Efter många timmars slit är vi äntligen klara med våra rigorösa genomspelningar av de två tunga kriminalitetsäventyren Grand Theft Auto och Grand Theft Auto 2. Vi diskuterar samhällskritik, bilfysik, kannibalism och eurodiscogruppen Rednex likheter med spelseriens berättelser. Sagostunden utgår de det tagit längre tid än vanligt att spela veckans stora spel.
Länkar
- Det här är ingenting (Samsons ickeprojekt)
- Retrospelsmässan i Göteorg
- Spelningen med Nordloef och FantomenK
- Niddes efterfest
Musik
Nedladdat och klart, dags att gå till jobbet! Fredagsjobb med er är najs. Failen är att jag sitter och kollar på ”Det här är ingenting” i stället för att gå hemifrån, lol! Det är ju spännande och Samson är fett söt!
Nedladdat och klart, dags att gå till jobbet! Fredagsjobb med er är najs. Failen är att jag sitter och kollar på ”Det här är ingenting” i stället för att gå hemifrån, lol! Det är ju spännande och Samson är fett söt!
Det här blir spännande att lyssna på!
Det här blir spännande att lyssna på!
Ska ni lägga ner Retroresan???!!
Hoppas ni håller på länge till innan ni kör ert sista avsnitt.
Efter Samsons fummel är vi beredda att svara på lite frågor i nästa veckas avsnitt.
Ska ni lägga ner Retroresan???!!
Hoppas ni håller på länge till innan ni kör ert sista avsnitt.
Efter Samsons fummel är vi beredda att svara på lite frågor i nästa veckas avsnitt.
gött avsnitt, ni var med i mina öron under ett fiskepass efter sutare, la upp lite bilder på facebook på resultatet.
gött avsnitt, ni var med i mina öron under ett fiskepass efter sutare, la upp lite bilder på facebook på resultatet.
Har inte så mycket nostalgi med GTA-serien. Var inte förrän 3:an jag började spela lite smått. Men något jag minns från det första spelet var när jag hade samlat massa bilar i rader. Började skjuta på en av dem och det blev en kedjeexplosion där bil efter bil brann. Låste upp en ny del av staden på det sättet.
Annars, fint avsnitt. Jag kommer antagligen vara på Retrospelsmässan jag också. Får se om man smygfotografera. Kram kram
Har inte så mycket nostalgi med GTA-serien. Var inte förrän 3:an jag började spela lite smått. Men något jag minns från det första spelet var när jag hade samlat massa bilar i rader. Började skjuta på en av dem och det blev en kedjeexplosion där bil efter bil brann. Låste upp en ny del av staden på det sättet.
Annars, fint avsnitt. Jag kommer antagligen vara på Retrospelsmässan jag också. Får se om man smygfotografera. Kram kram
Kirbys Fun Pak är det konstigt spel. Då det har tagit några banor från tidigare spel och förkortat de lite. Gjort några nya och slängt in några minispel och kalla det 8spel i ett. Hade det inte varit bättre att slängt ihop alla banor till ett plattformsspel. Visst har varje spel nu sin egen gimmick men hade det inte funkat att ha dem som världar med sin egen grej. När jag ändå gnäller kan jag passa på att klanka ner på, att ibland behöver man ha sönder ett block för att komma framåt. Har man då tappat sin ”stulna” förmåga blir det svårt att hugga igenom blocket eftersom Kirby utan någon extra förmåga ej kan ha sönder block (Jag har kanske missat något).
Nu till det positiva, vilket är mycket. Det är kul att kunna byta förmågor mitt i en bana. Väljer man fel innan en boss kan spelet för en gångs skull bli svårt.Men väljer man rätt kan du klara en boss på under minuten. Är dock väldigt besviken på ninja förmågan, vilket inte är något ninja över huvudtaget. Men är en skön känsla att bli en sten och glida nerför en backe och slå ner fiende på fiende. Samtidigt är det roligt att kunna släppa en förmåga ”fri” och på så sätt få en skön hjälpreda. Kul att kunna kombinera en egen förmåga med en hjälpreda som har någon helt annan. Ska man sammanfatta det hela är Kirby Fun Pak ett kul spel med en jävligt bra hjälte. Kirby. Hans gimmick är genial och den utnyttjas bra. Undrar dock varför kycklingarna och de dansade träden är fienden??
