ett bättre Mighty Morphin Power Rangers som jag varmt kan rekommendera.
Jag kom på just att alla power rangers är bara en palett swap. Så det är 6 karaktärer då och alla känns väldigt lika.