Minns ni när det fortfarande var en rätt stor grej att klara ut ett spel? Eller ”varva”, som jag kallade det då. Det var en stor, häftig känsla som man sedan kunde leva på länge. Jag minns hur rak i ryggen jag gick till skolan efter ha klarat ut TMNT II: The Arcade Game, eller den förlösande känslan av att äntligen klara sista bossen i Contra (med hjälp av Konami-koden).
Idag är listan på avklarade/utspelade/varvade spel inte längre knutet till någon typ av bedrift. Men minnena finns kvar, både gamla och nya och det jag valt att fokusera på i denna lista är det man får som ”belöning” för att ha klarat spelet, nämligen eftertexterna.
Jag väljer att bara välja ett spel per serie och jag kommer inte heller rangordna dem efter något annat än kronologisk. Håll till godo!
10. Super Mario Bros. 3
Jag minns inte om SMB3 var det första spelet jag varvade, men jag minns väl hur jag kände när jag väl gjorde det. De sista banorna på värld 8 är ingen picknick, och även om slutstriden med Bowser inte är så speciellt svår såhär i efterhand så var jag på helspänn första gången jag mötta honom. När allt sedan var över fick man tillslut rädda sin prinsessa igen, som dessutom han med att dra ett litet skämt.
9. Ninja Gaiden
Det som var allra mest slående med Ninja Gaidens presentation var de filmiska mellansekvenserna. Eller kanske var det musiken? I vilket fall som helst så vävs dessa två faktorer ihop i spelets slut och att se eftertexterna rulla i detta spel är ingen liten bedrift. Skönt att man i alla fall får en liten belöning för det. See you Next!
8. Donkey Kong Country
Jag gillar verkligen hur Rare försöker sig på en liten överstegsfint vid dessa eftertexter. Jag gick på det och satte verkligen segersötman i halsen när slutbossen reste sig för en sista uppgörelse. Resten av eftertexterna är också härliga att få ta del av och man får verkligen känslan av att man uträttat något.
7. Ristar
En bortglömd pärla som jag spelade långt senare, men på den här listan ska den in ändå. Den audiovisuella upplevelsen man får vid eftertexterna summerar spelets innehåll på ett magnifikt sätt, med urvacker grafik och fantastisk musik. Ett spel som gör en glad.
6. Metal Gear: Solid
Kojima balanserar, medvetet eller omedvetet, alltid på gränsen mellan parodi och blodigt allvar. Ena stunden har Snake en stand-off med en enorm, T-Rex/Mech-robot, i andra stunden visar Kojima upp bilder på hur vacker naturen kan vara. Hans avsky för kriget, som säkert grundas i det kalla krig han växte upp i, gör sig påmint och detta ackompanjerat med en av de vackraste sånger spelvärlden någonsin skådat.
5. Devil May Cry 3
Devil May Cry 3 var det första spelet ur serien jag spelade. Helt ovetande om tidigare händelser var det ändå en engagerande historia som utspelade sig, kombinerat med ett snudd på oöverträffat stridssystem. Men det jag minns är uppkäftigheten. Den japanska, gränsflörtande uppkäftigheten som personifieras så väl i Dante. Men också i dessa eftertexter där man en sista gång, medan texterna rullar, får känna sig ball och häftig.
4. Resident Evil 4
Här har vi listans mest oklara placering. Jag har nämligen väldigt svårt att motivera varför den är med. Samtidigt känner jag det starkt inom mig; den ska bara vara med. Eftertexterna är en fin summering i allt du uträttat genom spelet, och ger också vissa antydningar till hur det var i den lilla byn före, under och efter alla hemskheter. Jag blir vemodig av videon. Men jag vet inte varför.
3. Fl0wer
Att kalla Fl0wer för ett unikt spel är nästan en underdrift. Och vad skönt att även eftertexterna fick sin speciella känsla, där du rent konkret bara fortsätter spela medan namnen på de som skapat denna upplevelse flyger förbi. Och Fl0wer är i första hand en upplevelse, som just i detta fall råkar vara ett spel. Och det jag upplevde under spelets gång, och eftertexterna, återvänder jag mer än gärna till.