Kirbys Fun Pak är det konstigt spel. Då det har tagit några banor från tidigare spel och förkortat de lite. Gjort några nya och slängt in några minispel och kalla det 8spel i ett. Hade det inte varit bättre att slängt ihop alla banor till ett plattformsspel. Visst har varje spel nu sin egen gimmick men hade det inte funkat att ha dem som världar med sin egen grej. När jag ändå gnäller kan jag passa på att klanka ner på, att ibland behöver man ha sönder ett block för att komma framåt. Har man då tappat sin ”stulna” förmåga blir det svårt att hugga igenom blocket eftersom Kirby utan någon extra förmåga ej kan ha sönder block (Jag har kanske missat något).
Nu till det positiva, vilket är mycket. Det är kul att kunna byta förmågor mitt i en bana. Väljer man fel innan en boss kan spelet för en gångs skull bli svårt.Men väljer man rätt kan du klara en boss på under minuten. Är dock väldigt besviken på ninja förmågan, vilket inte är något ninja över huvudtaget. Men är en skön känsla att bli en sten och glida nerför en backe och slå ner fiende på fiende. Samtidigt är det roligt att kunna släppa en förmåga ”fri” och på så sätt få en skön hjälpreda. Kul att kunna kombinera en egen förmåga med en hjälpreda som har någon helt annan. Ska man sammanfatta det hela är Kirby Fun Pak ett kul spel med en jävligt bra hjälte. Kirby. Hans gimmick är genial och den utnyttjas bra. Undrar dock varför kycklingarna och de dansade träden är fienden??
Efter att ha hört förra avsnittet så har jag beslutat att inte spela mer GTA 1 eller testa GTA 2, gillar inte ens serien särskilt mycket till att börja med och kontrollen är dålig (enligt fler än mig denna gång).
Så jag körde lite Kirby Super Star i stället!
Det ser bra ut och är gulligt, så som det ska vara med Kirby spel tror jag. Detta är det första spel som har Kirby i huvudrollen som jag spelat och det var ganska roligt. Designen på banor var okej, fiender var hyfsat varierande och man kan oftast se vad de skulle kunna ge för förmåga. Jag tycker att bossarnas design fungerar bra och de är också lite varierande.
Att kunna skapa en side-kick var nog den förmåga hos Kirby som jag gillade mest. Ofta var min side-kick mer till nytta än jag själv (sorgligt nog) men ibland hoppade den bara in i fiender eller lava. Dess beteende beror på hur man rör sig och vilken förmåga den har men jag lärde mig inte hur man skulle kunna manipulera den på bästa sätt utan körde på som om den inte var där för det mesta. Den dog och jag inte hade någon förmåga var det trevligt att ta dess förmåga för att skapa den igen med full hälsa igen.
Av de förmågor Kirby kunde ha så var hjulet och stenen bland de roligaste att använda. Att köra igenom majoriteten av banan och se sina fiender plöjas igenom i raskt takt är ju aldrig fel.
Ganska snyggt gjorda tutorials inför varje ”spel” i spelet! En som inte kört det innan hade stor nytta av det =)
De olika ”spelen” var olika svåra och den första var väldigt enkel men lärorik. Det andra ”spelet” var längre, mer utmanande men med tanke på alla extra liv man fick så var det inte svårt alls. Tredje ”spelet”, där man börjar i Metaknights skepp är antagligen svårast, gjorde bara ett kort försök innan jag kom till ett ställe då skärmen gick mot höger och jag hann inte ta mig fram tillräckligt fort. Känner att jag fått mitt fix av Kirby och är nöjd med spelet även om jag inte tog mig igenom allt.
De mini-spel som också är med körde jag kort och tröttnade fort på. Bäst av dem är nog den då man skall äta mer mat än King Dedede, den var inte så värst rolig men den var ju den som gav mest ”frihet”, kändes det som. För att trycka på en knapp vid rätt tillfälle är ganska simpelt. (Kom inte på något bättre ord för det)
Känns inte som att spelet är så värst långt och jag kommer inte gå tillbaks till det för mini-spelen. För min del skulle det kunna vara lite längre, trots att jag inte tog mig igenom hela spelet så gjorde jag alla andra delar i en inte allt för långvarig sittning.
