Jag vet, jag har redan skrivit om det här jävla ämnet förut. Men än en gång greppar jag min favoritpinne för att återigen börja slå den stackars döda hästen som ligger där i Svamprikets bloggarkiv. För det här med spelbetyg är något som fortfarande fascinerar mig. Hur de delas ut, hur spelen bedöms, hur både konsumenter och utgivare reagerar. Vi här på Svampriket känner inte så stort behov av att sätta sifferbetyg. Vi känner heller inte att våra läsare är så värst intresserade av att vi ska sätta sifferbetyg (jag kan ha fel där). Så varför sätter vi då sifferbetyg i varje månadsresumé, kanske ni frågar? Om jag ska vara helt ärlig så har det mycket att göra med att de svenska distributörerna väldigt, väldigt gärna vill ha ett sifferbetyg att rapportera tillbaka till utgivaren. Sen finns det ju läsare som gillar det där korta, konkreta omdömet också.
Skribenter och konsumenter har två olika perspektiv, helt enkelt. Den som spelat mycket skit kommer med andra ord värdera helt OK spel högre än den som nästan bara spelat riktigt bra titlar. Lägg till den teorin till mina tidigare om hur de dåliga spelen inte har råd att synas, och det börjar förklaras. Inte helt såklart, och jag har kanske helt och hållet fel, men det är i alla fall en del av tankegångarna jag har kring det här.
Så sant som det var sagt.
När det talas om betyg – och då främst det märkliga förhållandet mellan spel- och filmbetyg på sajter som Metacritic – brukar jag alltid påpeka att ett dåligt spel är så fruktansvärt jävla mycket sämre än en dålig film. Filmer, även de sämsta av de sämsta, går att titta på. Om man inte orkar med dem är det bara att blunda och låta dem ta slut. Dåliga spel å andra sidan bjuder på buggar, ologiska spelmoment, krascher, fruktansvärd bildhastighet m.m. Att bara se se sluttexterna är en dränerande utmaning i sig. UTÖVER ett allmänt tråkigt och dåligt spel kan det hända att vi också får handskas med ett undermåligt hantverk, ur ett rent tekniskt perspektiv.
Därför blir det väldigt lätt, för min del, att betyget 5/10 symboliserar ett spel som fungerar bra, rent tekniskt, fastän det inte är särskilt underhållande. En film med samma underhållningsvärde skulle nog få mellan 2-3/10.
Det här är precis vad jag försöker gå bort ifrån med mitt hobbyprojekt! Glad att se att ni tar upp det här.
Mitt sätt att tänka ”out of the box” är att inte betygsätta spel, utan rangordna dem istället.
Testa gärna det hela på: http://rankthegame.net
Kritik mottages varmt!
Tror att det för alla utom recensenter och de mest passionerade spelarna räcker med en fyragradig skala.
1 (1-5) – Inte värt.
2 (6-7) – Godkänt/Begagnathyllan.
3 (8-9) – Bra krejer. Stannar i samlingen.
4 (10) – OMFG. (Här börjar folk använda små hjärtan varje gång de skriver om spelet i olika forum).
Skulle ni använda 1-10 här kommer det väl ta ett tag att komma underfund med vad varje siffra betyder för varje skribent, skulle kanske vara bra med en liten disclaimer ni enats om, men det kvittar för mig om ni gört eller inte.
Jag är på detta med att skita i siffror helt och hållet.
Ska inte säga jag är felfri nog har jag läst betygen först och tänkt detta spel borde vara ok för att sen köpa det och nästan må fysiskt dåligt över hur värdelöst spelet är. Detta är 8/10 9/10 spel.
Å dom ska ju vara nått extra lite mer att hänga i julgranen inte just klara godkäntgränsen.
Så månadsresumen är väl det bästa som fungerar idag, men ändra då inte på det om det blir ändring och ni får det tycker jag ni ska gå helt betygslösa.
Benny:
Har du nog helt rätt i. Hade dåliga filmer varit mer som dåliga spel hade vi sett mikrofoner i bild och skådisar som måste be om sina repliker. Och även då hade det varit lättare att ta sig igenom eftersom det ändå bara är 90 minuter av passiv underhållning. Herregud, man läser ju statistik som säger att inte ens hälften av alla spelare ser eftertexterna i det bästa spelen som släpps!
Markus Persson:
Intressant koncept. Och att ranka saker är ju alltid skitkul. Men frågan är om man kan jämföra alla spel i samma kategori så där. Kan man verkligen jämföra Tetris med Bioshock? Jag tänker förresten låtsas att du är Notch. ;p
Alex:
Tyvärr skulle nog de flesta se 2 som ”inte godkänt” på en fyrgradig skala. Tror jag. Men 10 steg håller jag med om att det nog vilket fall som helst aldrig kommer behövas egentligen.
Christoffer:
Precis som man ibland älskar ett spel som många sågat som mediokert och lamt (Excite Truck!). Vi fååår ju skippa siffror helt och hållet. Tror inte utgivarna skulle strypa tillförseln av spel för det. Vi känner bara för att vara snälla och tillmötesgående ibland. 🙂
Jag gillar när en recensent kan sammanfatta ett spel i en siffra. 😛 Speciellt 1-5-skalan föredrar jag med FZ:as förklaring till siffrorna: http://www.fz.se/betyg.