I samband med att Renegade Ops släpptes förra veckan, fick vi här på Svampriket inte bara chansen att få spela spelet, utan vi fick även möjligheten att ställa några frågor till Axel Lindberg som är game director på Avalanche, utvecklarna bakom spelet.
Först och främst; vad gör egentligen en Game Director? Förutom att ha en cool titel?
En Game Director är ansvarig för den kreativa sidan av utvecklingen som berör själva spelet. Kortfattat: hur spelet ska fungera (regler, kontroller, balansering, etc.) och vad som ska finnas i spelet (är det sci-fi? Finns det robot-hundar? Kan man spela online? Hur många spelare? etc). Till största del handlar det om att vara spindeln i nätet och söka svar på alla oändliga frågor som dyker upp när man utvecklar ett spel. Som tur är har man vanligtvis hjälp av en Art Director som håller koll på det visuella, och ett helt team med producenter, programmerare, artister, och designers som sitter på den expertkunskap som behövs för att få fram de bästa svaren.
När Renegade Ops startskärm träffade min hornhinna fick jag otroliga flashbacks till min barndom och mina roliga lekstunder med mina Action Force-figurer. Flashbacksen eskalerade sedan när introt började. Där och då förstod jag att folket på Avalanche måste haft otroligt kul när de började brainstorma om vad Renegade Ops skulle bli för ett spel.
Att Renegade Ops är en flört med det actionfyllda 80-talet går inte att ta miste på, både när det kommer till spel och filmer från den tiden. Vilka har varit era största influenser?
Våra tre största influenser är Jackal, Desert Strike, och Cannon Fodder. Det finns ännu fler spel som vi pratat om och bollat runt men de tre ovannämnda fanns alltid i centrum. Vad gäller film är det en salig häxbrygd av A-Team, Commando, Rambo, GI Joe, The Punisher… ja alla dom där coola gamla hårdingarna från 80/90-talet.
Renegade Ops är en top-down-shooter, där du kontrollerar ett fordon med häftig vapenarsenal. Det finns fyra fordon/karaktärer att välja mellan, eller om man så vill, fyra olika spelstilar. Avalanche har nämligen lyckats med bedriften att göra varje genomspelning unik beroende på vilket fordon du väljer att spela som.
Det spel från förr, som jag faktiskt har känt mest likheter med, är RC Pro Am till NES. Har jag kanske spelat spelet på fel sätt då?
Nej, det stämmer bra. När vi började utveckla Renegade Ops trodde vi först att det skulle bli mestadels en regelrätt ”shooter”, men när vi lekte med fysiken på bilarna kom vi fram till att det kändes mycket fräschare att låta bilarna sladda runt och fungera mer som en klassisk top-down racer. Så där blev det en kompromisslös ihopbakning av de två genrerna. Vi fick lägga ner en hel del jobb på att få det hela att fungera ihop och är nöjda med resultatet.
Att spela Renegade Ops är kul. Riktigt kul. Det är inte enbart skoj för att saker sprängs och håller ett högt tempo. Den egenskap som gör att spelet är så roligt att spela, och som betyder mest för upplevelsen är enkelheten. Absolut inte enkelt i den bemärkelsen att du brummar igenom spelet på en halvtimme eller två. Det är helt enkelt lätt att kontrollera, men svårt att bemästra. Men eftersom det är så roligt att kontrollera, så vill man också lägga energi på att försöka bemästra det.
När jag satte mig ner med Renegade Ops för första gången, var det ett ord som poppade upp i mitt huvud. Nämligen ”lättillgänglighet”. Har det varit en viktig del i utvecklingsprocessen?
Lättillgänglighet är en av mina personliga käpphästar inom game design. Krångliga spel är inte roliga, om det inte finns en fantastisk tutorial eller inlärningskurva som låter en lära sig allt i en bekväm takt. Med Renegade Ops har vi arbetat mycket med tillgängligheten. Det ska vara ett snabbt, enkelt spel som man kan hoppa in i och ha tok-kul med direkt.
Och tok-kul, det har man direkt. Men som så ofta i spel nu för tiden har även Renagade Ops något som gör upplevelsen dubbelt så roligt..
Många spel (t.ex Left 4 Dead, Borderlands och Dead Island) är exempel på spel som är roligare och bättre om man spelar dem tillsammans med någon. Jag skulle nästan vilja placera även Renegade Ops i det facket. Hur gick tankarna under utvecklingen kring det?
Renegade Ops är menat att vara ett spel som inte tar sig själv på allt för stort allvar. Vi hoppas att alla som spelar det har ett leende på läpparna och, i synnerhet när det gäller multiplayer, hoppas vi att folk skrattar och svär åt sina polare som snor deras kill bonusar och objectives för att hamna först på scoreboarden. Vårt mål var att skapa ett flerspelarläge som skapar lite kamratlig friktion.
Slutligen till den kanske viktigaste frågan.Vilken är egentligen den största actionikonen från 80-talet av Arnold och Sylvester?
Helt klart Arnold!
Det här var nog den bästa bloggläsningen jag haft på länge, unik och intressant intervju som inte är för lång men samtidigt en matig text.
Skitbra!
Snyggt skrivet, Ludde! Jag gillar hur du blandar dina egna intryck av spelet med intervjun. Det blir liksom som en recension och utvecklarintervju i ett fint litet paket.
Ja, jag tycker hela blev fantastiskt, speciellt på slutet när vändningen kom! Att den största actionikonen på 80-talet skulle bli Arnold kom från det blå, men är ju en självklarhet när man tänker på det.