När det kommer till svårighetsgraden så tycker jag att det är en ganska bra kurva och jag vet inte riktigt hur svårt det blir i slutet, så det kanske jag får ta mig an en annan dag. Om man vill ha en utmaning så kan man testa att köra utan att använda några förmågor, jag tror att det kan bli ganska svårt i en del partier.
Kirby Super Star eller Kirby’s Fun Pak är ett roligt, fint litet spel som kan underhålla än ett par timmar men efter det finns det inte väldigt mycket mer att hämta i de andra mini-spelen eller ens i en andra genomspelning. Det är bättre än ett ”rätt bra spel” och detta skulle jag verkligen rekommendera andra att köra!
Vill ni ha en pizza?
Okej….hmm…det är en…hawaii, med lite tunnare bröd. På den ligger kebab sås som går bra med resten av pizzans ingredienser. Man blir kanske inte alltid helt mätt men den men det smakar väldigt gott!
P.S Vet inte om skattsamlar-spelet går under ”mini-spel” eftersom det verkar vara rätt stort. Detta körde jag heller inte klart och jag tyckte inte att det var så roligt som resten av de större delarna.
Ush! Blev en hel del stavfel där =(
Grymmt avsnitt! har lyssnat ett tag men är first time commenter, man vet att ni är grymma när ni kan göra ett sådant intressant avsnitt om ett så ”storylöst” spel som gta1/2 Härligt som faan gubbar!
btw. får man önska lite mer point and click i Retroresan? lite mer ”skräckish” typ som: scissors,phantasmagoria 1/2,i have no mouth and i must scream och 7th guest.
fortsätt i samma takt gubbar! +++++
//@RobertElander
Intressant avsnitt om GTA 1 och 2 tyckte jag. Har bara nosat på de spelen när de kom, men förstod aldrig riktigt tanken med att spela på fel sida om lagen och meja ner fotgängare med bilen. Men, blev lite sugen på att spela dem ändå, trots att ni inte tokhyllade dem.
Ni har haft många som kommenterat om hur de började lyssna på Retroresan, så jag tänkte att jag gör likadant. Jag har lyssnat i princip från början, för jag behövde något att lyssna på när jag tränade inför ett halvmarathon. Jag gav det en chans med Ristar, och en till med Ghosts and Goblins. Och det var just det andra spelet som fick mig fast. Det var ett av de bästa avsnitten i retroresans historia enligt mig. Jag tyckte det var helt fantastiskt att ni båda tog er igenom spelet, och inte bara en gång, utan två gånger!? (Fast det var kanske bara Samson som gjorde) 🙂 Det bästa var att ni gjorde det fastän ni avskydde spelet. Jag tycker nästan att Retroresan är roligast när ni har spelat såna toksvåra spel.
Nåja, nu har jag spelat lite Kirbys Funpack. Så här kommer mina intryck av spelet:
Spring Breeze kändes som en upphottad kopia av Gameboyoriginalet. Ett alldeles för enkelt och tråkigt spel, men trist och platt bandesign. Kändes lättare att klara spelet än dess motsvarighet på Game Boy, men det kanske beror på att det är enklare att se vad man gör när man har fler färger än fyra nyanser av grönt.
Racingspelet testade jag två gånger. Det var inte särskilt underhållande. Jag blev mest irriterad på den där kungen och att han var snabbare än mig.
Mitt favoritspel i spelet var nog skattjakten. Det var kul att man kunde hitta saker från andra kända nintendospel som triforce och screwball. Gillade också scenen som gör parodi på RPG-fajting. Det var många ”points” man ökade i när man vann.. lovepoints och allt vad det var. Kul humor! Synd bara att det aldrig gavs någon hint om var man var i skattjakten eller när den tog slut. Helt plötsligt gick man bara in genom en dörr som avslutade skattjakten. En karta hade varit bra.
Revenge of the metaknight kändes gulligt och spännande som ett barnprogram på TV3.
Lite kommentarer överlag:
Utseende: Kawaiigulligt.
