Vi har spelat Abuse till PC och avlÀgger rapport. Har Anders fÄtt sin önskan uppfylld med förstapersonsskjutarkontroller i ett tvÄdimensionellt spel?
LĂ€nkar
Musik
Vi har spelat Abuse till PC och avlÀgger rapport. Har Anders fÄtt sin önskan uppfylld med förstapersonsskjutarkontroller i ett tvÄdimensionellt spel?
LĂ€nkar
Musik
Ălskar Abuse. SĂ„n oerhörd stĂ€mning i spelet ocksĂ„.
Tjenare Anders och Samson!
Lunarstorm las inte ner helt. De fortsatte pÄ ett ny sida med namnet ls8.se. Men ja, de har tydligen tagit en paus för bristande aktivitet. Det var som en överdrivet rosa version av Facebook. Man mÄdde illa av att bara se sidan, men var kul att kolla pÄ ibland bara för att.
SÄhÀr sÄg det ut (varning för kÀnsliga tittare): http://bit.ly/ruiPEq
Jag har inte varit 100 % delaktig i Retroresan, som jag velat. AlltsÄ inte varit med och spelat, bara slÀngt in en kommentar dÄ och dÄ. Men nÀsta vecka tÀnker jag köra jag all-in. Ni mÀrker dÄ vad jag menar med det.
Kramkalazh!
Abuse var ett spel som jag bara testade som hastigast nĂ€r jag var mindre, vet ej varför jag aldrig spelade klart faktiskt. Men jag hörde att Anders tyckte jag det gick för fort och dĂ„ fick jag en tanke om att ni kunde spela Quake… dĂ„ blir det Ă„ka av! đ
Grymt att ni ska spela Blaster Master, jag spelade faktiskt igenom det sjĂ€lv för ett tag sen och gjorde en retrorecension pĂ„ Kraid (http://www.kraid.se/2011/11/retrospelat-blaster-master/), det ska bli grymt att höra era tankar kring grodan! đ
Varför Ă€r jĂ€ger sĂ„ jĂ€vla gott? Jag fattar inte, kan inte Anders förklara? Jag gillar det för den brĂ€nnande, men Ă€ndĂ„ söt kĂ€nslan. ja man skalll inte sĂ€tta ”men” efter ett kommatecken men jag Ă€r full…..igen. Puss pĂ„ er!
Ivan: Somliga drycker har helt enkelt skapats för kungar. I det vÀlfÀrdssamhÀlle vi nu lever i har dock Àven arbetarklassen rÄd med lite svart guld dÄ och dÄ.
Imorgon beger jag mig ut pĂ„ en ny JĂ€ger-resa. Jag ska komma ihĂ„g att mentalt skĂ„la med dig đ
Anders: Kom precis hem och tidigare tog jag en jĂ€ger för dig och Samson! Helt Ă€rligt! đ
Hej!
Ja… Mitt förra meddelande var kanske ”lite” vĂ€l kort…
Men iallafall! HĂ€r kommer en punktlista pĂ„ lite random shit(egentligen inte random shit, men jag ville sĂ€ga det…):
(Det dĂ€r var inte ett ”sadface”… Det var bara ett kolon bredvid en parantes)
à lder?- 16 vÄrar
Kön?-Man, tills vidare
Lyssnat sen?- 18 juli 2011(sista avsnittet, lite fail dĂ€r…) đ
Var det dĂ€r?- Ja, det dĂ€r var ett ”sadface”.
Spelat?- Tja, tÀnker inte rÀkna upp alla spel, men alla konsoler efter Nes (Nes included).
Kommer ifrĂ„n?- Ooh! Kanske den viktigaste frĂ„gan! VARBERG 4 THA WIN!!!”!!#€!”€%!W#!”!”!112111112%&!”&!#/W!fg!1!!!1!!!34CWY!t!€/!!!!
NÄt jag glömt?
