Det fanns en tid där folk menade att det inte gick att bygga en förstapersonsskjutare som skulle vara spelbart på konsol, med handkontroll. Counterstrike-spelare menar kanske det fortfarande, men vem lyssnar på dem? För oss andra är den tiden sedan länge förbi och genren är idag en av de mest förekommande, mest överanvända och utnötta sätt att bygga upp ett action-spel. Det går inte att komma ifrån att det går 20 Medal of Honor på ett Mirror’s Edge.
Men årets reinkarnation av Syndicate lyckades ändå hålla sig relevant. Personligen hade jag ingen större koppling till originalet, mer än att jag spelade det för första gången samma vecka som ny-versionen kom ut. Ändå kunde jag ha en viss förståelse för alla klagomål som riktades mot EA vid tidpunkten, det gamla isometriska, taktiska strategi-rollspelet kläddes om till ett utifrån sett generiskt, dubstep-pumpande FPS. Men det visade sig att Syndicate på väldigt många vis hade mer att komma med.
För att riktigt gå till grunden med vad som gör Syndicate 2012 så bra så måste man.. gå till grunden. För det är just eldstriderna, hur de känns, låter och upplevs som ger spelet den sköna känslan som genomsyrar spelupplevelsen. Vapenkänslan är överlägsen något annat på spelmarknaden och passar perfekt in i den futuristiska sci-fi miljö som Starbreeze så väl skapade.
Min känsla är att väldigt många fler uttryckte sina åsikter om Syndicate, snarare än att faktiskt spela och uppleva det. Vilket givetvis är konstigt, men tyvärr inte alls ovanligt. Jag kunde verkligen inte hålla med i kritiken och många gånger kändes den som tagen ur luften, betydligt mer generiskt än vad själva spelet visade sig vara. För mig var Syndicate ett stort kliv i FPS-evolutionen, men försäljningsmässigt en mindre flopp.
Och jag vet ju att jag och mina åsikter är felfria, så vad fan är det för fel på er?
Syndicate. lol!
Jag tillhör den grupp av personer som faktiskt spelat spelet och vidhåller att det inte är så bra. Som ett slags generiskt FPS för konsolspelare så är det säkert bättre än mycket annat i den genren som ges ut men för en person som spelar riktiga fps-spel som är gjorda för mus och tangentbord och som därtill spelade både Syndicate och Syndicate Wars så är spelet en besvikelse.
På (dator i alla fall) så är eldstriderna slöa och präglade av dålig kontroll. Små klastrofobiska banor (för att kunna laddas på konsol) samt dåliga hitboxes på fiender (för att kunna träffa på konsol). Som vanligt känns det som att stirra ut ur ett nyckelhål när man spelar en konsolport då FOV:en är dålig.
Grafikmässigt är spelet inget speciellt heller med få grafikalternativ (även det p.g.a. att det är en konsolport). Därtill så är spelet förvisso framtidsdystopiskt men fångar inte känslan i orginalspelen och är fördummat råare på något sätt.
Spelet kan betraktas på följande sätt antar jag:
1. Som ett Syndicatespel
2. Som vilket FPS-spel som helst till dator
3. Som vilket FPS-spel som helst till konsol
Betraktat på de två första sätten är spelet inte mycket att hänga i granen men jag kan tänka mig att det, betraktat på det tredje sätter, är bättre än många andra FPS-spel till konsol.
Vi är blasé, svårimponerade och utan ettårspauser. Då behövs antingen något jävligt tungt, eller nya typer av kickar. AAA eller Indie ska det heta för att ens vara värt tiden.
Nä, jag vart mest besviken att det inte var mer som originalet, så har inte spelat det ännu.
Spelat, men inte klarat Syndicate. I mitt fall var det nog hypen inför ett nytt Syndicate som förstörde allt. Jag VILLE JU HA! ett dystopiskt strategi spel liksom.
PC-kramare som jag är så kan jag tycka att du missade att skriva att genren p.g.a. konsolleriet även blivit en av de mest fördummade och förlåtande genrerna… :/