Inte så kul. Men bra ändå.

Något som blivit lite av Svamprikets slogan eller catchphrase, är ”för att spel är kul”. Och livet ska vara roligt. Men frågan är om alla spel måste vara kul och roliga. Kan ett spel vara bra utan att det är kul? Du kommer förmodligen inte tycka ett Super Mario-spel är bra om du inte har kul när du spelar det, eftersom det är allt Super Mario försöker vara — kul. Man ska sitta och le när man spelar Super Mario, för man sitter och ler när det är riktigt kul. Problemet är bara att vissa använder ”det är inte kul” för att beskriva varför de inte gillar ett spel som verkligen inte försöker vara kul. Jag vet inte varför det här sker när man pratar om spel, medan jag aldrig hört någon säga ”jag gillar inte Schindler’s List, den var inte kul”. Nej, Schindler’s List är inte KUL. Men gör det den dålig?

Två av årets absolut bästa titlar hittills är Asura’s Wrath och FEZ. Båda spelen har ganska låga snittbetyg av användarna (Asura’s Wrath: 6,2 FEZ: 6,4). Exempel på vad folk som givit låga betyg har att säga om spelen:

Om FEZ:
”I would love to like this game. Only its not that very fun.

It’s very interesting. The design of the game very much is trying new things.
The fun factor just couldn’t come together in the end.”

”Conversely, originality is not the sole benchmark of a fun game.”

Om Asura’s Wrath:
”Asura’s Wrath commits the cardinal sin of video games: It’s not fun.”

”I’ve had more fun staring at paint to watch it dry.”

” I didn’t get a game, i got a naff anime cartoon with terrible voice acting, a boring story and absolutely zero fun.”

Inte så kul. Men bra ändå.

Och de som gillar spelen använder samma ord, ”it’s fun”. Som om det elementet av underhållning är den objektiva måttstocken att gå efter när man bedömer ett spel. Jag vet inte om jag någonsin använt ordet kul eller roligt när jag förklarat varför jag gillar eller inte gillar ett spel i en recension. Vissa spel försöker inte ens vara kul så som Super Mario eller Call of Duty är kul, och jag tycker FEZ är ett perfekt exempel på ett sånt spel. FEZ handlar till stor del om att vara annat än ett spel som är kul och roligt. Och precis som en film kan vara jättebra utan att vara kul, tycker jag ett spel ska kunna få slippa vara kul. Jag tycker helt enkelt spelarna kräver fel saker, och önskar fler av dem kunde uppskatta spel som inte är kul och roliga precis som vi kan uppskatta andra kulturella medier som inte nödvändigtvis är kul och roliga.

Samma sak känner jag när det kommer till folk som ratar ett spel för att det inte är utmanande. En upplevelse behöver varken vara kul eller utmanande för att vara underhållande, om man frågar mig. Men det är ett annat inlägg. Finns det exempel på spel där kul inte är synonymt med underhållande? Behöver vi fler såna?