-Ja, jag borde kanske ocksĂ„ kommentera lite pĂ„ spelet…
Men det gör jag inte, HAH!
Skön förklaring dĂ€r. Mental skĂ„lning acknowleged! Ohhh hoppas det gick/gĂ„r bĂ€ttre för dig Ă€n för mig…..rĂ„kade bli en hel flaska:S. JĂ€ger on! See you later! đ
HÄller pÄ att dygna sÄ jag skapar ett par bilder om er medans jag lyssnar pÄ Àldre avsnitt!
http://delafilen.nu/u/1322966743_mem.jpg
http://delafilen.nu/u/1322966890_meme2.jpg
Hoppas ni gillar dem, ni Àr bÀst!
Kul att lyssna pÄ er grabbar. Gillar att sagostunden kommit igÄng. Final Fantasy Àr sÄ mysigt! HÄller sjÀlv pÄ att ta mig igenom FFVI nu, blev sÄ inspirerad av den sagostunden nÀr den gick att jag tÀnkte att jag bara mÄste spela igenom det en gÄng i livet.
Nu har jag spelat lite Vectorman, sÄ hÀr kommer mina intryck frÄn det spelet.
Grafik
Det hĂ€r mĂ„ste vara bland de snyggaste spelen pĂ„ MegaDrive. Vectorgubben Ă€r otroligt snyggt animerad. Gillar speciellt hans âstĂ„-stillâ-moves, och hur han lutar sig kaxigt mot en vĂ€gg om man stĂ„r nĂ€ra en sĂ„n. Det enda minus jag kan ge grafiken Ă€r att man Ă€r för nĂ€ra vectorman sĂ„ man inte riktigt hinner med att se fienderna. Man mĂ„ste ta smĂ„ steg i taget för att inte springa in i nĂ„gon.
Ljud
Musiken passar vÀldigt bra till detta spel. Elektroniskt blipblop och robotspel Àr som gjorda för varandra.
Kontroll
Han kÀnns vÀldigt smidig att styra. Bra att man kan göra dubbelhopp och ducka.
Utmaning
Lagom svĂ„rt pĂ„ âlameâ-nivĂ„n. De andra orkar jag inte ens försöka mig pĂ„. Man dör ganska lĂ€tt i och med att gubben Ă€r sĂ„ stor och nĂ€ra sĂ„ man inte ser fienderna i tid.
Pizza
En vacker pizza. En Berlusconipizza med rökt renkött och god italiensk ost. Doftar gott, ser bra ut, och Àr ganska god att Àta. Synd bara att man sitter pÄ en liten stol vid ett alldeles för högt bord nÀr man Àter den sÄ att pizzan kommer för nÀra ansiktet. Det blir lite onödigt utmanande att Àta den pÄ det sÀttet.
Som vanligt ett vÀldigt bra och underhÄllande avsnitt, och nÀr ni nu ÀndÄ fick en kommentar till Rockin Cats-avsnittet dÀr nÄgon blev förvÄnad över att Atlus stod bakom det spelet, sÄ vill jag ocksÄ bidra med lite sÄdan hÀrlig kuriosa (vi har ju Àven tidigare fÄtt lÀra oss att Epic Games en gÄng gjorde ett plattformsspel om en smÄtt pÄtÀnd, grön kanin).
Det Àr ju nÀmligen pÄ det hÀr viset, mina kÀra Wattsons, att innan Naughty Dog klev in genom pÀrleporten i och med att man slÀppte det första Uncharted-spelet, sÄ gjorde man pÄ det tidiga 90-talet ett ofanligt stort och hÀrligt RPG till Mega Drive som hette Rings of Power och som typ ingen kÀnner till idag. Men anledningen till dess existensproblem torde vÀl ha att göra med hur det bara var bönder och innÄtlandet-bor som Àgde den konsolen medan resten av vÀrlden satt och trummade euforiskt pÄ sina grÄ lÄdor ;P
Som ett litet PS för att Ă„tergĂ„ till att faktiskt kommentera erat jobb sĂ„ gillar jag bĂ„da era röster – de Ă€r vĂ€l lĂ€mpade för radio.
