I början av nästa månad släpps det relativt efterlängtade Resident Evil 6, där Capcom verkar försöka tillfredsställa nästan alla på en och samma gång. Eftersom min så kallade quicktitt/förtitt av Resident Evil 6 är lite speciell och inte öppnade för mig att prata om mina intryck av spelet, så tänkte jag skriva om dem i stället. Det är kanske bäst att först och främst klargöra att mina åsikter vilar på grunden att jag aldrig var så förtjust i de äldre spelen, men jag gillade både fyran och femman skarpt. Jag tror det är svårt att argumentera mot att spelen har bättre gameplay i dag när vi slipper fixerade kameravinklar, även om man kanske tycker det är alldeles för lite skräck och för mycket action. Men för mig som inte är förtjust i skräck är det helt OK, inte för att jag någonsin tyckte Resident Evil var speciellt läskigt. Det har alltid känts ganska action för mig.
Den bästa kampanjen verkar dock Leon Kennedy bjuda på, inte bara för att den känns som en direkt uppföljare till Resident Evil 4 med rejäla blinkningar till Resident Evil 2. Tempot är näst intill perfekt, vilket får mig att vilja kolla upp om olika team har arbetat med de här olika kampanjerna. För misstagen som begås i Jacks kampanj känns helt främmande för Leons äventyr. Tack vare de mycket mer strömlinjeformade kontrollerna och mångsidiga uppgraderingarna skulle jag till och med vilja säga att det jag smakade på från Leon var mumsigare än Resident Evil 4. Djupet som kommer med att kunna utrusta dig själv med specifika egenskaper som du sedan uppgraderar är ett väldigt välkommet inslag, som dessutom sköts på ett bra sätt. Just nu skulle jag kunna köpa spelet för 549kr bara för att få spela Leons äventyr.
Sist och faktiskt minst har vi Jacks kampanj, och såvitt jag vet är Jack en helt ny karaktär i Resident Evils universum. Jag är dock inte ett rejält inbitet fan, så jag kan ha fel. Jag misstänker dock att han har knytningar till en annan välkänd person i serien, vilket kan öppna för intressanta saker. Grejen med att ha tre olika kampanjer är att alla tre utspelas ungefär samtidigt, och att de ibland korsar varandra. Det här innebär att du kommer behöva spela igenom samma scener flera gånger, fast med olika perspektiv. Det känns lagom hett, och kändes mest som att man spelade samma sak igen. Tyvärr. Med rätt utförande kan det bli en cool Pulp Fiction-effekt i historieberättandet, men ska jag vara helt ärlig har jag inte så jättestort förtroende för japanskt historieberättande i spel.
Det finns massor av saker som jag inte nämnt här, och kommer finnas ännu mer efter att jag spelat fullversionen av spelet. Vill ni veta mer så kan ni ju lyssna på mig och Ludde (som också spelat previewn) i premiären av Svamppod fyrkant, som förhoppningsvis kommer ut i slutet av september. Sen kommer vi även lägga upp en proper quicktitt i co-opläge. Tills dess kan jag bara säga att Resident Evil 6 gjorde mig både mer pepp och mer skeptisk, som bara ett så splittrat spel som Resident Evil 6 kan. Jag anar skyhöga toppar och bottendjupa dalar.
Riktigt härligt skrivet! Håller med dig i det mesta. Ser fram mot att höra mer i första avsnittet av Svamppod Fyrkant 🙂