Kontroll: Fungerar bra. Kirby följer varje minsta rörelse man gör med kontrollen.
Musik: Den gillar jag! Hurtig, glad, snabb och passande för spelet.
Gameplay: Roligt med egenskaperna man suger i sig, och att man kan få med sig en medhjälpare som man pussar på för att ge liv. Det känns som att mycket av det här spelet ligger som grund för Smash Bros-seriens grunder. Bland annat försvarar man sig på samma sätt i båda spelen. Om jag inte har helt fel så ligger väl samma personer bakom?
Pizza: Känns som en barnpizza, som den barnpizzan min bror gjort en video om. http://www.youtube.com/watch?v=VFoQXa9HgCk Eller kanske inte riktigt som i den, men som en barnpizza iallafall med barnvänliga smaker.
Keep up the good show!
Efter att ha hört förra avsnittet så har jag beslutat att inte spela mer GTA 1 eller testa GTA 2, gillar inte ens serien särskilt mycket till att börja med och kontrollen är dålig (enligt fler än mig denna gång).
Så jag körde lite Kirby Super Star i stället!
Det ser bra ut och är gulligt, så som det ska vara med Kirby spel tror jag. Detta är det första spel som har Kirby i huvudrollen som jag spelat och det var ganska roligt. Designen på banor var okej, fiender var hyfsat varierande och man kan oftast se vad de skulle kunna ge för förmåga. Jag tycker att bossarnas design fungerar bra och de är också lite varierande.
Att kunna skapa en side-kick var nog den förmåga hos Kirby som jag gillade mest. Ofta var min side-kick mer till nytta än jag själv (sorgligt nog) men ibland hoppade den bara in i fiender eller lava. Dess beteende beror på hur man rör sig och vilken förmåga den har men jag lärde mig inte hur man skulle kunna manipulera den på bästa sätt utan körde på som om den inte var där för det mesta. Den dog och jag inte hade någon förmåga var det trevligt att ta dess förmåga för att skapa den igen med full hälsa igen.
Av de förmågor Kirby kunde ha så var hjulet och stenen bland de roligaste att använda. Att köra igenom majoriteten av banan och se sina fiender plöjas igenom i raskt takt är ju aldrig fel.
Ganska snyggt gjorda tutorials inför varje ”spel” i spelet! En som inte kört det innan hade stor nytta av det =)
De olika ”spelen” var olika svåra och den första var väldigt enkel men lärorik. Det andra ”spelet” var längre, mer utmanande men med tanke på alla extra liv man fick så var det inte svårt alls. Tredje ”spelet”, där man börjar i Metaknights skepp är antagligen svårast, gjorde bara ett kort försök innan jag kom till ett ställe då skärmen gick mot höger och jag hann inte ta mig fram tillräckligt fort. Känner att jag fått mitt fix av Kirby och är nöjd med spelet även om jag inte tog mig igenom allt.
De mini-spel som också är med körde jag kort och tröttnade fort på. Bäst av dem är nog den då man skall äta mer mat än King Dedede, den var inte så värst rolig men den var ju den som gav mest ”frihet”, kändes det som. För att trycka på en knapp vid rätt tillfälle är ganska simpelt. (Kom inte på något bättre ord för det)
Känns inte som att spelet är så värst långt och jag kommer inte gå tillbaks till det för mini-spelen. För min del skulle det kunna vara lite längre, trots att jag inte tog mig igenom hela spelet så gjorde jag alla andra delar i en inte allt för långvarig sittning.
När det kommer till svårighetsgraden så tycker jag att det är en ganska bra kurva och jag vet inte riktigt hur svårt det blir i slutet, så det kanske jag får ta mig an en annan dag. Om man vill ha en utmaning så kan man testa att köra utan att använda några förmågor, jag tror att det kan bli ganska svårt i en del partier.
Kirby Super Star eller Kirby’s Fun Pak är ett roligt, fint litet spel som kan underhålla än ett par timmar men efter det finns det inte väldigt mycket mer att hämta i de andra mini-spelen eller ens i en andra genomspelning. Det är bättre än ett ”rätt bra spel” och detta skulle jag verkligen rekommendera andra att köra!
Vill ni ha en pizza?
