Jag valde medvetet ut inFamous som det första spelet i mitt projekt att samla ihop tio platina-troféer innan årets slut för att jag länge känt att jag hade den inom räckhåll. Efter mina två tidigare genomspelningar hade jag samlat 78% av de troféer som spelet erbjuder – de som fanns kvar var förvisso kvar av en anledning, men det kändes långt från omöjligt.

Här tänkte jag gå igenom en handfull av de troféer som jag fick kämpa med. Vissa var svåra, andra mer tidskrävande. Siktar du på att plocka en platina i detta spel kanske detta kan komma till användning.

Brons: Rockhound
Beskrivning:
Find 100% of the Shards
Det är tämligen vanligt att det ska finnas saker att samla på i moderna spel. Tanken är att det ska uppmuntra till utforskning och längre speltid. Men det finns en gräns, och med 350 shards fördelade på tre öar är Sucker Punch och dansar på denna gräns. Denna trofee är inte vidare svår egentligen, men ack så tidskrävande. Fram till att jag hade ca. 10-15 kvar gick det rätt fort, men sen inleddes ett ordentligt test av mental styrka. Att man efter en 8 timmars spelsession endast lyckats hitta 4 shards tär på psyket – och spelsuget. Visst kan man använda en valfri karta på Internet för lite vägledning, men den hjälper bara så mycket när det är så ofantligt många att samla och det endast är genom din minimala HUD som du kan detektera dessa. Tveklöst den mest tidskrävande bronstrofén jag någonsin samlat på mig.

Brons: Doctor Cole
Beskrivning:
Heal 250 pedestrians
Att heala sina medmänniskor är ingen konst alls. Att heala 250 stycken av dem tar dock en hel del tid. Jag mindes fel från början, och trodde att det endast var 100 som man skulle hjälpa, vilket i sin tur ledde till en övertygelse om att denna trofé hade glitchat, något som tidigare drabbat mig i bl.a. God of War 2. Men jag fortsatte ändå att hjälpa upp alla de hundratals människor som ligger utspridda över hela Empire City och tillslut plingade det till. Tidsdödande visst, men är man medveten om trofén spelet igenom är det ingen stor konst. 250 personer är dock på gränsen till för många. I alla fall för en brons.

Guld: Hard Finish
Beskrivning:
Finish the story mode on Hard, without changing the difficulty setting
Detta var den trofé som jag på förhand skulle vara jobbigast, just för att jag under mina genomspelningar på normal svårighetsgrad upplevde spelet som stundtals mycket svårt och dog ett flertal gånger. I efterhand kan jag dock meddela att skillnaden mellan Normal och Hard i stort sett är inget alls. Du är något känsligare, dina fiender något mer kraftfulla och välutrustade, men i grunden hade jag inte mycket större problem med denna genomspelning än de tidigare. Bara man tänker strategiskt, ser till att så ofta som möjligt angripa ovanifrån och så ofta som det bara går fyller på med elektricitet så går det ofta bra. Dör du får du börja om, ofta inte alls långt ifrån där du dog. Sista bossfighten är väldigt tidskrävande men det tar inte vidare lång tid innan man hittar mönstret som man sedan med fördel följer slaviskt. Inget utrymme för kreativt tänk just här.

Silver: Stunt Master
Beskrivning:
Complete all of the stunts on the stunt list
Troligen spelets svåraste trofé, framförallt om man som jag vägrar använda en guide till sådana här saker. Totalt är det 21 stunts som du ska uträtta för att denna ska plinga, men av dem är det egentligen knappt en handfull som är svåra att få till egentligen. För mig var det framförallt en, som gick ut på att med hjälp av en Shockwave skicka tillbaka en granat på en fiende, som då ska dö av denna granat. Problemet för mig låg i att min Shockwave var för kraftfull, så att den inte bara skickade iväg granaten utan också fienden som den skulle träffa varje gång. Lösningen blev således att nedgradera och för en kort stund gå över till den mörka(röda) sidan, där min Shockwave inte var lika kraftfull. Ett par försök senare, och trofén var i hamn.

– – –

Sammanfattning
Sett med lite distans så var det inte vidare svårt alls att kamma hem en platina i inFamous. Detta gör mig dock inte mindre stolt, framförallt inte med tanke på hur mycket tid som jag faktiskt har lagt på detta spel. Som sagt var det drygaste utan tvekan att samla alla Shards, men i efterhand har jag ändå mestadels positiva minnen från spelet. Detta främst tack vare en stad som i stort sett jämt känns som en enda stor lekplats för en kille med superkrafter. inFamous 2 har mycket att leva upp till, och framförallt hoppas jag att det blir lika roligt att samla troféer där också.

Detta ger mig totalt fem  platina, vilket också innebär att jag har fem kvar för att nå mitt mål för året. Vilket spel som det blir härnäst har jag mina tankar kring, men jag vågar inte hugga det i sten ännu.