Riktigt bra avsnitt, som vanligt! đ
AngÄende ert prat om kontroller sÄ gillar jag mest Game Cube och 360-kontrollerna. Wii Àr ocksÄ rÀtt bra med sin delade kontroll. Gillar inte alls PS-kontrollerna, har dock provat precis en sÄn tredjepartskontroll till PS2 som Anders pratade om, och den var riktigt bra faktiskt!
Ni glömde tvÄ fiender i Abuse!
Det fanns nÄgra gubbar som lobbade handgranater mot Àn som var rÀtt sÄ biffiga. Typ den lÀttaste fienden i spelet. Och sÄ fanns det nÄgot jag skulle kalla för borrar, som Äkte mot Àn och försökte stÀnga in Àn mot vÀggar eller andra fiender.
Jag hÄller med om allt ni sa om Abuse förutom det dÀr om att ammo aldrig blev ett problem. Jag sÄg de mer kraftfulla vapnen som en lyxvara man fick utnyttja pÄ rÀtt sÀtt för att kunna klara sig. Fast dÄ kanske jag skall lÀgga till att jag inte var sÄ duktig pÄ att hitta hemliga utrymmen, kan vara dÀrför jag hade ont om ammo rÀtt ofta.
Jag slutade min spelomgÄng efter ca 1:40:00 och var pÄ bana elva. Jag tycker det roligaste med spelet var att skratta Ät hur löjligt mycket fiender som de kastar pÄ Àn och hur mycket jag dog hela tiden. Men det blev ju rÀtt tjatigt en stund in. Intressant spel men lite taskig utföring. Saknade musik och trodde inte att det fanns nÄgon. Jag kommer lÀmna Abuse och se vidare mot ett visst NES spel istÀllet.
Det jag hört om Vectorman har varit positivt sÄ nu hoppas jag att ni fÄr en trevlig spelupplevelse med detta.
Nu kommer jag Ă€ntligen bli ”tvingad” att spela Blaster Master! Det kĂ€nns som ett metroidigt spel utifrĂ„n vad jag sett. Och man kan inte gĂ„ fel med lite Metroidvania.
Denna gÄngen kÀndes Sagostunden kort men den var fortfarande riktigt mysig och vÀl berÀttad. Att Vivi Àr namnet pÄ en manlig karaktÀr kÀnns knepigt.
P.S SĂ„g att det stod ”It’s on!” pĂ„ Blaster Master fordonet i bilden, cool detalj. đ
FörlĂ„t för ”wall of text” och fortsĂ€tt vara Sveriges bĂ€sta podcast!
OW! Fiskpinnens montage var vÀldigt roligt =)
Tjenare,
TrÄkigt att höra att du har blivit uppsagd Samson, sitter sjÀlv i samma situation sÄ jag lider med dig. men nu till min frÄga.
Jag har nu i dagarna införskaffat en super nintendo (tack vare er) och jag Ă€r pĂ„ jakt pĂ„ lite spel. Jag Ă€r inte intresserad av att bli tipsad om de ”sjĂ€lvklara” spelen sĂ„som Mario, Zelda, Metriod etc. Jag Ă€r pĂ„ jakt pĂ„ lite andra bra underdog spel, changer spellar ingen roll Ă€r intresserad av allt. det ska vara spel som Ă€ndĂ„ Ă€r lĂ€tta och fĂ„ tag i och inte kostar allt för mycket.
jag sitter pÄ en PAL Snes.
Tack för en bra podcast och ha de gött!
