När jag var 16 år gammal började jag spela Unreal Tournament. Det var första gången jag spelade ett spel online, och tyckte det var helt fantastiskt fascinerande att kunna möta andra på det viset. Jag var precis som de flesta andra 16-åringar — odräglig och onödigt aggressiv mot mina medspelare så fort jag förlorade. Eftersom Unreal Tournament inte hade inbyggd röstkommunikation kunde jag tack och lov aldrig skälla ut motståndarna verbalt, och jag var begränsad till versaler i spelets chatt när jag ville uttrycka mitt missnöje. Värre blev det när jag gick med i en klan, och började spela organiserade klanmatcher. Då kommunicerade lagkamrater nämligen via program som Roger Wilco eller Ventrilo, vilket innebar att mitt odrägliga 16-åriga manér plötsligt fick fria tyglar då jag våldtog alla mina lagkamrater verbalt när jag inte var nöjd med hur de spelade.
Anledningen till varför jag fortfarande minns Liquidfire är för hans sportslighet. Han fick den 16-årige pojkspolingen att vilja bli mer som honom, och än idag gör jag mitt bästa för att försöka leva upp till Liquidfires anda när jag spelar. Efter att jag och Thomas spelat tillsammans i WTD ett par år fick jag ett PM av honom på IRC. Han förklarade att han inte längre skulle kunna spela matcher med oss på ett tag. Jag fick veta att Thomas och hans sambo just förlorat sitt nyfödda barn, som hade avlidit på sjukhuset kort efter födseln. Efter den kvällen såg jag aldrig honom igen. Några år senare spelade jag min sista match för det svenska Unreal Tournament 2004-landslaget.. Vi förlorade mot Tyskland, och det var mitt tyngsta nederlag någonsin. Men när jag tänkte tillbaka på Thomas sportslighet och hans enorma förlust i livet, var det omöjligt att inte inse hur otroligt oviktig och meningslös en förlust i ett spel är.
Jag tänker på Thomas ibland, och hoppas han var lika bra på att hantera livets stora omskakande förluster som han var på att hantera de små och obetydliga.
För mig heter han Johan. Han började som ”Zildijan”, men ingen kunde uttala det så han bytte till ”Zlide”, vilket snart blev ”slajdan” eller ”slajdarn” i vardagligt tal. Vi var på VM i Laserdome i San Diego och jag hade precis åkt ur duellturneringen. Flera som såg matchen ansåg att domarna hade varit för vänliga med straffen på snubben som vann, en av USAs stjärnspelare. När vi diskuterade varför jag inte vann så sträckte jag bara upp armarna i luften och utbrast ”All-star”, en term som slängdes runt och användes för att påstå att vissa personer får särskild behandling för att de anses vara bättre spelare. Johan tittade på mig uppgivet och irriterat, han hade fått nog av termen och sa bara ”Sluta”.
Det är många legobitar som skall på plats för att bygga den karaktär man har och den stunden var en stor sådan; om än väldigt simpel.
Bra artikel, gillar verkligen sånt här som gräver i vårt psyke om varför vi relaterar till saker som vi gör istället för att bara flaxa runt på ytan.
@Nidde, visste inte att du hade den relationen till Slajdan. Synd att han han flyttade och slutade synas till. En riktig reko-kille var det. Tråkigt med sparken i ryggen också.
wow.. tungt. känslosammaste artikeln jag läst om dataspel. ok, jag har inte läst många personliga då, men ändock.
all respekt till liquidfire och blunt
Underbart fint skrivet. Lätt och underhållande att läsa 🙂