När jag skulle introducera en spelnyfiken kompis till tredjepersonsskjutare valde jag att ta mig igenom co-op i Gears of War 2 med honom. Genom vår flera timmar långa session småfnissade han hela tiden åt Baird och Coletrain. En gång utbrast han “- Åh, vad de är söta!”
Eftersom det var första gången jag hörde någon kalla köttskåpen till huvudpersoner söta så jag bad honom utveckla.
“- Det är ju så uppenbart att de är ett par, som de kivas” svarade han sakligt.
Och han har inte fel.
Som jag skrev i del ett av den här queerveckan är heteronormen utgångspunkten i de flesta populärkulturella verk, trots att det inte är neutral grund. “Hetero tills motsatsen är bevisad” brukar det kallas, det vill säga att precis alla karaktärer som inte uppträder på ett stereotypiskt homosexuellt vis alltid ska antas vara hetero fram tills att det uttryckligen presenteras att så inte är fallet.
Ändrar man det här perspektivet och inte antar att precis alla är hetero kallas det är att göra en queer-reading. Anta att vi säger att heterosexualiteten inte är norm i Gears of War utan att alla är asexuella tills andra indicier ges av historien eller kontexten. Då får vi en heterosexuell Dom, som trots allt älskar en kvinna. Marcus dröjande blickar på Anya ger även honom en heterostämpel, men varken Baird eller Cole talar om kvinnor. Istället kivas de med varandra på ett sätt som skulle kunna insinuera en mer förtrolig relation dem emellan än vad som framgår under spelets gång.
Att min vän, som förövrigt inte är det minsta hetero (vilket är relevant för resonemanget), reagerar på möjligheten att de är ett par beror på att han är van att läsa signaler som ligger utanför heteronormen. I hans värld är det inte omöjligt att två enorma karlakarliga supersoldater skulle kunna vuxenkramas, eller i alla fall vilja göra det, med varandra.
När små detaljer som att vissa karaktärer aldrig pratar om personer av motsatt kön och samtidigt får en lite mer förtrolig relation med en karaktär av samma kön kallas för Queer Windows, när de görs medvetet. Detta är ett grepp som används av allt från reklamfolk till Disney, för att på ett sätt som inte alienerar heteropubliken göra något mer tilltalade för den icke-heterosexuella publiken. Japanska utvecklare använder sig också av det, men då handlar det ofta inte direkt om den icke-heterosexuella publiken, utan om fanservice till spelens kvinnliga fans.
Det finns exempelvis en scen i Final Fantasy VII: Crisis Core, där Zack bjuder ut Cloud på middag. Vill man går det alldeles utmärkt att tolka det som att det är en buddy-buddy grej dem emellan, men det är också väldigt lätt att tolka det som en eventuell dejt. Det är ett tydligt användande av queer windows.
Pratar man om queer readings finns det många som säger att man övertolkar och läser in förmycket i väldigt små saker. Men det man egentligen gör är att inte utgå ifrån att alla gillar att ligga med motsatt kön. Förstå hur stenhårt heteronormen råder inom populärkultur när det klassas som en halv vetenskap att helt enkelt ändra utgångläge till något som egentligen är mer neutralt.
Gears of War: Beach Volleyball.
Make it happen, Cliffy.
Det fina med queera tolkningar är ju att de är just tolkningar – ingen kan säga att de är ”fel”. Och jag är himla glad att läsa att det finns fler än jag som tolkade Baird och Cole som ett par redan från första början. 🙂
Med risk att låta klassiskt bögig så måste erkänna att jag har drömt en ”vuxendröm” om dessa två killar. Jag menar, har man en svaghet för män med skägg så har man. 😛
Assexuell = mycket sexuell. Jmf ”Asbra film”. 😉
Jag kan se relationer IRL där jag tycker att kompisar (ofta killar) är som gifta par med varandra. Det är intressant, jag har aldrig reflekterat över det i spel.
”Vuxenkramas” är för övrigt väldigt fint uttryck.
Det här är världens mest intressanta mindfuck – inte för att jag gillar Gears-spelen, men kanske känns de lite, lite intressantare nu :).