Punk [pngk]
A movement characterized by anti-Establishment slogans and outrageous clothes and hairstyles. A culture, especially of young people, with values or lifestyles in opposition to those of the established culture.
Priser går till.
Shadows of the Damned
Suda 51 har haft uppkäftighet som sitt signum. No More Heroes och dess uppföljare är tydliga bevis, men i Shadow of the Damned togs konceptet till sin fulla kapacitet. Spelet tvekar inte en sekund över att narra alla spelkonventioner och uppfattningar. Upplägget med hjälte räddar dam i nöd får en motorsåg vid ankeln, absurditeten med märkliga fetchquests får sig en rejäl törn (bäbisdemondörrar kräver jordgubbar, WTF!?!). Antagonisten påpekar hela tiden hur mycket större vapen han har än vår hjälte (eftersom ”rädda-bruden”-äventyr i spelvärlden allt för ofta egentligen är penismätartävling). Det kryllar av fallosar och skämt.
Till synes kan man misstolka det som ytterligare ett Duke Nukem, men här används all barnslighet, absurditet och sexualisering som ett vapen för att kritisera spelbranschen och dess konventioner. Suda är inte en äckligt porrgubbe (eller kanske, jag har aldrig träffat karln) utan en arg och uppkäftig spelmakare som vill slå sönder etablissemanget.
Gameplaymässigt är det inte mycket mer än en dussinshooter, men punk ska inte låta så bra heller. Det är kraften och viljan som bryter sig genom och blir större än ”spelbarheten”.
Fotnot: Jag vet att Shinji Mikami också var med, men hans arbete låg främst i gameplay, inte i temat.
Bubblare
- Rage – Våldsamt, smutsigt, oförutsägbart och fullt av tekniska brister.
- Saints Row the Third – Om Shadows of the Damned är ”God Save the Queen” är Saints Row the Third ”Blietzkrieg Bop”. Bättre gjort, men inte lika argt.
Första gången jag ser någon dra paralleller mellan spel och punk utan att fullkomligt missa. Sweet!
Tänkte följa i Starfighters fotspår och säga detsamma. Klockren text.
Bra skrivet!