När jag ser hur Electronic Arts hanterat releasen av Battlefield 3 är det svårt att tro att det är ett av årets största och viktigaste releaser. Jag vet inte om EA verkligen ser Battlefield 3 som ett vapen med vilket de vill skjuta ner Activision, eller om de bara ser det som ett sätt att få folk till sin nya tjänst Origin. Oavsett vad så tycker jag man hanterat releasen väldigt dåligt, och här tänkte jag lista några av de främsta anledningarna till att jag tycker det.
Betaversionen
Origin
Att inte sälja spelet på Steam är en bra taktik för att få folk att komma gång med Origin. Men det kommer även kosta dem en hel del i försäljningssiffror. Men majoriteten spelar ändå spelet på konsol. Det är bra för EA, men inget som kunderna är speciellt glada över. Men droppen för många är det extremt opraktiska med att behöva välja spelalternativ via origin innan man kommer in i spelet. Tvånget blev inte bättre av att det jämt och ständigt cirkulerade rykten kring spyware och ondskefulla avtal som alla användare måste gå med på. Visst, EA ändrade avtalet när protesterna väcktes. Men skadan var redan skedd, och man borde inte haft med något om informationssamlande från första början.
När spelet till slut hade släppts stod det snart klart att Origin inte alls pallade trycket, och för många var det prompt omöjligt att ansluta sig. De kunde med andra ord inte spela alls. Du måste även vara uppkopplad för att kunna spela single player, vilket bara det är så onödigt dumt. Men det är inte bara PC-versionens Origintvång som ställt till det. Även konsolspelarna har blivit strandsatta, oförmögna att koppla upp sig till servrar för att spela. Detta har resulterat i otaliga ursäkter från EA via Twitter. Det är naivt och amatörmässigt att inte ha servrarna redo, och jag hoppas EA har lärt sig något inför Mass Effect 3 och The Old Republic.
Pressrelationer
Sen har vi ju det här dramat kring Gamereactor i Norge, där Electronic Arts tydligen skickade ett frågeformulär för att ta reda på saker om personen som skulle recensera spelet. Frågor som berörde vare sig personen gillade tidigare installationer i serien eller inte. Vad Gamereactor sa och vad Electronic Arts sa efter att det här kom ut stämmer inte riktigt överens. Såvitt jag förstod det förnekade Gamereactor att ett sådant frågeformulär existerade, medan Electronic Arts bad om ursäkt för formuläret. Jag är inte alls insatt i det här äventyret, men det drog onekligen negativa blickar mot EA och spelet. Om någon med mer koll än jag vet vad som hände och hur det hela slutade får du gärna förklara i kommentarerna. Jag kan mycket väl fått just den här punkten om bakfoten.
Kundrelationer
Allt serverstrul har gjort så att Electronic Arts support har haft fullt upp under releasedagarna. Man har ofta delat ut rabattkoder till missnöjda kunder, så välviljan finns där. Tyvärr verkar kompetensen saknas. Väntetiden för kunden som vill ha hjälp är lång, och när man väl kommer fram är det inte alls säkert att du hinner få hjälp innan chatten bryts. Dubbla summor dras från kundernas konton, och gratisexemplaret av Battlefield 1943 som PS3-spelare skulle få har dragits tillbaka. Det har till och med varit så illa att onlinepasskoderna inte ens fungerat. Men bilder säger mer än ord, och här är några exempel på missnöjda kunder och deras erfarenhet av supporten.
Exempel.
Exempel.
Exempel.
Exempel.
Exempel.
Exempel.
Exempel.
Exempel.
Exempel.
Exempel.
Exempel.
Exempel.
Exempel.
Exempel.
Exempel.
Exempel.
Exempel.
Exempel.
Exempel.
Nu vet jag såklart inte hur mycket av det här som kan skyllas på DICE och hur mycket som kan skyllas på Electronic Arts. Men utifrån min begränsade förståelse för hur saker och ting fungerar har EA störst ansvar i just de här frågorna. Tråkiga kampanjer kan vi beskylla DICE för, men allt kaos kring lanseringen tycker jag EA får stå för.
wow. nästan så jag känner mig glad att jag missade att köpa limited edition. skiter förmodligen i spelet helt och väntar på nåt annat FPS.
Oj, vad mycket skit EA fick där.
Till viss del med rätta.
Det är inte helt trivialt att tillhandahålla en 100% fungerande tjänst från ”dag 1” när 5 Miljoner spelare ska in, och registrera sig och spela nästan samtidigt.
Är man lite garvad vet man att detta ALLTID upprepar sig vid mastodont-släpp.
Spelar på PC,det var en hel del frustrerande första dagar, men under hela kvällen igår gick allt smärtfritt, och i och med det skulle jag vilja vända HELT på kritiken, och istället säga att det är en satans fin bedrift att det ÄNDÅ gått så bra, eller är så bra redan.
Allt beror, som det ofta gör, vilken vinkel man har när man tittar i kaleidoskopet. Du faller som många andra i motorsågmassaker-vinkeln direkt. Det kan jag bli sjukt trött på.
Känns lite aftonbladet över det!
Norge-historien är ur alla synvinklar dålig!
Sist men inte minst, är det ju tur att BF3 är den finaste, mest intensiva spelupplevelsen du kan ha tillsammans med några kompisar! Har redan ett antal krigs-historier att berätta för mina barn, bara efter några dagar. Mäktigt.
