Jag fick här om dagen en tankeställare kring mobiltelefoner och hur allt mer spel kommer till mobiltelefoner och hur allt fler människor har sitt första möte med spel på den här enheten. Ja, till och med föräldrar som säger att de inte spelar sitter och spelar på telefonen utan att inse att det ungefär är vad barnen sysslar med. Men det jag verkligen tänkte på var hur lite spelen till mobiltelefonerna gör reklam för sig själva. Vi skriver till exempel ingenting om barnspel till mobiltelefonen och vi får heller inga recensionsexemplar ens från de större företagen. Hur många gånger läser vi till exempel recensioner på spel som är till för mobiltelefonerna?
Här hemma så spelar vi ganska så mycket på våra telefoner, även om det för det mesta är gratisspel som vi har på telefonerna. Barnen här hemma väljer ibland till och med att spela på våra telefoner istället för en riktig spelkonsol. De sitter ofta och pillar med telefonen även med kompisar i skolan, vilket visar att vi idag kan spela vart vi än är på ett helt annat sätt än vi kunde förut. Visst satt jag och jagade high-score i Snake i skolan i min ungdom, men det barnen gör idag är att till exempel spela GTA3 på telefonerna.
Telefonerna är även perfekta när man är iväg. Jag får till exempel många gånger leta efter spel som jag kan låta mina barn spela en kort stund när vi är iväg någon stans och kanske sitter i ett väntrum. Minstingen kan till exempel sitta och rita i telefonen med ett simpelt ritprogram, medan de äldre kan sitta med Minecraft Pocket Edition och bygga några block eller gräva sig ned i djupet av sin gruva. Allt detta finns alltså i min telefon. Inte nog med att det är väldigt lätt att få tag på spelen, de är även väldigt billiga, vilket är tacksamt för många föräldrar. Därför känns det konstigt att den här plattformen inte får den uppmärksamhet som den förtjänar, och jag hoppas att fler företag kommer vilja ge ut recensionsexemplar till den här typen av enhet i framtiden för att göra det enklare för en förälder att hitta i app-djungeln.