Bor inte i vĂ€xjö utan i den lilla hĂ„lan Ă seda 4,5 mil nordost om vĂ€xjö, men har bĂ„ten Ă„t Alvesta (dĂ€r har vĂ€l Ă„tminstone Samson Ă„kt förbi med tĂ„get?) hĂ„llet till och det Ă€r nog mer troligare att ni skulle vara i nĂ€rheten av VĂ€xjö nĂ„ngĂ„ng Ă€n hĂ€r ute i skogen….
För första gÄngen pÄ lÀnge har jag spelat tillrÀckligt av veckans spel för att kunna ge ett utlÄtande om det, har efter min genomspelning av ff7 som tog ca 30 timmar gett mig in pÄ ff9 som jag inte spelat sen det slÀpptes, har kommit ca 25 timmar in och njuter av fulla ,drag underbart med xperiaplay. Toabesöken har blivit avsevÀrt lÀngre sen jag skaffade den.
Grafik: OH MY GOOD för att citera en viss malin, redan i menyerna mÀrker man att detta Àr nÄtt speciellt i grafikvÀg och resten av spelet bjuder ju pÄ strÄlande grafik, bÄde riktigt lÀcker parallaxscrollning och nÀstan 3ddjup i bilden pÄ sina stÀllen.Jag tycker nÀstan att den kÀnns lite 32:bit, eller Àr jag helt ute och seglar dÀr? Har inte spelat sÄ mycket megadrive.
Gillar Àven hur varierande fÀrger och miljöer det Àr pÄ banorna men ibland stÀller det till det speciellt pÄ den banan dÀr det Àr grönt svart och rosa, ibland Àr det nÄn sorts nÀt som kommer i förgrunden och dÄ Àr det svÄrt att se Àven sista banan innan bossen Àr ju sjukt förvirrande man fattar knappt vad som Àr upp och ner.
Snyggaste banan var ju helt klart den pÄ natten med blixtarna synd bara att den var sÄ kort.
Animeringen pÄ vectorman Àr ju skitsnygg, sÄ mjukt han rör sig, gillar hur han slajdar nerför lutande ytor och hans stil nÀr man hoppar och skjuter nerÄt.Gillar ocksÄ hur han skjuter med olika hÀnder beroende pÄ vilket hÄll man skjuter Ät. Fienderna har de ju inte gjort sÄ mycket med tyvÀrr de fÄ som finns, men bossarna Àr ju rÀtt stora och detaljerade
Ljud: spelade detta emulerat pÄ min experiaplay med vÀldigt lÄgt ljud sÄ har inte hört sÄ mycket av varken musik eller ljudeffekter mer Àn att det konstant skjuts sÄ att man knappt hör musiken, men kan ju bero pÄ att jag bara körde ljudet genom mobilens högtalare.
Kontroll: Sitter ju som gjuten vectorman gör precis som jag vill och dör jag eller tar skada sÄ Àr det bara mitt fel kÀnns det som.
Gameplay: Ăr ju verkligen ett run and gun detta lite i stil med gunstar heroes, banornas upplĂ€gg Ă€r ju för det mesta detsamma förutom vissa dĂ„ som Ă€r vĂ€ldigt förvirrande, speciellt den sista innan slutbossen.
MÀrkte Àven nÄtt skumt pÄ bossen med den stora bollen och den andra av de bossarna som kommer fram ur ritningarna pÄ vÀggen, att om man stod nÀra dem sÄ tog man ingen skada utan vectorman liksom höll emot dem med handen sen var det ju bara att mata pÄ dem.
Körde oftast Anders stil pÄ bossarna med att bara FIIIIGGGGHHHT (Thunder referens för er som lyssnar pÄ mammas nya kille) och skjuta som en galning pÄ dem till de var schtekta. Kom till virvelvindsbossen som tog mina sista liv ,var visst sista bossen sen sÄg jag pÄ tuben, ingen continue? lite snÄlt tycker jag.
Annars var ju powerupsen rÀtt lÀckra med hur han blev förvandlad till olika saker, gillade spreadshoten bÀst som vapen uppgradering. Intressant att man kunde hoppa ihjÀl fiendera om man anvÀnde dubbelhoppet.