Ang. The Old Republic så tror jag dom lyckats bättre. Där kommer ju spelarna slussas in några i taget pga. ”Early access”-systemet.
Thunis:
Om det bara var instabila servrar skulle jag inte skrivit ett inlägg om det. Nu är instabila servrar bara en av flertalet punkter som misskötts, och då blir det ett inlägg där jag inkluderar allt.
Att inloggningsservrar och sånt inte fungerade i början tror jag är oundvikligt på såna här releaser. Det är antagligen inte ekonomiskt försvarbart att bygga en infrastruktur som kan hantera minst 2000 inloggningar/registreringar i sekunden första dygnet utan att få hicka någon gång på vägen. (i verkligen mycket mer än så de första 10 timmarna och mindre sen).
Men visst blev man ändå förbannad när man satt där.
Och ja jag håller med om att marknadsföringen av BF3 varit konstig. Det har varit alldeles för mycket att bli sur över. För min egen del stör jag mig mest på att man hela tiden kastat skit över Modern Warfare med ”Beyond the Call” puns o sånt larv. BF3 är det mognare spelet men pajkastningen har varit på dagisnivå. Synd.
Att man inte tydligt markerade att Betan var en rejält gammal build (för att komma igenom PS3/Xbox360-cert) var också en miss. Jag trodde med att spelet skulle vara misär vid release tills jag läste en blogg från en som hade tillgång till den riktiga builden.
Som tur är nu när spelet är ute och servrar och grejer funkar igen så kan man lägga allt det där bakom sig och bara njuta av att det är så jäkla bra spel.
Nej, instabila servrar är bara ett av problemen, och kanske det som verkar lösas snabbast.
Ett annat problem är hanteringen utav Squads, och hur du kan säkerställa att du faktiskt spelar med dina kompisar, i samma squad, och inte helt plötsligt vid kartbyte, är med i motståndarlaget. Det och och mycket, mycket mer både grund- och finputs kommer nog ske under den närmsta månaden.
Jag har själv inte haft några problem med Origin – varken som entitet, eller problem med själva tjänsten. Hade jag haft strul första kvällen hade det varit ok. Hade jag inte kunnat logga in på flera veckor hade jag varit vansinnig!
”Men droppen för många är det extremt opraktiska med att behöva välja spelalternativ via origin innan man kommer in i spelt.”
– Nu måste jag ha missat något, måste man inte alltid välja vilket spel man ska spela innan man kommer in i det? Sen när blev det ett oöverstigligt hinder?
Provade betan i 8-10 timmar, och har nu kört den ”färdiga” produkten i ca lika många timmar, och ser en mängd små skillnader, buggarna är väl varken fler eller färre, så det har du nog rätt i, när du säger att det egentligen var mer ett demo, som förtäcktes som BETA. Och för vad det var, så tyckte jag det rätt hyffsat representerade slutprodukten. (jag börjar smått ana att jag varit ganska förskonad från större problem… ;=))
I min värld, så släpper man en beta för att testa om något fungerar samt tar in folk åsikter om olika val man gjort i utvecklingskedet. Detta för att sedan ha en tillräckligt lång tid för att ändra, besluta om strategiska val och putsa till slutprodukten. Detta tar inte 2 veckor…
Om betan sänkte spelet eller ej, har jag vårt att säga. Jag själv såg en diamant som bara behövde putsas lite lite….
”Stressades Battlefield 3 fram för att hinna ut i god tid innan Modern Warfare 3?”
– Det stressades nog en hel del, av den anledningen, sista 3 månaderna, men de första 90% av utvecklingstiden var nog inte explicit stressat av MW3.
Är det med det sagt, så att spelet är framstressat, eller vad är frågan?
Det är alldeles för lite pajkastning i marknadsföringen, speciellt den som är på dagisnivå!
Mycket mer givande/roande än genomsnitts-reklam kittet.
Ett stort problem verkar vara outsourcing av support. Av det jag sett här och vad jag upplevt själv så är det sällan någon expert man pratar med i kundtjänst, utan en kontorsarbetare som tittar på ett flowchart.
De har verkligen tabbat sig denna gången.
Dock så finns det en väldigt naturlig förklaring till releasedatumet, vilket mycket riktigt är Modern Warefare. Inte för att EA vill hinna före Activision, utan för att de inte vill slåss mot dem under julen.
”Ett annat problem är hanteringen utav Squads, och hur du kan säkerställa att du faktiskt spelar med dina kompisar, i samma squad, och inte helt plötsligt vid kartbyte, är med i motståndarlaget.”
WTF? Det låter ju helt bisarrt. Hur vanligt förekommande är det egentligen? Förstår inte ens hur ett sånt problem kan uppstå (eller ens existera vid release, med tanke på hur viktigt squad-inslaget är i spelet) och upplevde det aldrig i BC2 t ex.
Visst, när man BÖRJADE spela så kunde man några få gånger delas upp mellan lagen i BC2, men vid kartbyte hände det aldrig (för mig iaf).
@Kristian: Nu kan jag bara tala för Xbox 360-versionen men där snackar vi om att Squad-problemem inträffar i 99% av anslutningsförsöken… Att få in fyra kompisar i samma match är snudd på omöjligt i nuläget. Faktum är att problemen är värre nu än i Betan, vilket känns extra konstigt.