Den kanske mest hatade spelaren sedan slutet av 90-talet är snipern. Jag skriver sniper eftersom det låter tuffare och mer specifikt än svenskans prickskytt. Under onlinespelandets Quake-dagar var railgun ett respektabelt verktyg att gibba din motståndare med. Det krävdes sikte och reflexer medan du sällan hade tid att zooma in. Du hade dessutom aldrig lyxen att ligga dold och lurpassa. I stället rörde sig alltid både du och din motståndare i en sådär 50km/h medan raketer slängde omkring dig hit och dit. Men allt eftersom spelen och vapnen blev mer realistiska blev snipern ett allt mer avskytt väsen. Jag minns själv första gången jag mötte dem med enorm frustration. Unreal Tournament. CTF-FacingWorlds. Två torn på vardera sida av en smal bro utan skydd. På tornens tar och balkonger fanns prickskyttegevär. You do the math.
Idag är det ännu lättare och mer belönande att agera sniper. I spel med lägre tempo än Quake och Unreal Tournament kan du vara stillastående under längre perioder, medan dina måltavlor rör sig långsammare. Spelaren som föredrar att sikta in sig på motståndare på avstånd har vuxit till sig och blivit en egen målgrupp. Utgivarna känner av det, och spel som Sniper: Ghost Warrior och det nykomna Sniper Elite V2 börjar mer och mer att poppa upp. Det är här som Hitman: Sniper Challenge äntigen kommer in i den här texten. Hitman: Sniper Challenge är nämligen ett minispel bundet till Hitman: Absolution, som du får om du förhandsbokar spelet. Jag hade gärna berättat om det i ljudform medan jag visar upp inspelat gameplaymaterial, men Square Enix säger nej. Därför blir det en sån där tråkig text i stället.
Den som besökt Xbox Lives indiesektion har säkert sett sniperspelen som går ut på att sätta en kula i huvudet på vissa utvalda personer i en folksamling. Där har du i stort sett grundkonceptet med Hitman: Sniper Challenge, fast med produktionsvärde. Utrustad med ett snipergevär ska du från taket av en byggnad avrätta en viktig person samt hela hans garde av livvakter. Låter enkelt, men det är mer strategi inblandat än vad jag först misstänkte. För om jag prickar huvudmålet först kommer jag inte hinna pricka av alla livvakter innan de skingrar sig. Därför gäller det att analysera de kostymklädda männens placeringar, och besluta vilka det är bäst ta ut först utan att de andra märker. Det tog mig en sådär 6-7 försök innan jag lyckades ta dem alla. Vid det laget kunde jag alla placeringar och hur målen skulle förflytta sig under de minuter som Agent 47 har på sig att avsluta jobbet. Men ändå inser jag att det finns mycket på banan som jag inte upptäckt än, som hur man använder sig av miljön. Saker som gör att leaderboardens high scores är tjugo gånger högre än mitt eget.
Hitman: Sniper Challenge är ett trevligt förhandsbokningsinitiativ. Frågan är om det även kommer finnas tillgängligt att köpa separat för alla andra, och hur mycket det i så fall kommer kosta.* För som ett gratis tillskott är det helt klart värt det om du ändå är intresserad av Hitman: Absolution, men om det även ska stå på egna ben som ett Xbox Live Arcade-spel kring 1200 poäng behöver det kanske lite mer djup än vad jag fick smaka på under den banan som previewkoden erbjöd. Speciellt när det som sagt finns en hel del sniperbaserade titlar där ute som har möjlighet att skjuta från flera punkter och använder sig av slow motion-effekter vid viktiga skott och headshots. Våldsfrosseri, såklart! Samtidigt älskar jag elementen av strategi i Hitman: Sniper Challenge, som nästan gränsar till problemlösning. Som hur man måste utnyttja att ett skott kan gå igenom två personer för att ta ut två livvakter med samma kula, medan jag samtidigt måste se upp så att jag inte råkar ta ut civila på det sätter.
Hur resten av Hitman: Sniper Challenge ser ut återstår att se, jag vet helt ärligt inte hur mycket av slutprodukten jag sett. Men jag är säker på att vi kommer syna både Sniper Challenge och Hitman: Absolution här på Svampriket i framtiden.
*Uppdatering: Vi fick just veta att Hitman: Sniper Challenge inte kommer finnas att köpa separat över XBLA eller PSN. Vill du ha Sniper Challenge blir det helt enkelt till att förhandsboka Hitman: Absolution.
Åh gud så många timmar man lagt ner på FacingWorlds, blir yr bara av att tänka på bakgrunden. Kom ihåg att jag blev åksjuk av den, men var ju samtidigt bästa banan i Unreal Tournament så man kunde ju inte INTE spela den!
FacingWorlds är en av de bästa multiplayerbanorna i ett spel någonsin.
Kommer ihåg i UT 2004 när man tog flaggan, kickade igång speed och sen vrålade till brorsan att han måste täcka en medan man sprang över bron för sitt liv.