Retrospelsmässan i Göteborg var nyligen, även om mitt projekt och det faktum att jag (som vanligt) arbetade som fälttekniker hindrade mig från att kunna njuta av vad mässan hade att erbjuda till fullo så var det fortfarande riktigt kul och nostalgiskt att vara där och se allting. Bord efter bord med gamla spelkassetter, skivor och basenheter. Jakten på det där spelet som du saknar och konsten att pruta ner det från 650kr till 500kr genom att muta säljaren med öl på semestern, det är vad det handlar om.
Men än så länge är det diskmedia som regerar när det gäller konsolmarknaden och jättarnas online-butiker känns mer som ett tillägg än ett förstahandsval. Men hur blir det i den nya generationen som är på ingång? Nintendo har ju alltid gjort sin egen sak och verkar inte vara på väg att ändra den, de kommer fortsätta ha sina konsoler och sina skivor. Sony och Microsoft däremot…
Uttalanden från de två företagen är ganska skilda.
Sony hanterar always-online med ett nonchalant “Vi har aldrig ens funderat över det” och vi har ännu inte sett någon indikation över att andrahandsmarknaden för PS4 kommer påverkas på något sätt som skulle skilja den från tidigare generationer när det gäller deras skivor.
Sedan kom det en vindpust som blåste om blogosfären lite. Microsoft var väldigt otydliga med hur vida deras nya konsol, Xbox One, kommer att använda always-online DRM eller ej, och när de verkar ha rett ut vad som faktiskt kommer gälla på den fronten så river de upp ett annat område. Det verkar som att deras nya maskin inte kommer att ta emot andra-handsspel, iaf inte på det sätt som maskinerna idag gör där man stoppar i skivan och sedan är det klart (med notis om online-pass, en tjänst som konstigt nog EA var bland de första med att inse att det är en dålig praxis och har dragit tillbaka). Enligt vad man kan läsa så kommer ett spel som installeras knytas till den användarprofil som startar spelet först (med utrymme för familjekonton på samma maskin) och vill du spela din skiva hos en vän så måste du vara inloggad med samma konto. De lämnar fortfarande öppet för att kunna installera och spela skivor som andra människor ägt tidigare, men en intervju av Kotaku är i princip en avrättning av andrahandsmarknaden:
”But what if you want to bring a game disc to a friend’s house and play there? You’ll have to pay a fee—and not just some sort of activation fee, but the actual price of that game—in order to use a game’s code on a friend’s account. Think of it like a new game”, Harrison said.
”The bits that are on that disc, you can give it to your friend and they can install it on an Xbox One”, he said. ”They would then have to purchase the right to play that game through Xbox Live.”
”They would be paying the same price we paid, or less?” we asked.
”Let’s assume it’s a new game, so the answer is yes, it will be the same price”, Harrison said.
Med tanke på hur internets historik har sett ut hittills går det inte att garantera att molntjänster kommer att försvinna, men det går inte heller att garantera att de kommer att bestå. Så vad händer när auktoriserings-tjänsterna stängs ned? När du bläddrar bland spelen på Retrospelsmässan 2033 och hittar FIFA 2014 till Xbox One, har du då hittat ett spel eller bara en plastbit som du aldrig kommer att kunna nyttja för att din retrokonsol från slutet av 2013 inte kan aktivera det? Och om servrarna fortfarande är aktiva, om spelet fortfarande går att aktivera, varför skulle du? Du kommer ändå att få betala för det en gång till.
Jag gillar min digitala spelhylla, jag älskar att ha allting on-demand och önskar att allting fanns tillgängligt på det sättet. Men jag kan inte låta bli att bli nostalgisk när jag ser en kassett eller grå låda. Och den jakt som existerar är där av en anledning, det finns bara så många exemplar av allting i världen. Så om någon skaffar och förbrukar det så minskar antalet, det produceras inte nya. Men det kommer in nytt från senare generationer. Ditt Twilight Princess till Wii kommer kanske en dag att vara lika kultförklarad och eftersökt som en guldkassett från tidigare i serien. Men vem kommer leta efter ett Halo 5 som de inte kommer kunna spela, eller kan köpa närsomhelst?
Retromarknaden kommer antagligen finnas kvar, men kommer det odlas nytt till den?
Det blir nog så att vi i framtiden får tacka de personer som piratar spel och knäcker maskiner idag för att vi då kan spela vissa spel.
Ja, bra skriver förresten 🙂
Polygon har luskat reda på lite mer info, men alla uttalanden från MS är väldigt förvirrande just nu. Verkar som att det skall gå att aktivera/deaktivera spel på en konsol, så vad hindrar dig från att låna ut spel till en polare då? Och ”ett scenario” angående always-online är tydligen att din låda skall checka in 1ggr per dygn.
Det sägs väldigt mycket som verkar väldigt ej genomtänkt just nu O_o
Läs mer:
http://www.polygon.com/2013/5/24/4362680/xbox-one-games-will-require-regular-authentication-checks-used-games