En del av dem som köpte PC-versionen av Deus Ex: Human Revolution från Gamestop fick en liten otrevlig överraskning när de kom hem. PC-versionen av spelet skulle komma med en kod som låter dig spela spelet gratis via onlinetjänsten OnLive – tjänsten som streamar spelen rakt in i din dator. Nu har jag ingen aning om vem som går till Gamestop för att köpa PC-spel. Vad är det för fel på er? Problemet var bara att många som köpte spelet från Gamestop upptäckte att spelet för det första inte kom i obruten förpackning, och för det andra fanns ingen OnLive-kupong i fodralet. Det visade sig att Gamestop öppnat alla fodral för PC-versionen av spelet, och tagit ur OnLive-kupongerna med motiveringen att OnLive är en konkurrerande tjänst eftersom Gamestop lanserar en egen onlinetjänst.
Men! Med det sagt måste jag säga att Gamestop skötte det hela riktigt dåligt. Även SquareEnix skötte det dåligt, då man tydligen inte hade informerat återförsäljarna om kupongerna. Vad Gamestop borde ha gjort när de upptäckte reklamkuppen är att informera alla kunder om läget. Förklara för dem att kupongerna är avlägsnade, och om de vill ha kupongen måste de köpa spelet någon annanstans. Försäkra er om att kunden är väl informerad om läget. Ja, det kan också skada försäljningen, men det är bättre än att missleda kunderna – även om jag tvivlar på att speciellt många bryr sig om kupongerna. Antingen det, eller så skulle de helt enkelt struntat i att sälja PC-versionerna av spelet helt och hållet. Och det är precis vad det verkar som att de gör nu, medan alla som vill lämna tillbaka spelet får göra det. Och där gör de äntligen rätt.
Det senaste jag läste var att Gamestop dragit in försäljningen av alla Deus Ex till PC? Men de skickade alltså ut spelen i obrutna förpackningar ändå?
Teoretiskt sett skall brutna förpackningar räknas som begagnat material och isf skall de säljas till reducerat pris.
Men men, ledningen på GameStop gick ju faktiskt ut med ett vettigt direktiv när de fick reda på läget:
1. Ta bort alla PC-exemplar från hyllorna och lägg dem på lagret.
2. Sälj alla förhandsbokningar men informera om att kupongen saknas.
3. Ära alla returer med kvitto
Jag tycker att det är helt fel att bryta förpackning för att ta bort kupongen, även om den innehåller konkurrerande material. Det som borde ha skett är punkt 1 och 2, men man borde aldrig öppnat förpackningen.
http://virtualshacklesimagestest.appspot.com/serve/gamestop_policy.jpg
Och ni vet alla förstås att det här bara rör USA, där spelen till pc också tagits bort från hyllorna? 😉
@Monika: Räknar med att förpackningarna måste varit brutna, då kupongen låg inuti ovanpå instruktionsboken.
@Nidde: Jag förstod det som att direktiven du nämner kom först den 24:e aug (dvs efter kontroversen), när jag läste om det på Joystiq och Kotaku.
Läste för övrigt i morse att Gamestop även delar ut $50 presentkort samt ”2 for 1”-erbjudanden av begagnade spel till alla som köpte PC-versionen av dem. Utan att behöva lämna tillbaka spelet.
@Niklas: Japp, jag skrev det i texten. Och eftersom OnLive såvitt jag vet inte agerar kommersiellt i Europa än så är det såklart bara USA.
Ser inte hur det är okej för en mellanhand att plocka bort vad de vill ur en produkt. Då kan de lika gärna visa lite cojones, ta ställning och inte sälja produkten över huvud taget.
Det senaste jag läste var att Gamestop dragit in försäljningen av alla Deus Ex till PC? Men de skickade alltså ut spelen i obrutna förpackningar ändå?
Teoretiskt sett skall brutna förpackningar räknas som begagnat material och isf skall de säljas till reducerat pris.
Men men, ledningen på GameStop gick ju faktiskt ut med ett vettigt direktiv när de fick reda på läget:
1. Ta bort alla PC-exemplar från hyllorna och lägg dem på lagret.
2. Sälj alla förhandsbokningar men informera om att kupongen saknas.
3. Ära alla returer med kvitto
Jag tycker att det är helt fel att bryta förpackning för att ta bort kupongen, även om den innehåller konkurrerande material. Det som borde ha skett är punkt 1 och 2, men man borde aldrig öppnat förpackningen.
http://virtualshacklesimagestest.appspot.com/serve/gamestop_policy.jpg
Och ni vet alla förstås att det här bara rör USA, där spelen till pc också tagits bort från hyllorna? 😉
@Monika: Räknar med att förpackningarna måste varit brutna, då kupongen låg inuti ovanpå instruktionsboken.
@Nidde: Jag förstod det som att direktiven du nämner kom först den 24:e aug (dvs efter kontroversen), när jag läste om det på Joystiq och Kotaku.
Läste för övrigt i morse att Gamestop även delar ut $50 presentkort samt ”2 for 1”-erbjudanden av begagnade spel till alla som köpte PC-versionen av dem. Utan att behöva lämna tillbaka spelet.
@Niklas: Japp, jag skrev det i texten. Och eftersom OnLive såvitt jag vet inte agerar kommersiellt i Europa än så är det såklart bara USA.
Ser inte hur det är okej för en mellanhand att plocka bort vad de vill ur en produkt. Då kan de lika gärna visa lite cojones, ta ställning och inte sälja produkten över huvud taget.
Gamestop har självklart att välja mellan att sälja spelet såsom det är förpackat eller att inte sälja det alls.
Gamestop har självklart att välja mellan att sälja spelet såsom det är förpackat eller att inte sälja det alls.