När jag var yngre så hörde man ju historierna om “de där andra”, de som inte riktigt var som man skulle. Jag växte upp med att benämningar blev skällsord, jag blev helt på det klara att det var fel att gilla något annat än det som kallades “normalt”. Jag skulle förmodligen själv aldrig vågat prova, även om det normala aldrig riktigt kändes bekvämt. Istället var det en kompis som ledde in mig i det, som vågade få mig att gå utanför normen.
“Jag vill bara att du ska testa en grej”, sa hon. “Du får säga till om det känns fel.”
Hon tog handkontrollen ifrån mig och gick in i optionsmenyn. Jag såg vad hon gjorde och när jag sedan fick den tillbaka föll alla bitar på plats. Jag var en av de andra. En av dem. De som var fel.
En inverted player.
Många tror att det är något man kommer över. Att om man bara får spela tillräckligt på normal så kan driften att trycka den analoga spaken nedåt för att titta uppåt jobbas bort. Men det är inte så. Jag spelade normal hela mitt liv men det var först när jag vågade mig på att ändra inställningarna till det där lite förbjudna som jag kunde börja gamea på riktigt. Jag är född inverted.
Naturligtvis har jag också fått betala pristet. Löjet. Folk som gör sig lustiga över inverted players, säger att de är ologiska, oförmögna, spelar “fel”. Jag har mist vänner och haft enorma gräl med släktingar över att jag känner mig bekväm med en inverterad Y-axis.
Trots mina många år som inverted player är Blades of Time det första spel jag stött på som haft rörlig kamera men inte inkluderat möjligheten att invertera kontrollerna. För min del betyder det att det är i stort sett ospelbart. Om jag i en butik kommit över det görtråkiga omslaget och faktiskt inhandlat ett exemplar hade jag inte kunnat spela det.
Det är inte okej. Inte nånstans.
Jag vet att många tror att inverted players är sällsynta. Att vi är en liten skara man inte behöver ta hänsyn till. Det är inte sant. Det finns många av oss och på de flesta syns det inte att vi är inverted. Vi kan vara dina vänner, dina grannar, dina syskon och älskare. Och vi kan inte spela Blades of Time.
Tänk på det, nästa gång du häver ur dig “Hö hö, fan vad inverterat!” om något.
Det var något spel på 90-talet där inverterat var grundinställningen. Nu minns jag inte vilket. Jag började som inverterad men bytte efter ett par år. Nu fixar jag att spela båda. Slår om en switch i hjärnan när det behövs.
Spelar du inverted även i ett PC-FPS? Själva spelade jag länge flygspel med omvbänt Y men har sen dess vant om mig; jag har inga problem att gå tillbaka, behöver bara klicka om switchen i huvet.
Med tanke på vad Apple gjorde med sitt senaste OS (scrollningen blev omvänd) så kan det vara en inverterad revolution på gång!
Så man hånas för hur man vill styra sin högst personliga upplevelse också? Herregud, skiten tar ju aldrig slut. Ju fler optionsmöjligheter och ommappningar till andra kontrollmetoder desto bättre.
Jag vet inte om det här är ovanligt eller inte, men inverterad Y-axis känns självklart för mig så länge jag bara tittar upp eller ner. Om jag däremot ska titta snett neråt eller uppåt vänds hela min värld upp och ned. Då måste jag ha normal kontroll, och har därför med åren försökt vänja bort det inverterade tänket.
Inverted Y-axis forever! Och till alla haters: Titta rakt fram. Titta upp i taket. Hur rörde ni huvudet nu? Just det, bakåt.
Minns att även jag spelade inverted back in the day, och i flygspel är det självklart. Men någon gång började jag spela icke-inverterat av någon anledning, och nu gör jag det nästan alltid. Som några skrivit tidigare har jag dock inte speciellt stora problem med att ändra tillbaka. Men att det inte går att ändra är fan inte okej, det kan inte vara särskilt svårt eller tidsödande att lägga in funktionen.
Och Tommy, jag köper ditt argument, men för mig känns det enklare att tänka ”vart vill jag titta? Upp? Okej, då för jag spaken uppåt” än att tänka ”vart vill jag titta? Upp? Okej, vilket håll måste jag böja huvudet? Bakåt? Okej, vart bör jag då för spaken? Ja just, neråt”. 🙂
Tommy: Till alla inverterare: Titta rakt fram, titta upp i taket, vart tittade du? Just det, UPP.
Careface:
Upp? Nej, framåt. Såvida du inte håller handkontrollen som den nedre bilden när du spelar: http://cloackkingwp.com/wp-content/uploads/2012/01/xbox-360-controller.jpeg Själv håller jag en handkontroll med knapparna mer vända mot taket än vända mot min bröstkorg, därför blir ditt ”upp och ner” i stället ”framåt och bakåt” för mig.
Det är lite som att debattera om höger eller vänster hand är bäst. Men även jag köper Tommys argument för inverterad y-axis. Speciellt om man tar tag i sitt eget huvud. Styr man sedan huvudet med handen så är det inverted y. Framåt för ner, bakåt för upp.
Sen tror jag också att crosshairs kontra muspekare är ett stort föremål för den här diskussionen. De som spelar ”normal” har ju rätt om de ser allt ur ett musperspektiv. Så det beror ju lite på hur man är funtad. Det rörelsemekaniskt sunda i inverterat funkar bäst för mig.
Hahaha, snacka om att det här spårade ur.
Tycker Brunlöf ska få ett spel till 360 som han också kan låta bli att spela så får Svampriket en ”forumtråd” om vilken konsol som är bäst också!
Tommy: Jag brukar inte lägga kontrollen platt på bordet när jag spelar utan jag brukar ligga i soffan och då hamnar genast uppåt på spaken, mer mot taket än framåt. Jag vilar härmed i min resväska.
Jag spelade endast med inverted Y på gamla goda pc-tiden. Sen kom konsolspelandet in ordentligt och jag stötte på något spel där det inte gick att byta. Då lärde jag mig spela normal också och idag så spelar det ingen roll whatsoevah. ’Ba köra ju!
I det första Kane and Lynch-demot kunde man bara spela med normala kontroller, vilket gjorde det ospelbart både för mig och brorsan. Smart speldesign det där.
Carface: ”Jag brukar inte lägga kontrollen platt på bordet när jag spelar” http://www.asian-u.com/uploads_forum/19742/362646/3005.jackie-chan-meme-why.jpg