Utöver några arkadshooters på XBLA och PSN verkar ”Game over”-skärmen vara utdöd.

vad betyder egentligen Game Over? Kort förklarat att spelandet tar slut. Du är inte tillräckligt duktig för att klara det här spelet. Du försökte, använda alla dina liv och continues, men höll inte måttet. Det enda du kan göra nu är att spela om hela spelet från början.

Arkadhall

Pengarna eller döden!

Under tidigare decennier var det så här vi spelade våra spel – en spelmekanik som har sina rötter i femkronatörstande arkadkabinetter. Under 8-bitseran fanns det endast ett fåtal spel som tillät dig att få fortsätta där du lämnade spelet sist, antingen med hjälp av ett inbyggt batteri som höll din information sparad eller med lösenord. Vissa hävdar att designers egentligen ville ha funktionerna i sina spel men saknaden tekniken eller pengarna att inkorporera det i sina spel. När PC-spelandet tog fart ordentligt under 90-talets första hälft fanns utrymme för sparfunktioner inbyggt i hårdvaran per automatik. Designers behövde inte lägga till dyra delar i kassetterna då datorerna installerade spel och spelen i sin tur fick använda resurser från hårddisken.
 
Speldesign utvecklades med åren och började mer och mer luta åt upplevelser som tog på tok för långt tid för att kunna spelas i en sittning. Sparfilen blev en necessitet och med detta negerades hela poängen med extraliv.

Extraliv

Adjö, käre vän.

”Vem bryr sig om extraliv när jag bara kan ladda min senaste save om jag dör?”.

I moderna spel är det löjligt uppenbart hur lite extraliven spelar roll. Sparfilerna i, till exempel, Super Mario Galaxy bryr sig inte ens om hur många liv du hade när du sparade sist utan ger dig automatiskt ett bestämt antal (5 om jag inte minns fel) varje gång du laddar om.

Lek med tanken att försöka besegra Ninja Gaiden II med begränsat antal liv (som när de tar slut tvingar dig att börja om från spelets start). Skulle någon någonsin klara spelet? Tänk dig att spela genom valfritt Metal Gear Solid-spel där Snakes död betyder att du måste börja om från början.

Spelen har gått vidare och ”liv” är en nostaligsk återblick till arkadhallarnas glansdagar. Poängjagarspel såsom Geometry Wars kommer förstås fortfarande nyttja funktionen, men resten av spelvärlden har fått acceptera faktum.

Den permanenta döden är död.