2. InFamous 2
Här är jag igen. Lyfter upp, vinkar och skriker så att folk kanske kan förstå att InFamous 2 är ett suveränt spel. Men enbart på de kvaliteterna kommer man inte med på denna lista. Lyckligtvis för mig så har dock InFamous 2 också riktigt snygga eftertexter med en nästan spöklik melodi i bakgrunden. Upplevelsen blir så mycket större om du faktiskt spelat spelet och sett slutfilmen innan eftertexterna börjar rulla. Men den står sig även på egna ben.
1. Portal 2
Åh! Blev ni sur när ni inte såg ”Still Alive” på listan? Ni kanske minns att jag bara fick välja ett spel per serie? Jag råkar nämligen tycka att Portal 2 överträffar sin föregångare på samtliga punkter. ”Still Alive” är smart charmig och förbannat rolig. Men ”Want you Gone” är i min bok snäppet vassare. Jag trodde inte det skulle vara möjligt men så trodde jag inte heller att man kunde bygga ett ”riktigt” spel på Portals koncept. Oj vad fel jag hade. Oj vilket spel det blev.
—
Jag har en minst lika lång lista på bubblare så jag är väl medveten om att det finns betydligt fler bra eftertexter. Men det här är mina favoriter. Dela gärna med er av era!
Jag håller helt klart med dig om det du säger i motivationen för Portal 2. Helt suveränt!
Finns så många bra eftertexter så det är svårt att välja, samtidigt så skulle jag inte kunna göra en rättvis lista för jag skulle säkert glömma av en hel del.
Men här kommer två som jag tycker är bra iaf:
Chrono Trigger
Första jrpg spelet jag körde igenom (med retroresan) och musiken är fantastisk rakt genom hela spelet.
U.N. Squadron
Ehum…det tog ett bra tag för mig att klara det som liten. Tyckte det var jätte häftigt då, nu är det mest nostalgi.
Super Punch Out!!
Av samma anledning som U.N. Squadron.
Kan inte komma ihåg några grymma eftertexter från nyare spel jag spelat, så det här får duga.
För mig är mina gamla favoriter Ocarina of time, Mario 64 och dom gamla pokemon vad gäller eftertexter
Musiken i Donkey Kong <3
Sen var ju eftertexterna i ett av Super Smash Bros. spelen sköna, när man fick försöka skjuta så många utav namnen som möjligt.
Jag gillar rent generellt sluttexterna i Nintendos spel. De brukar visa alla områden där man varit, och allt man gått igenom. Det får mig att känna att jag presterat något när jag tänker tillbaka på alla timmar jag slagits, hoppat, utforskat och äventyrat.
Nu senast måste jag säga att Skyward Sword hade riktigt bra sluttexter. Det är inte så mycket spoiler så jag tar nog och skriver det här. Jag gillade att man fick se vad Zelda gjorde medan Link var ute och äventyrade. Tyckte redan Zelda var en ganska bra skriven karaktär i Skyward Sword (även om hon inte är lika bra som hon var i Wind Waker eller OoT), men hon blev ännu mindre som en passiv plot device, och lite mer en aktiv aktör med ett eget äventyr.
Jag håller helt klart med dig om det du säger i motivationen för Portal 2. Helt suveränt!
Finns så många bra eftertexter så det är svårt att välja, samtidigt så skulle jag inte kunna göra en rättvis lista för jag skulle säkert glömma av en hel del.
Men här kommer två som jag tycker är bra iaf:
Chrono Trigger
http://www.youtube.com/watch?v=vvA_1yOQNgI
Första jrpg spelet jag körde igenom (med retroresan) och musiken är fantastisk rakt genom hela spelet.
U.N. Squadron
http://www.youtube.com/watch?v=IxWMxHH6M1o
Ehum…det tog ett bra tag för mig att klara det som liten. Tyckte det var jätte häftigt då, nu är det mest nostalgi.
Super Punch Out!!
http://www.youtube.com/watch?v=0rXthzxVFqU
Av samma anledning som U.N. Squadron.
Kan inte komma ihåg några grymma eftertexter från nyare spel jag spelat, så det här får duga.
Avsaknaden av Paper Mario stör mig! http://www.youtube.com/watch?v=P0-93hhx7IE&feature=channel_video_title
Annars en väldigt bra lista! 🙂
För mig är mina gamla favoriter Ocarina of time, Mario 64 och dom gamla pokemon vad gäller eftertexter
Musiken i Donkey Kong <3
Sen var ju eftertexterna i ett av Super Smash Bros. spelen sköna, när man fick försöka skjuta så många utav namnen som möjligt.
