Hype är lika viktigt som farligt. Rockstars supereffektiva marknadsföring, som gjorde Red Dead Redemption en angelägenhet för gemene man, fungerade också när det kom till LA Noire. Spelet var under utveckling i närmare fem år men när ett releasedatum var satt drog också hela hype-maskinen igång på högvarv och berättade om ett spel som skulle spränga in nya vägar för branschen.
Hur tycker ni att det gick? Riktar man frågan direkt till mig vill jag direkt inta försvarsställning och påpeka att LA Noire faktiskt var en upplevelse olikt alla andra under året. De idéer man använde sig av, och den teknik man nyttjade, var fläckvis något vi aldrig sett förut och med det bra för branschen som stort. Problemet är att det krävs mer från spel med AAA-hype bakom sig. Under vår nu rekordlånga konsolgeneration har ribban höjts om och om igen. Det finns inte längre utrymme för blunders, halvt igenomtänkta designbeslut eller en krystad handling. Vi kräver mer, eftersom andra kan göra det så bra.
LA Noire tilldelas denna kategori för att det i ett paralellt universum kunnat bli en lika viktig och betydande titel som Bioshock eller Mass effect. Med facit i hand blev det tyvärr inte så. Spelet var fortfarande bra, men hade ett för spretigt helhetsintryck med några för djupa dalar. I en annan tid, med andra chefer, via en annan utgivare hade kanske spelet haft en chans att bli en modern klassiker. Istället har nu Team Bondi styckats upp och konkursförklarats. Frågar vi dem så får vi nog höra att en hel del potential rann ner genom avloppet under de fem åren spelet utvecklades.
Bubblare:
- Dead Space 2: Fool me once och jag skiter på mig. Lura mig igen och det kommer på sin höjd en fjärt.
- X-men Destiny: I en tid där superhjältar börjat hitta till den nivå de bör ligga på bör man kunna göra något bra med alla X-men. Inte den här gången.
Well put & jag kan inte annat än att hålla med dig. LA Noire var i mångt och mycket en unik upplevelse som jag till trots håller som en av de bästa jag har haft i år (Kanske främst för att frugan för första gången visat något intresse för ett tv-spel, mkt trevligt att spela tillsammans), men som du säger, lite för spretigt och några för djupa dalar. Vi får hoppas att potentialen som rann ut på något sätt samlas upp och kommer till användning i kommande storspel.
Bra val, dock hade mitt pris gått till Dead Island men det handlar nog mer om att de gjorde en för bra trailer för sitt eget bästa.
Kolla på denna trailern, får mig att dreggla lika mycket som DI trailern när den kom!
Tobias ta din trailer och stoppa upp den ivstjärten. Dead Island är en frisk fläkt. Och Anders. Wtf, LA NOIRE ÄR ETT MÄSTERVERK, sätt på dig glasögonen så ser du bättre, vad fan menar du att det krävs mer från spel med AAA-HYPE bakom sig? Har ribban höjts?! Skojar du!! Nintentråk samma dynga och call of tråkig samma spelmotor! En uppföljare till sLÅ noire är inte omöjlig baravför att det inte är samma team bakom utvecklingen, kolla på homefront 2 som crytek tar över.
http://www.gametrailers.com/video/vga-2011-the-last-of/724687
och här är länken 😀
fnix: Jag suckade. Sen gick jag vidare.
Det om Dead Space är så jävla rätt, och det säger jag jag som ett stort fan av båda spelen. Jag tror det var någon på Destructoid som drog en parallell mellan Dead Space och Alien-filmerna. Ettan är tät, klaustrofobisk och otäck medan tvåan är mer balls to the wall alien-slakt. Vi får hoppas att Dead Space inte fortsätter utvecklas enligt sagda bana däremot, av uppenbara anledningar.
Peter, snackar du skit om Alien3!?! 😀
Fnix/chrille: trailern är installerad i stjärten nu och den känns fortfarande flera resor bättre än fetch quests och melee-strider.
Tobias, den är i alla fall inte sämre än Jeunets missfoster. Där kan man snacka om att även solen har sina fläckar. Stora, svarta, skitdåliga fläckar. 😉
Tobias Tobias.. Vad pratar du om!? Stjärt? Jag tycker då Dead Space var riktigt bra 1 och 2an det som kanske inte var lika kul var att de körde samma hoppa-till sekvenser att man blev van tillslut..