Utmaning: spelade detta pÄ lame och dÄ var det inte speciellt utmanande faktiskt vet inte hur det Àr pÄ de andra svÄrighetsgraderna. Det jag tog mest skada pÄ var de större fienderna som stod i uppförslut dÄ de var svÄra att komma Ät, var lÀttare att dubbelhoppa pÄ dem mÀrkte jag sen.
Slutsats: Ett fartfyllt och underhÄllande run and gunspel med underbar grafik och kontroll, just grafiken mÄste ju varit nÄtt i hÀstvÀg nÀr detta kom. Det enda jag tycker Àr lite negativt Àr att det inte Àr sÄ varierande utan mest samma sak med olika bakgrunder och fÀrger pÄ banorna.
Pizza: En riktigt vÀllagad vesuivo,en pizza som oftast Àr riktig god men som kan kÀnnas lite som en upprepning dÄ den inte gÄr att variera sÄ mycket.
Lika bra att fĂ„ det ur vĂ€gen… Jag hatar nĂ€r 2D-spel anvĂ€nder förrenderade 3D-modeller till sin grafik. Speciellt nĂ€r det Ă€r pĂ„ en sĂ„ pass lĂ„g upplösning som 16-bitarna hade. Det blir helt enkelt inte snyggt, och Vectorman Ă€r inget undantag. Det ligger förmodligen rotat till mitt intresse för pixelgrafik, men jag tror inte jag Ă€r ensam nĂ€r jag sĂ€ger att den hĂ€r typen av grafik Ă„ldras bra mycket sĂ€mre Ă€n handpixlad grafik som ska se 3D-aktig ut, som tex Sonic eller Ristar.
Vectorman som karaktÀr Àr bÀttre anpassad för den hÀr grafikstilen Àn vad Nintendos Ap-duo Àr. Det kÀnns mer naturligt att han och hans fiender Àr gjord pÄ det hÀr sÀttet. DÀremot saknar han helt den ful-charmiga designa som DKC-spelen har. Trotts mjuka segergest-animationer sÄ tycker jag att han saknar personlighet och han blir i slutÀndan en vÀldigt trÄkig figur att spela som. Okej, spelet har vÀrldens snyggast flagg-animation, och mÄnga sköna ljuseffekter som pÄverkar hela skÀrmen, men banorna ser ju oftast skittrÄkiga ut och i sin helhet tycker jag det kÀnns som missad potential. Fast brandslÀckaren med huggtÀnder fick mig faktiskt att dra pÄ smilbanden.
Jag vill minnas att det fanns nÄgon form av musik, men kan i Àrlighetens namn inte skriva under pÄ det. Ljudeffekterna var vÀl skapliga, Àven om jag halvvÀgs genom spelet tröttnade pÄ skjut-ljudet.
Vectorman lunkar fram pÄ tok för sakta och de jÀvla mygg-fienderna Àr fan inte roliga. Varför mÄste man skjuta 53 gÄnger pÄ en TV innan den gÄr sönder? Varför Àr banorna uppbyggda för att man ska kunna utforska och leta hemligheter, bara för att lÄta dig dö av att tiden tar slut? Spelet Àr fullt med smÄ dÄliga designbeslut som verkligen tÀr pÄ mitt tÄlamod. Varje gÄng spelet plötsligt slÀnger in ett helt nytt gameplaymoment, som tÄgvagnen, grodan, och virvelvinden, sÄ dör jag minst en gÄng innan jag fattar vad jag ska göra.
