Jag är egentligen fel person att tala med när det kommer till motorer och teknik, eftersom jag knappast vågar kalla mig själv varken påläst eller särskilt kunnig. Men jag tror inte det spelar någon roll när det kommer till Unreal-motorn, den har den absolut största gruppen av oss som spelar på regelbunden basis åtminstone kommit i kontakt med och det är väl främst under denna generation som den verkligen fått visat vilken arbetshäst den kan vara.

Så till den grad att spelen börjat likna varandra lite väl mycket, inte minst när det kommer till karaktärsdesign. Vi har valt ut denna kategori i årets GOTY-redovisning eftersom det faktskt går att göra det. Och vinnaren är, som ni säkerligen redan noterat, Bane, från Batman: Arkham City.

Vi har valt ut Bane som vinnare trots att han mest agerar sidospår i ovan nämnda spel, och vi har gjort det för att han bättre än någon annan representerar vad Unreal-motorn är allra bäst på; biffiga (gärna svettiga) muskler. Tänker man efter så är de små, taniga karaktärerna som denna motor målat upp enkla att räkna till. Men även giganter som Marcus Fenix med följe krymper ganska snatt bredvid Bane. Unreal-motorn handlar om muskler och där är det ingen som kommer upp på Banes nivå.

Bubblare:

Dom (Gears of War 3): Marcus må vara spelens huvudperson, men efter Gears of War 3 är det Doms muskler vi vill klämma på.
Grayson (Bulletstorm): Att ha ”hela paketet” kan innebära många saker, men i Grayson finner vi både muskler och humor. Och han heter Grayson.