Okej….hmm…det är en…hawaii, med lite tunnare bröd. På den ligger kebab sås som går bra med resten av pizzans ingredienser. Man blir kanske inte alltid helt mätt men den men det smakar väldigt gott!
P.S Vet inte om skattsamlar-spelet går under ”mini-spel” eftersom det verkar vara rätt stort. Detta körde jag heller inte klart och jag tyckte inte att det var så roligt som resten av de större delarna.
Ush! Blev en hel del stavfel där =(
Grymmt avsnitt! har lyssnat ett tag men är first time commenter, man vet att ni är grymma när ni kan göra ett sådant intressant avsnitt om ett så ”storylöst” spel som gta1/2 Härligt som faan gubbar!
btw. får man önska lite mer point and click i Retroresan? lite mer ”skräckish” typ som: scissors,phantasmagoria 1/2,i have no mouth and i must scream och 7th guest.
fortsätt i samma takt gubbar! +++++
//@RobertElander
Intressant avsnitt om GTA 1 och 2 tyckte jag. Har bara nosat på de spelen när de kom, men förstod aldrig riktigt tanken med att spela på fel sida om lagen och meja ner fotgängare med bilen. Men, blev lite sugen på att spela dem ändå, trots att ni inte tokhyllade dem.
Ni har haft många som kommenterat om hur de började lyssna på Retroresan, så jag tänkte att jag gör likadant. Jag har lyssnat i princip från början, för jag behövde något att lyssna på när jag tränade inför ett halvmarathon. Jag gav det en chans med Ristar, och en till med Ghosts and Goblins. Och det var just det andra spelet som fick mig fast. Det var ett av de bästa avsnitten i retroresans historia enligt mig. Jag tyckte det var helt fantastiskt att ni båda tog er igenom spelet, och inte bara en gång, utan två gånger!? (Fast det var kanske bara Samson som gjorde) 🙂 Det bästa var att ni gjorde det fastän ni avskydde spelet. Jag tycker nästan att Retroresan är roligast när ni har spelat såna toksvåra spel.
Nåja, nu har jag spelat lite Kirbys Funpack. Så här kommer mina intryck av spelet:
Spring Breeze kändes som en upphottad kopia av Gameboyoriginalet. Ett alldeles för enkelt och tråkigt spel, men trist och platt bandesign. Kändes lättare att klara spelet än dess motsvarighet på Game Boy, men det kanske beror på att det är enklare att se vad man gör när man har fler färger än fyra nyanser av grönt.
Racingspelet testade jag två gånger. Det var inte särskilt underhållande. Jag blev mest irriterad på den där kungen och att han var snabbare än mig.
Mitt favoritspel i spelet var nog skattjakten. Det var kul att man kunde hitta saker från andra kända nintendospel som triforce och screwball. Gillade också scenen som gör parodi på RPG-fajting. Det var många ”points” man ökade i när man vann.. lovepoints och allt vad det var. Kul humor! Synd bara att det aldrig gavs någon hint om var man var i skattjakten eller när den tog slut. Helt plötsligt gick man bara in genom en dörr som avslutade skattjakten. En karta hade varit bra.
Revenge of the metaknight kändes gulligt och spännande som ett barnprogram på TV3.
Lite kommentarer överlag:
Utseende: Kawaiigulligt.
Kontroll: Fungerar bra. Kirby följer varje minsta rörelse man gör med kontrollen.
Musik: Den gillar jag! Hurtig, glad, snabb och passande för spelet.
Gameplay: Roligt med egenskaperna man suger i sig, och att man kan få med sig en medhjälpare som man pussar på för att ge liv. Det känns som att mycket av det här spelet ligger som grund för Smash Bros-seriens grunder. Bland annat försvarar man sig på samma sätt i båda spelen. Om jag inte har helt fel så ligger väl samma personer bakom?
Pizza: Känns som en barnpizza, som den barnpizzan min bror gjort en video om. http://www.youtube.com/watch?v=VFoQXa9HgCk Eller kanske inte riktigt som i den, men som en barnpizza iallafall med barnvänliga smaker.
Keep up the good show!