Det mĂ€rks vĂ€ldigt tydligt att Vectorman gjordes just för att konkurera med Donkey Kong med sin ”snygga” grafik. och vist Ă€r det dĂ€r krutet har lagts. TyvĂ€rr tycker jag att resten av spelet fĂ„r stryka pĂ„ tĂ„rna, och det blir i slutĂ€ndan ett spel med tydliga brister. Jag Ă€lskar verkligen inte spelet, men pĂ„ nĂ„got plan uppskattar jag Ă€ndĂ„ det tekniska jobbet bakom. Jag kommer nog aldrig spela om spelet just för att spela det, men kanske för att studera de grafiska effekterna som finns pĂ„ sina stĂ€llen.
Tack för att ni lÀste up mitt post.
Jag tyckte att Avatar spelet var rÀtt okay (för ett spel jag köpt för leksaken det kom med) then again sÄ Àr jag okay med mÄnotÄna(?) spel som Dynasty Warriors, men bara om det Àr Gundam.
Det gör sÄ att det inte gör nÄtt att alla gubbar Àr likadana, dom Àr ju massprodoserade kanonmats mechs.
Och att brÀna igenom dom i tusental men BURNING FINGER! Àr skoj, tycker jag.
Speaking of Avatar. Om ni inte har sett den Àn sÄ rekomendera jag 6-disk boxen mest för bakom the scens matrialet.(Hyra eller köpa Àr up till er.)
Visst man fÄr tycka att storyn Àr bullshit, men rent technist sÄ Àr det state of the art bullshit och hur det blev sÄ jÀvlit intressant. Som att dom hittade pÄ backstory till var jÀvla vÀxt i backrunden kan ha nÄtt med saken att göra.
”Ăh James, Ă€r du sĂ€ker pĂ„ att den hĂ€r storying hĂ„ller?”
”Ja dĂ„, nu kom och hjĂ€lp oss komma pĂ„ hur den hĂ€r svampen passar in i ekosystemet.”
”Okay.” See what I mean…
Och sÄ Àr efter följan till Avatar: the last airbender, The legend of Korra runt hörnet.
Jag har ocksĂ„ en bra kandidat för nĂ€sta sagostund, hoppas att jag inte har glömt det till nĂ€r det Ă€r dax…
Ăven om det kĂ€nn litte dumt efter som jag redan har fĂ„tt min villja igenom med FF9 men man mĂ„ste försöka.
Kom ocksÄ pÄ varför W-RPGer inte funkara för Sagostunden.
Dom Àr gjorda av nördar för nördar och Àr dÀr för litte up i anus pÄ sej sjÀlv.
Vill du spela Baldur’s Gate?
Kan du reglerna till Dungeons n Dragons? Inte? Well tuff shit! Du ser problemet.
Tycker inte om Growlers, för jag har inte vad dom sjuner och vem vill leka soldat nĂ€r man kan vara Godzilla och lĂ€ra dom en ny definition av ordet ”kurvastomping”.
Eller vara det dÀr sexa modelejonet frÄn Prototype som gÄr igenom dom som en blanding av Venom och en stavmixer.
Vilket Ă€r vad för mina favo shooter inte kommer för en nĂ€sta Ă„r med demonbesata gansters, för The Darkness innerhöll ett av mina favo scener i ett spel EVER! NĂ„gon snupp gĂ„r up till en helt random och bara ”ĂH PENGERNA ELLE LIVE!” vilket jag svara pĂ„ genom att köra min pistol i kĂ€ften pĂ„ honom och blĂ„sa skalen av honom. Sen Ă„t jag hans hjĂ€rta. FUCK ME det Ă€r ju sĂ„nt som jag vill göra IRL!
Den andra hade mej med sin första teaser trailer som sa mej:
”EVREYONE SHUT THE FRAG UP!”
”ME GRIMLOCK GOT THIS!”
Och det finns ocksÄ en webcomic som heter The Super-Gay Adventures of Ross Boston.
Tycket ni behövde veta det.
Vill avsluta med att sÀja: Grammer? 1 d0nt g1ve a fook!
P.S.
