Open Me! är ett spel som utvecklats av Playstation C.A.M.P. (ett program som är öppet för spelentusiaster intresserade av att göra egna spel). Det är ett AR-spel så för att spela det så är det bäst att ha ett av AR-korten man fick vid köpet av Vitan tillgängligt, även om det inte är ett måste utan man kan skapa sin egen yta. Det finns ingen berättelse i spelet utan det är ett rent pussellösningsspel, eller som man kanske ska säga lådöppningsspel.
Jag blev riktigt sugen på spelet när jag fick det beskrivet för mig: ett pusselspel som går ut på att öppna lådor. Mycket av suget kom av att jag tidigare i år spelade The Room som ingick i Humble Mobile Bundle innan sommaren. I alla fall, på grund av min kärlek till det fantastiskt välgjorda lilla lådöppningspusselspelet så var mina förväntningar rätt höga när jag började ladda ner Open Me!
Mina förväntningar dog rätt snabbt.
Vissa lådor var superlätta att öppna som lådan där det enda man behöver göra är att lyfta på en hasp och sen lyfta upp locket för att klara av det, medan vissa var så abstrakta att jag inte för mitt liv kunde komma på hur de skulle kunna lösas. Och vissa var bara svåra för att man var tvungen att kunna trycka snabbt på skärmen på tid. Visst kan det helt enkelt vara så att jag bara är för dålig på pussellösning och att det är därför som jag misslyckades på dessa i mitt tycke abstrakta pussel, men det förklarar tyvärr inte varför jag inte kände mig stolt när jag faktiskt klarade av vissa.
Det finns ett multiplayerläge via ad-hoc. Det vill säga: du måste känna någon som har en Vita och spelet som kan komma hem till dig för att du ska kunna spela mp med denne. Visserligen förståeligt då jag har förstått att det handlar om pussel där man måste använda 4 händer för att klara pusslet och det kan bli lite svårt att kommunicera när man inte ser varandra.
Jag har inte spelat alla 13 banor i spelet så det bör tas i beaktande när ni läser denna recension, och min åsikt är ingen annans än min egen. Jag gillade inte spelet, jag blev uttråkad av det och jag skulle absolut inte rekommendera någon att betala för det, men jag är inte representativ för alla och det bör nämnas att det togs emot väl av bland annat Polygon på E3 i år.