Hej Samson och Anders! Jag upptäckte egentligen Retroresan när den bara fanns i bloggform och Anders promotade den på diverse forum. Dock tog det väldigt lång tid innan jag började lyssna på podcastversionen. Jag har dock de senaste månaderna arbetat mig fram genom ert stora arkiv av avsnitt och jag vill tacka för det underbara sällskapet på lång tråkiga bussturer. Dessutom måste jag säga att Pizzabetygssystemet™ 😉 är smått genialiskt. Har fortfarande en del avsnitt kvar innan jag hunnit ikapp, men känner nu att jag vill hoppa fram till nutiden för att kunna delta lite mer i avsnitten.
GTA-avsnittet kändes som en rätt bra start då jag har väldigt starka minnen av det första spelet, även om jag väl egentligen är en vecka sen med att ge kommentarer om det. Men det ger kanske, om något, Samson mer inblick i varför vissa fastnade för spelet. 🙂 En klasskompis på den tiden introducerade mig till demot av spelet och efter det var jag helt fast. Jag vet inte hur många veckor jag spelade det där demot innan jag ens skaffade själva spelet och då ingick bara en liten del av den första staden i demot. Det var friheten som imponerade.
Innan GTA kom brukade jag skapa städer genom en editor i ett bilspel från tidigt 90-tal som hette Stunts, så jag kunde köra runt i dem, och nu dök det upp ett spel som hade detta i en enormt mycket större skala. Dessutom, till skillnad från mina spökstäder i Stunts, var dessa städer levande med andra bilar, fotgängare, ambulanser, poliser etc som påverkades av ens framfart och man hade när som helst möjligheten att t ex skapa ”mayhem” om man ville. Det var ju just det senare man gjorde genom att fylla skärmen med bilar som man sen sprängde eller gå amok med en stridsvagn. Andra dagar kunde jag få för mig att jag skulle köra lagligt och stanna vid rödljusen etc. Jag känner mycket igen mig i Anders tidigare erfarenheter av spelet att man struntade i uppdragen och bara lekte runt i städerna och för min del blev det väl egentligen att jag skapade mina egna uppdrag beroende på vad jag kände för att göra i spelet just för dagen.
Jag håller även med om er syn på spelet idag. Spelet har en viktig plats i historien, men det är som sagt INTE p g a spelkontroll, grafik etc vilket gjort att det rent spelmässigt åldrats väldigt dåligt. Om man gillar GTA-spelen och vill titta närmare på dess bakgrunden så känns väl GTA 2 iaf lite mer lättillgängligt…eller varför inte lyssna på detta avsnittet av Retroresan. 🙂
Testade för övrigt att spela igenom uppdragen i första GTA häromdan, men tappade snabbt fokus och föll tillbaka i gamla vanor. Man kan ju säga att det skiljer en del i storybiten och viljan att se vad som händer härnäst, när man sen satte sig för att spela L.A. Noire.
Har inte hunnit titta närmare på veckans spel, då jag förbereder en resa till Prag. Jag hoppas dock hinna få med fredagens avsnitt på ipoden, så jag kan lyssna på det på flyget lördag morgon. 🙂
Save the plants. Play the bongo.
Grymt avsnitt grabbar! Började lyssna på pod-casten på min cykeltur och kunde inte sluta cykla förrens den var över. 4,5 mil senare vilket blev nytt personbästa 😀
Har legat av mig med lyssnadet den senaste månaden pga strul med min iPod, mycket jobb och allmän trötthet! Nu tog jag mig dock i kragen och lyssnade och ställde mig frågan hur jag någonsin kunnat sluta!
Kommer personligen vara funktionär på Retrospelsmässan och lovar att hälsa, synd att du inte kommer närvara Samson. Håller förövrigt med Anders om GTAs storhet!
Keep the good work up!
En sak jag tänkt på länge men glömt skriva; När ni presenterar spelet och vilket år det är gjort, presentera även andra spel som släpptes samma år. Ger oss lyssnare en mycket bättre tidsuppfattning än att bara droppa ett årtal och vi kan även jämföra med andra kända spel i huvudet.
Träder åter in i mörkret, insåg att mitt intresse för Retroresan dalnade i samband med att jag skrev de första kommentarerna konstigt nog..
