Sedan väldigt ung ålder har Star Wars varit sagan framför alla andra sagor. Jag är också en av dem som uppskattar de nyare filmerna, men givetvis är det de tre klassiska filmerna som ligger närmast hjärtat. Det är något magiskt med dessa filmer, en mystik som det är svårt att sätta fingret på. Det känns som vi bara ser utdrag från ett universum som är enormt, som har oändligt med episka berättelser att förtälja.
Just därför borde Star Wars vara den perfekta mallen när det kommer till tv-spel. Och det är många som har försökt. Otaligt många, men majoriteten har blivit rent skräp och några få har blivit relativt bra spel, där Jedi Knight-serien och Knights of the Old Republic 1 och 2 står ut som de mest minnesvärda spelögonblicken i positiv bemärkelse. För någon vecka sedan ramlade det senaste tillskottet ner i brevinkastet och ännu en gång blir jag besviken.
Problemet med Star Wars: Force Unleashed 2 är att det försöker vara så mycket som inte är Star Wars. Det känns som ett dussinspel inom hack n slash-genren, med en Star Wars-siluett överdraget. Att svinga sina ljussablar, elektrifiera stormtroopers eller mangla ihop Tie-fighters med hjälp av kraften borde kännas underbart, men känslan infinner sig inte. Starkiller känns på papperet övermäktig, vilket gör att man endast blir förbannad när han tar skada av småsaker.
Precis som första spelet så saknas också den sista finslipningen, spelet känns buggigt och allmänt ofärdigt. Jag fastnar i objekt, blir beskjuten bakom solida väggar och de osynliga väggarna går inte att räkna till. Att man stressat under slutet av utvecklingstiden går ej att ta miste på och det drabbar i slutändan mig som spelare.
Så kanske borde vi låta Star Wars vara film och endast film. Eller så väntar vi på The Old Republic. Det kan ju inte misslyckas, eller hur?