SPOILERVARNING
Denna text innehåller stora spoilers för Gears of War 3. Läs på egen risk
Alla som vid det här laget har spelat färdigt kampanjen i Gears Of War 3, kommer säkerligen känna igen sig i det jag nu kommer skriva. Det var förbannat sorgligt och välregisserat när Dom valde att offra sig själv för den goda sakens skull. Tycker man inte det så har man ett hjärta av sten. Det var en fantastisk scen och det är ett sådant tillfälle som jag för alltid kommer minnas. Precis på samma sätt som jag alltid kommer minnas twisten i Bioshock, eller hundarna i Resident Evil. Att jag blev så tagen av den scenen beror nog till stor del på att det var just i ett Gears-spel som den utspelade sig i. Jag blev liksom tagen på sängen. Jag var inte beredd. För när Epic tidigare har försökt få mig berörd, har det inte funkat lika bra.
Men den här gången lyckades Dom (ser ni vad jag gjorde där?) verkligen att beröra mig. Visst är det sorgligt att Dom dör, men det som fick mig tårögd är musiken som ackompanjerar. Så otroligt genialiskt att återanvända något som tidigare var det som gjorde att jag fick upp ögonen för Gears Of War. För det är väl ingen som har glömt bort vad det är jag pratar om?
Nu hoppas jag att ni förstår att jag inte blev glad över att pojken blev ledsen, utan snarare varför han blev ledsen. Där och då förstod jag vilket fantastikt bra medium TV-spel är. Dessutom gick det upp för mig att grabben faktiskt börjar bli stor. Att spela handlar inte bara om att göra headshots för honom längre. Han har nu nått en ny nivå med sitt TV-spelande.
Efteråt hade vi en fin pratstund. Han berättade för mig att han tror att Dom gjorde som han gjorde eftersom han ville träffa sin fru och sina barn igen. Han sa även att han från och med nu alltid ska välja att spela som Dom när han spelar online, eftersom han aldrig kommer få vara honom i kampanjen.
Vila i frid, Dominic Santiago, 2006 – 2011
Och där kom toktårarna tillbaka!
Jag fick ta två ”gråtpauser” i Gears3, efter bomböverlämnandrt på stadion som är otroligt vackert & när Dom offrar sig. För att inte tala om under slutfilmen som knyter ihop allt, avslutar historien och ger oss svaret om Carmine omröstningen!
Har du sett historien om vad som hänt mellan Gears2 & Gears3, när Anya avlägger sin sista rapport. Jag får gåshud bara jag tänker på det.
För mig räddade Gears3 hela serien, jag var iofs redan ett fan men det känns som att storyn i del 1 & 2 lyfts av avslutningen. Ser fram emot att få spela om hela triologin.
Tack för att du delade!
@Chrishka – Tack <3
Kan dela med mig av följande också. Igår spelade jag den scenen ännu en gång, den här gången tillsammans med den yngre sonen. Precis innan cutscenen skull börja kom 10-åringen in i vardagsrummet. Han stannade upp coh sa: "Nä, det här är för jobbigt, vill aldrig mer se det här. Ska aldrig mer spela den här banan."
Efteråt när jag och den yngsta grabben spelat klart, kom 10-åringen till mig och berättade att han hade gråtit sig till sömns, den kvällen då han hade sett Dom dö <3
Har icke sett historien mellan Gears 1 å 2. Får kolla upp den 🙂
Du och din partner verkar ha gjort ett fint jobb där, önskar nästan du varit min far!
Drn finns i menyerna och dyker upp som filmsekvens lite då och då om du låter startmenyn stå igång!
Verkligen ett fint inlägg. Jag gillar att du pratar med dina barn om det ni upplever när ni spelar.
Att spela tillsammans med barn är så mycket mer än att se på en film eller läsa en bok, för när man spelar utför man handlingar, gör val och de får se konsekvenser av agerande (tja inte i ett super-linjärt spel kanske).
@Frances – Tackar 🙂
Jag har alltid tyckt det är roligt att spela tillsammans med ungarna, men nu känns det som att vi har kommit till en ny nivå, vilket är otroligt spännande. !0-åringen sa idag att han i fortsättningen inte vill spela kampanjen själv, utan han vill spela färdigt den tillsammans med mig. Han är av den uppfattningen av att även Marcus kommer att dö, och det vill han inte.
Fint inlägg Ludde. Till och med jag (som inte är ett fan av storyn i GOW överlag) blev berörd. Tror det mest berodde på akustiska Mad world, det är en förbannat bra låt. Också härligt att kids (också) kan ta till sig av allvarliga teman i spel.
Åhh, ordvitsar! Dom gillar vi 😉
Jag vet inte om jag blev särskilt rörd av scenen dock även om den var förbaskat vacker. För att bli ledsen i scener av det här slaget krävs att man känner något för karaktären som råkar illa ut, vilket jag inte kan påstå att jag gjorde på samma sätt som den där blomsterflickan som gick samma öde till mötes i det där andra spelet (ni vet vilket jag menar).
Därav inte sagt att det är ett dåligt spel eller att scenen inte tillförde något till spelet. Jag tycker som sagt att det var en underbar scen oavsett om jag brydde mig om Dom, och jag tycker att Gears 3 lyckades förmedla samma känsla som reklamen för det första spelet utlovade för fem år sedan.
Sen var det riktigt kul att höra att dina barn blev rörda av scenen, det ska du vara stolt för som far!
Anya i tvåan, säger jag.