Hej Samson och Anders! Jag upptäckte egentligen Retroresan när den bara fanns i bloggform och Anders promotade den på diverse forum. Dock tog det väldigt lång tid innan jag började lyssna på podcastversionen. Jag har dock de senaste månaderna arbetat mig fram genom ert stora arkiv av avsnitt och jag vill tacka för det underbara sällskapet på lång tråkiga bussturer. Dessutom måste jag säga att Pizzabetygssystemet™ 😉 är smått genialiskt. Har fortfarande en del avsnitt kvar innan jag hunnit ikapp, men känner nu att jag vill hoppa fram till nutiden för att kunna delta lite mer i avsnitten.
GTA-avsnittet kändes som en rätt bra start då jag har väldigt starka minnen av det första spelet, även om jag väl egentligen är en vecka sen med att ge kommentarer om det. Men det ger kanske, om något, Samson mer inblick i varför vissa fastnade för spelet. 🙂 En klasskompis på den tiden introducerade mig till demot av spelet och efter det var jag helt fast. Jag vet inte hur många veckor jag spelade det där demot innan jag ens skaffade själva spelet och då ingick bara en liten del av den första staden i demot. Det var friheten som imponerade.
Innan GTA kom brukade jag skapa städer genom en editor i ett bilspel från tidigt 90-tal som hette Stunts, så jag kunde köra runt i dem, och nu dök det upp ett spel som hade detta i en enormt mycket större skala. Dessutom, till skillnad från mina spökstäder i Stunts, var dessa städer levande med andra bilar, fotgängare, ambulanser, poliser etc som påverkades av ens framfart och man hade när som helst möjligheten att t ex skapa ”mayhem” om man ville. Det var ju just det senare man gjorde genom att fylla skärmen med bilar som man sen sprängde eller gå amok med en stridsvagn. Andra dagar kunde jag få för mig att jag skulle köra lagligt och stanna vid rödljusen etc. Jag känner mycket igen mig i Anders tidigare erfarenheter av spelet att man struntade i uppdragen och bara lekte runt i städerna och för min del blev det väl egentligen att jag skapade mina egna uppdrag beroende på vad jag kände för att göra i spelet just för dagen.
Jag håller även med om er syn på spelet idag. Spelet har en viktig plats i historien, men det är som sagt INTE p g a spelkontroll, grafik etc vilket gjort att det rent spelmässigt åldrats väldigt dåligt. Om man gillar GTA-spelen och vill titta närmare på dess bakgrunden så känns väl GTA 2 iaf lite mer lättillgängligt…eller varför inte lyssna på detta avsnittet av Retroresan. 🙂
Testade för övrigt att spela igenom uppdragen i första GTA häromdan, men tappade snabbt fokus och föll tillbaka i gamla vanor. Man kan ju säga att det skiljer en del i storybiten och viljan att se vad som händer härnäst, när man sen satte sig för att spela L.A. Noire.
Har inte hunnit titta närmare på veckans spel, då jag förbereder en resa till Prag. Jag hoppas dock hinna få med fredagens avsnitt på ipoden, så jag kan lyssna på det på flyget lördag morgon. 🙂
Save the plants. Play the bongo.
Grymt avsnitt grabbar! Började lyssna på pod-casten på min cykeltur och kunde inte sluta cykla förrens den var över. 4,5 mil senare vilket blev nytt personbästa 😀
Har legat av mig med lyssnadet den senaste månaden pga strul med min iPod, mycket jobb och allmän trötthet! Nu tog jag mig dock i kragen och lyssnade och ställde mig frågan hur jag någonsin kunnat sluta!
Kommer personligen vara funktionär på Retrospelsmässan och lovar att hälsa, synd att du inte kommer närvara Samson. Håller förövrigt med Anders om GTAs storhet!
Keep the good work up!
En sak jag tänkt på länge men glömt skriva; När ni presenterar spelet och vilket år det är gjort, presentera även andra spel som släpptes samma år. Ger oss lyssnare en mycket bättre tidsuppfattning än att bara droppa ett årtal och vi kan även jämföra med andra kända spel i huvudet.
Träder åter in i mörkret, insåg att mitt intresse för Retroresan dalnade i samband med att jag skrev de första kommentarerna konstigt nog..