Tommy: Så jävla rätt! Att få se Klipp från Zeldas resa var ett genidrag och lätt ett av mina starkaste minnen av Skyward Sword.
De första Sonic spelen har riktigt bra eftertexter. Trots att det bara är vit creditstext mot en svart bakgrund så minns och reflekterar man sin resa tack vare musiken som är ett medley av alla spelets banor.
Jag gillar rent generellt sluttexterna i Nintendos spel. De brukar visa alla områden där man varit, och allt man gått igenom. Det får mig att känna att jag presterat något när jag tänker tillbaka på alla timmar jag slagits, hoppat, utforskat och äventyrat.
Nu senast måste jag säga att Skyward Sword hade riktigt bra sluttexter. Det är inte så mycket spoiler så jag tar nog och skriver det här. Jag gillade att man fick se vad Zelda gjorde medan Link var ute och äventyrade. Tyckte redan Zelda var en ganska bra skriven karaktär i Skyward Sword (även om hon inte är lika bra som hon var i Wind Waker eller OoT), men hon blev ännu mindre som en passiv plot device, och lite mer en aktiv aktör med ett eget äventyr.
Avsaknaden av Paper Mario stör mig! http://www.youtube.com/watch?v=P0-93hhx7IE&feature=channel_video_title
Annars en väldigt bra lista! 🙂
Tommy: Så jävla rätt! Att få se Klipp från Zeldas resa var ett genidrag och lätt ett av mina starkaste minnen av Skyward Sword.
De första Sonic spelen har riktigt bra eftertexter. Trots att det bara är vit creditstext mot en svart bakgrund så minns och reflekterar man sin resa tack vare musiken som är ett medley av alla spelets banor.
F-Zero GX förtjänar att nämnas som hade mer än 30 olika slut när man klarade en cup på Master beroende på vilken karaktär man klarade det med. Detta antal stiger exponentiellt om man även räknar med intervjun och dess alla möjliga svar som föregår eftertexterna.
Eftertexter jag minns för deras kreativitet:
And Yet It Moves
Animal Crossing
New Super Mario Bros Wii
Punch-Out!! (Wii)
Super Mario Galaxy 2 (förövrigt fantastiskt bra musik och härlig blandning 2D och 3D i eftertexterna)
Super Smash Bros serien:
N64: http://www.youtube.com/watch?v=NvC8a8QVx4o
GC: http://www.youtube.com/watch?v=xRJbvfzGu08
Wii: http://www.youtube.com/watch?v=Jgjv7g4K138
Eftertexter när de är som bäst:
Mario Kart 64
Star Fox 64
Super Mario World
Super Mario 64 (i mitt tycke den kanske den bästa någonsin)
The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D:
F-Zero GX förtjänar att nämnas som hade mer än 30 olika slut när man klarade en cup på Master beroende på vilken karaktär man klarade det med. Detta antal stiger exponentiellt om man även räknar med intervjun och dess alla möjliga svar som föregår eftertexterna.
Eftertexter jag minns för deras kreativitet:
And Yet It Moves
http://www.youtube.com/watch?v=m3e7_vt-Ti0
Animal Crossing
http://www.youtube.com/watch?v=zG2uHqwXhl0#t=45s
New Super Mario Bros Wii
http://www.youtube.com/watch?v=-ZYwYvoPe48#t=66s
Punch-Out!! (Wii)
http://www.youtube.com/watch?v=Q8aR7to6lSg
Super Mario Galaxy 2 (förövrigt fantastiskt bra musik och härlig blandning 2D och 3D i eftertexterna)
http://www.youtube.com/watch?v=IH2p2Xzi-4I#t=326s
Super Smash Bros serien:
N64: http://www.youtube.com/watch?v=NvC8a8QVx4o
GC: http://www.youtube.com/watch?v=xRJbvfzGu08
Wii: http://www.youtube.com/watch?v=Jgjv7g4K138
Eftertexter när de är som bäst:
Mario Kart 64
http://www.youtube.com/watch?v=oQoVroqV08I
Star Fox 64
http://www.youtube.com/watch?v=-xWmxa3qTNM#t=300s
Super Mario World
http://www.youtube.com/watch?v=gNcIAC30mWI
Super Mario 64 (i mitt tycke den kanske den bästa någonsin)
http://www.youtube.com/watch?v=X4NpBtAu79g
The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D: