Hype är lika viktigt som farligt. Rockstars supereffektiva marknadsföring, som gjorde Red Dead Redemption en angelägenhet för gemene man, fungerade också när det kom till LA Noire. Spelet var under utveckling i närmare fem år men när ett releasedatum var satt drog också hela hype-maskinen igång på högvarv och berättade om ett spel som skulle spränga in nya vägar för branschen.

Hur tycker ni att det gick? Riktar man frågan direkt till mig vill jag direkt inta försvarsställning och påpeka att LA Noire faktiskt var en upplevelse olikt alla andra under året. De idéer man använde sig av, och den teknik man nyttjade, var fläckvis något vi aldrig sett förut och med det bra för branschen som stort. Problemet är att det krävs mer från spel med AAA-hype bakom sig. Under vår nu rekordlånga konsolgeneration har ribban höjts om och om igen. Det finns inte längre utrymme för blunders, halvt igenomtänkta designbeslut eller en krystad handling. Vi kräver mer, eftersom andra kan göra det så bra.

LA Noire tilldelas denna kategori för att det i ett paralellt universum kunnat bli en lika viktig och betydande titel som Bioshock eller Mass effect. Med facit i hand blev det tyvärr inte så. Spelet var fortfarande bra, men hade ett för spretigt helhetsintryck med några för djupa dalar. I en annan tid, med andra chefer, via en annan utgivare hade kanske spelet haft en chans att bli en modern klassiker. Istället har nu Team Bondi styckats upp och konkursförklarats. Frågar vi dem så får vi nog höra att en hel del potential rann ner genom avloppet under de fem åren spelet utvecklades.

Bubblare:

  • Dead Space 2: Fool me once och jag skiter på mig. Lura mig igen och det kommer på sin höjd en fjärt.
  • X-men Destiny: I en tid där superhjältar börjat hitta till den nivå de bör ligga på bör man kunna göra något bra med alla X-men. Inte den här gången.