Det går inte så bra som förväntat för 3DS. Det går OK. Bara OK. Nyss nådde konsolen 1 miljon sålda i Japan på fyra månader, och det låter ju bra. I alla fall tills man jämför med föregångaren, som sålde 1 miljon på bara en månad. Eller Lite-versionen av föregångaren, som sålde 1 miljon på bara två månader. Så varför börjar 3DS så mycket sämre än DS inledde 2005, och DS Lite 2006? Det finns såklart många skäl, men jag har pysslat ihop en lista över de fem skäl som jag personligen tror skadar 3DS allra mest. Jag är ingen marknadsanalytiker och har säkert helt fel, men vad fan.
#5: PIRATER
PSP och DS har lidit en hel del av piratkopiering. Trots att PSP och DS är de två överlägset mest sålda maskinerna den här generationen ser vi sällan deras spel på topplistan. Det är kanske inte rättvist att jämföra bärbart med stationärt, men PSP och DS säljer bara hälften så många spel per konsol än vad de stationära konsolerna gör. En PS3 säljer till exempel i genomsnitt 8,1 spel per konsol medan PSP bara säljer 4,0 spel per konsol, och DS ligger med sitt 5,6 en bit ifrån Wii:s 7,7. Jag säger absolut inte att det bara beror på piratkopiering, men att det med stor sannolikhet har en väsentlig påverkan. DS och PSP är lätta att pirata spel på, helt enkelt. Och jag tror många pirater väntar med att köpa en 3DS tills det kommit ett lätt och effektivt sätt för dem att spela piratade spel på maskinen.
#4: BEGRÄNSADE FUNKTIONALITET
Nintendo stressade ut 3DS utan att många av dess funktioner ens var tillgängliga. Saker som webbläsare och onlinebutik kunde vi inte utnyttja förrän nu i början av juni. DSi-ägare kan heller inte räkna med att kunna föra över sina DSi Ware-poäng till 3DS. Och även nu när 3DS äntligen fått en onlinebutik finns det så gott som inga spel av värde att köpa. Hur många som väntade på att konsolens alla funktioner äntligen skulle bli tillgängliga är svårt att veta. Vi får helt enkelt se om säljsiffrorna stiger nu när 3DS inte längre är stympad, vilket de faktiskt gjorde i Japan då 3DS nyligen blev deras näst bäst säljande konsol. Men Nintendos nya säljer fortfarande lika långsamt i resten av världen.
#3: INGA SPEL
Nu börjar vi komma till de stora, riktiga skälen till varför 3DS säljer långsamt. Från det att konsolen släpptes i slutet av mars har vi egentligen bara fått en enda ny titel, och det är Dead or Alive: Dimensions. Nu släpps även Ocarina of Time, men det är å andra sidan en remake och inte ett nytt spel i sig. Sedan i mars har vi alltså bara fått två någorlunda uppmärksammade titlar. Bara två spel som inte varit usla. Vad hände med allt snack om hur de skulle hålla releasefönstret packat? Två spel på över två månader är katastrofalt dåligt, och jag utmanar er att hitta en konsol från de senaste generationerna som börjat lika svagt. Nintendo kommer inte kunna sälja fler 3DS om man inte har mjukvaran att motivera köpet med. Som jag nämnde tidigare är även onlinebutiken riktigt tom. Att spel som utannonserades tillsammans med 3DS fortfarande inte ens har releasedatum är oerhört nedslående.
#2: DS Lite, DSi, DSi XL
Nintendo DS säljer fortfarande mycket bättre än 3DS i alla världens regioner. När PS3 släpptes sålde PS2 fortfarande väldigt bra, och Sony konkurrerade med sig själva ett tag. Därför kallar jag det här för PS2-effekten – att inte se till att din gamla konsol är död innan du släpper en ny maskin på marknaden. Jag blev oerhört förvånad när 3DS utannonserades. Jag trodde aldrig i livet att Nintendo skulle vara så korkade att de släppte inte bara en, utan TVÅ nya modeller av DS (DSi och DSi XL) relativt tätt inpå utannonseringen av 3DS. Jag hade fel, och Nintendo var visst så korkade. Vad som händer nu är att DSi och DSi XL såklart förlängde livet för Nintendo DS, och Nintendo konkurrerar just nu med sig själva på den bärbara marknaden. Men den allra största skadan orsakas av att konsumenter nu har lärt sig att Nintendo alltid släpper en ny överlägsen version av konsolen 18 månader senare. Varför köpa en 3DS nu när det inte finns spel, priset är högt och funktionaliteten inte kommit igång, när man kan vänta 18 månader och köpa 3DS Lite i stället. Bättre skärm som inte är så påfrestande för vissa, bättre kamera, bättre batteritid etc. Nu kanske Nintendo inte alls tänker släppa 3DS Lite i slutet av nästa år, men det är den mentaliteten man planeterat i konsumenternas tankesätt. ”Jag väntar på nästa.”
#1: PRISET
Var börjar jag? För det första är spelen på 3DS Ware (heter onlinebutiken så?) en sådär fyra gånger dyrare än exakt samma spel till iPhone. De fysiska kopiorna kostar mer än tio gånger så mycket. Jag förstår mycket väl att det kostar mer för att det är en djupare spelupplevelse med högre produktionsvärde än du får från 95% av alla iPhone-spel. Men är det något som genomsnittskonsumenten verkligen ser? Jag säger inte att iPhone kommer konkurrera ut 3DS och Vita och göra dem irrelevanta för spelmarknaden. Jag säger däremot att iPhone tar en rejäl tugga av den del av konsumenterna som är allra mest casual. De spelare som är allra längst bort från kärnspelarmassan. De allra mest ohängivna spelarna. Och utan dem har 3DS inte en chans att uppnå samma siffror som sin föregångare.
Det enda Nintendo kan göra för att vinna tillbaka en liten del av dem är att sälja sina spel till samma pris som Apple säljer exakt samma spel. Nintendo kan inte ta 80kr för Plants Vs. Zombies när samma spel bara kostar 20kr till iPhone. Sonys kommande Vista kommer inte behöva brottas med det här problemet lika mycket. De kommer inte hotas lika mycket av Apple eftersom Vitas målgrupp inte består till lika stor del av casualspelare. Kanske är det dags att inrätta en ny spelarkategori. iPhone: Casual – 3DS: Softcore – Vita: Hardcore. Lägg sedan till att Vita kommer ha ungefär samma prislapp som 3DS, och vi inser snart att Nintendo kommer behöva sänka priset på både mjuk- och hårdvara. Frågan är bara om Nintendo själva inser det.