Och om du vill har en bra dealÀck till mej sÄ Àr det bara att frÄga, har tre bra* förslag
(*tycker jag ja)
Stort tack för att er podcast försöker förgylla mig och mina promenader till jobbet. Det mÀrks att ni Àr vÀldigt samspelta efter över 100 avsnitt, kÀnns som att ni alltid ligger pÄ en hög nivÄ.
Jag har en liten frĂ„ga, det har ni sĂ€kert sagt i ett avsnitt som jag inte hunnit backtracka. Men varför Ă€r detta sista sĂ€songen? Ăr det för att ni inte har tiden till detta? Finns det ingen möjlighet att ni lyfter upp Retroresan senare i framtiden kanske?
NÄvÀl, tÀnkte sÀtta mig pÄ retrotÄget tillsammans med er. DÄ jag Àr obotlig Mega Drive-romantiker och samlar pÄ dessa rara spel, Vectorman har köpts in för ett par Är sedan. Men jag har bara spelat första nivÄn, sÄ nu nÀr ni skulle resa med detta spel, sÄ Àr jag med er.
Grafik: Det hĂ€r spelet sĂ€gs vara MD:s svar pĂ„ Donkey Kong Country. SĂ„ jag sitter spĂ€nd infall den kan konkurrera med DKC. Den inledande sekvensen med titelskĂ€rmen och dĂ€r du kan röra din gubbe vid SEGA-loggan till den dystopiska kĂ€nslan frĂ„n start gör sitt till. Vectorman och hans fiender har inslag av 3D-grafik, som jag tycker för 1995 pĂ„ Mega Drive, ser snyggt ut. Jag gillar Vectormans smidiga animationer, han bara ”flyter” med. Men fienderna kĂ€nns faktiskt i rörelse, vĂ€ldigt stela och trĂ„kiga.
Plattformsbanorna kÀnns faktiskt som att det Àr samma typ av uppbyggnad av banorna och i bakgrunden, har man valt att spetsa med vatten, is, ruin, kvÀll m.m. Det kÀnns lite vÀl sparsmakat, om man nu har slagit sig pÄ bröstet och försökt fÄ det hÀr spelet vara ett grafikmonster, sÄ mÄste variationen vara betydligt större Àn sÄ hÀr. DÀremot tyckte jag isbanan och kvÀllsbanan med blixtarna, sÄg oerhört snygga och var vÀldigt stÀmmningsingivande.
Ljud: TyvÀrr Àr det hÀr spelets kanske sÀmsta bestÄndsdel. Ljudeffekterna kÀnns som detsamma, det Àr det eviga skjutandet pÄ TV-apparater och fiender. KÀnns himla trist. Jag kan dessvÀrre, trots att jag spelade det alldeles nyss pÄminna mig om nÄgon ljudslinga som var nÄgot att minnas. Eller förresten, jag fick kÀnslan av att det var i stort sett samma ljudslinga. Det Àr om nÄgot, ett rejÀlt underbetyg.
Kontroll: Vectorman kÀnns oerhört smidig att spela och kÀnns alltid som handen i handsken, vid dödsfall, sÄ skriker jag till och jag kÀnner att allt Àr orÀttvist och tycker gubben suger pung. Men sekunden senare, kan jag bara inse att det Àr mitt eget slarv som Àr orsaken till de gÄnger jag dör.
Gameplay: Vectorman har mÄnga plattformsbanor, sjÀlvfallet, men blandar ju med vÀldigt underliga banor. SÄsom att köra tÄg (!?) och klÀttra pÄ en vÀgg. De banor som inte Àr plattformsbanor, tillförde ingenting och det kÀndes som att utvecklaren kÀnde att man ville försöka blanda ut banorna lite med annat. Men det föll pladask och kÀnns bara pinsamt, tÄgbanan som förövrigt Àr den andra banan fick mig att undra nÀr banan var klar efter typ 20 sekunder att undra ifall det var fel pÄ mitt spel?
