Hej, Nintendo. Hur går det? Jag hörde att det inte blir någon stor presskonferens på E3. Det är ju okej, litet och mysigt är också bra. Hur är det med ungarna? Jaså! Högsta betyg? Bäst i klassen? Vad kul! Hoppas på ett bra sommarlov för 3DS, då. Och den yngsta då, hur går det för den yngsta? Åh… Åh. I soffan hela dagarna? Skolkar? Röker på? Slåss med kniv? Inte gjort något produktivt sedan den lekte med lego? Du, det låter inte alls bra. Men du, jag har några tips som kanske kan hjälpa er. Här är tio förslag på spelkoncept som jag tror skulle passa Wii U, och rädda konsolen från ett hemskt öde:

#10 – F-Zero
nl9

Okej, det här är kanske inte det mest fantasifulla förslaget, och ni hade ju faktiskt något liknande i Nintendoland. Men alltså, det kom ju aldrig något F-Zero till Wii, så börjar det inte bli dags nu? Ni satsar ju på mer på hardcorepubliken nu också, verkar det som. Vad sägs om att tillsammans med Sega göra ett F-Zero i stil med det ni experimenterade med i Nintendoland? Valfri rörelsekontroll. För det kan funka skitbra! Om ni inte tror mig kan ni kolla hur bra kontrollen funkar i Excite Truck och FAST Racing League.

#09 – Rhythm Heaven
beatthebeat03

Rytmspel! Jag vet att ni gjorde ett till Wii, och där var ni smarta nog att inte blanda in rörelsekontrollerna. Men att bara använda A- och B-knappen begränsade det spelet, och det hade aldrig någon chans att nå upp till samma nivå som DS-versionen. Det finns mycket mer att göra med en pekskärm än det finns med två knappar. Så ge oss ett storproducerad Rhythm Heaven, som verkligen känns att det är till en stationär konsol, där det bästa av två världar kommer samman!

#08 – Okami II
40448-550x-okami-Wii-ink

Kom överens med Capcom om att släppa ett nytt Okami, där ritandet får mer fokus och pekskärmen kan användas som en stor del av spelets gameplay! Kom igen. Ni släppte ju Okamiden till DS. Ge det en till chans på en storkonsol. Visst, pekritandet på Wii var väl sött. Men det är inte alls samma sak egentligen. Lägg in ritandet som en mer invävd del av problemlösning, där teven och pekskärmen integreras med varandra på ett spännande sätt.

#07 – Mario Paint
Mario_Paint_Art_01

På tal om att rita… Kom igen. Kom igeeen. Hur länge behöver vi vänta på en uppföljare till den mest underskattade Mario-titeln genom tiderna? Så mycket har hänt med sån här mjukvara sedan dess. Behöver jag ens förklara vilka möjligheter ett nytt Mario Paint med moderna funktioner och en pekskärm innebär? Get to it, god damn it! Det är ju bland det mest uppenbara ni kan göra. Och ja, jag vill ha kvar flugsmällarspelet.

#06 – Inazuma Eleven
InazumaElevenStrikers_01

Hur intressant skulle det inte vara att styra karaktären med vänster eller höger styrspak, och rita upp passningar med pekskärmen? Eller rita upp strategier. Eller utföra superskott. Utveckla det som redan gjorts på DS! Det är allt jag har att säga. Pekplattan är helt enkelt ett bra tillfälle att hämta över framgångsrika DS-koncept till ”stora” spel.

#05 – Kirby Canvas Curse
Canvas-Curse-Wallpaper-kirby-5559749-1024-768

Ännu ett fantastiskt DS-spel med ett koncept som jag vill se göras på Wii U. Det här är enligt mig världens bästa Kirby-spel, och jag hade jättegärna sett en uppföljare med fräsig HD-grafik på min TV. Det du ritar på plattan dyker upp på teven, och låter Kirby gå på det. Simpelt. Genialt. Gör’t.

#04 – Dungeons & Dragons
vlcsnap-7553621-727355
Okej, jag kan inte jättemycket om D&D. Men jag vet att det skulle vara intressant att se på Wii U. Dungeon Master är personen med Wii U-padden, och på monitorn där finns allt hen behöver, utom alla andras synfält. Varenda en av de fyra hjältarna har en varsin wiimote. Spelplanen syns på teven, där striderna utspelas i högproducerade och fullt animerade stridssekvenser. Ni som kan D&D, skulle det funka alls?

#03 – RTS
20634-photo-crop-pf7d55241731758cdb4fb4ae002cb525f-advance-wars-dark-conflict

Realtidsstrategi är inte speciellt stort på konsol. Men med tillgång till pekskärm kan något intressant göras. Tänk på hur Pikmin 3 kommer funka, och applicera det på en större skala där du använder pekskärmen för att samla och dirigera trupper på en karta. Mario har aldrig gjort ett realtidsstrategispel, om man inte räknar de senare Mario Vs. Donkey Kong som ett inlägg i genren. Just saying. Eller varför inte Advance Wars som RTS? Trupphantering med pekskärm skulle i alla fall vara intressant. Ge oss åtminstone ett tower defense!

#02 – Star Fox
starfox_logo

Star Fox. Sin & Punishment. Kanske till och med ett Jet Force Gemini (man kan väl drömma?) Ända sedan jag spelade Kid Icarus på 3DS har jag förstått att inget siktar bättre än pekskärm. Ja, jag tycker till och med det siktar bättre än mus! Styra mitt skepp med vänster eller höger styrspak, skjuta med en triggerknapp, sikta med pekskärm. Wii fick inget Star Fox, så det är dags nu.

#01 – Pokémon Snap / Project Zero
Pokemon-Snap-pokemon-video-games-23798321-430-280
Det såna som jag och Oskar Skog gått och väntat på sedan Wii U lanerades. Var ska jag börja? Det pirrar i magen och jag blir alldeles fnittrig bara jag tänker på ett Pokémon Snap till Wii U. Använda Wii U-padden som en kamera, där den lilla monitorn representerar vad du ser genom kameralinsen. Omgivningen ser du på teven, och allt eftersom du vrider och vänder på Wii U-padden används gyrosensorn för att även vrida omgivningen på teven. Klicka på en knapp för att fota pokémon i deras naturliga miljö. Alltså, Nintendo, det här är GRATIS PENGAR. Och skulle sälja så många konsoler. Är det inte dags för ett storproducerat Pokémon till stationär konsol igen?

Och när vi ändå snackar spelkoncept där fotande med en kamera står i fokus, skräckspelet Project Zero! Du ser dig omkring med gyrosensorn, precis som i Pokémon Snap. Det bakom kameran syns på teven också, men spökena syns bara när du tittar på dem genom kameralinsen, via Wii U-paddan. Här kan paddens högtalare åstadkomma ganska coola effekter också. Ja, det finns mycket kul och nytt att göra med Wii U. Sätt igång!