Om man bortser frÄn att det Äterkommande grafiska pÄ banorna, sÄ tycker jag att plattformsbanorna inledningsvis kÀnns lockande och spÀnnande att utforska. Men nÀr banorna kÀnns ungefÀr likadana och vÀldigt intetsÀgande, sÄ tappar man suget för det hela. Spelet Àr annars av plattformsspel formulÀr A, det Àr inget spektakulÀrt i bandesignen.
DĂ€remot tycker jag att powerupsen, som finns i spelet Ă€r faktiskt totalt vĂ€rdelösa och tillför vĂ€ldigt sĂ€llan nĂ„gonting i mitt spelande. Förutom i enstaka fall att ta sig in i den del av banan som inte gĂ„r att nĂ„ annars, kĂ€nns lite som Wisps i Sonic Colours. Man har slĂ€ngt in lite ”coola” grejer, som inte riktigt fungerade i spelmekaniken.
Till spelets fördel, sÄ gillar jag att de olika skjutpowerupsen, man kÀnner sig vÀldigt glad och nöjd nÀr man röjer runt med den uppgraderade vapenfloran.
Extra plus till bossarna, Àven de kÀndes enkla och kanske inte sÄ hÀpnadsvÀckande. SÄ tyckte jag att det tillförde glÀdje till slutet av banorna, sÄ varje gÄng jag fick möta en boss i slutet av banan sÄ kÀnde jag att det var ett tillfredsstÀllande avslut pÄ nivÄn.
Utmaning: Jag spelade pĂ„ ”Normal” och kĂ€nner att jag fick nöta spelet, ganska hĂ„rt i början för att komma in i det. Men sen nĂ€r man efter 4-5 banor, var inne i spelet, sĂ„ kĂ€ndes det som ifall man iakttog normalt försiktighet att jag sĂ€llan behövde möta liemannen. Jag fastande inte sĂ€rskilt ofta i spelet och jag kĂ€nde att med lite jĂ€vlar anamma att det bara vara att försöka igen.
Men att se den dÀr förbannade game overskylten i början av spelet, kÀndes inte okej, givetvis skrek man till lite och knöt nÀven. För att ta nya tag att spela.
Pizzan:
En nyöppnad pizzeria öppnas med pompa och stÄt, trots att det redan i omrÄdet finns en fullt godkÀnd pizzeria. Pizzerian skickar ut reklamblad och lovar att hÀr minsann, finns omrÄdets godaste pizza. Jag Àr egentligen denna dag sÄ sugen pÄ pizza, men jag trallar till pizzerian för att ta reda pÄ ifall löftet om den godaste pizzan infrias.
Jag tar en kort och gott Vezuvio, en enkel pizza, men med en pizzabagares list kan smaka gudomligt god. NÀr jag satt in mig ett par tuggor, sÄ visst, jag kÀnner igen att det Àr en Vezuvio. Men inget mer. Den kÀnns trÄkig, kanske Ànnu mera trÄkig, med tanke pÄ vilka förhoppningar jag hade pÄ pizzerian inför besöket. Jag Àter upp pizzan, med hopp att hitta glÀdjen hos pizzabagaren. Men jag hittar den tyvÀrr inte.
Ha det gott, killar!
Gissar att Anders Ă€r lite vresig denna vecka dĂ„ ett sĂ€rskilt lag har Ă„kt ur en viss turnering. Spelar ni in avsnittet pĂ„ onsdag kvĂ€ll gissar pĂ„ nej. đ
Bra avsnitt förra veckan. Kan förtydliga min kommentar. Jag kanske anvÀnde begreppet save states fel. AnvÀnder wiis funktion som gör att du kan fortsÀtta spela dÀr du slutade om du typ mÄste göra nÄgot annat. Spelar banan med yellow devil aka Mr Röv om och om igen. AnvÀnder det sÄ att jag inte behöver spela om hela spelet varje gÄng jag ska spela.