Eftersom jag har ett intresse för både spel och hiphop, tänkte jag ta och lista några av de två kulturformernas likheter. Det låter kanske som två totalt skilda saker, men de har faktiskt en hel del mer eller mindre långsökta saker gemensamt. Till exempel så skildras ofta kvinnor (eftersom båda kulturformerna är mansdominerade) på ett relativt likriktat vis, oavsett om de befinner sig i bakgrunden eller antar en huvudroll. Men eftersom jag tycker tv-spel till skillnad från hiphop åtminstone har startat en riktig debatt kring det, och faktiskt kommit en bit på vägen, så spolar jag just precis den punkten.  

70-talet
Under 70-talet hände två saker. Tv-spel började slå igenom som en kommersiell produkt, och hiphop började slå igenom som en kommersiell produkt. Det går att argumentera för att hiphop och tv-spel är två kulturer som är ungefär lika gamla.. Egentligen går tv-spel tillbaka hela vägen till 40-talet, och hiphop (eller åtminstone rap) har också spår efter att gå lika långt tillbaka, om inte längre.

När man går så långt tillbaka handlar det såklart ofta om definitioner. Vad är spel och vad är rap? Lite av en definitionsfråga blir det även när man talar om det första kommersiella spelet, och den första hiphoplåten. Men under 70-talet var det Computer Space som var det första massproducerade spelet som kunde köpas av allmänheten. Sedan var det kanske Pong som tog spel till mainstreamnivå. När det kommer till hiphop är det Rapper’s Delight som anses vara den kommersiella pionjären.

Öst Vs. Väst
Hiphop har för det mesta varit isolerat till USA, där det under 90-talet växte fram en väldigt tydlig skillnad mellan östkustens och västkustens sound, stil, tema, och känsla. Västkusten hade en mer flytande, tillbakalutad melodi i sitt sound. Gärna med en slinga av distinkta långa toner i bakgrunden. Under tiden bjöd östkusten ofta på något hårdare, kallare och lite argare i sitt sound. I spelvärlden har det också många gånger stått mellan öst och väst. Det finns en distinkt skola för vardera sida, men med mindre dödsoffer i drivebys. Såvida inte Gunpei… Näääää.

Tänk på barnen!
1987 fick Ice-Ts debutalbum som första rapalbum en parental advisory-varning ditklistrad på omslaget, efter att debatten som bland andra NWA startade fått musikindustrin att skapa en självreglerande myndighet. Inte allt för många år senare blev spelindustrin tvungna att införa något liknande, efter att bland andra id Software startat samma debatt i spelvärlden. Men till slut var det Mortal Kombat som fick industrin att bli självreglerande, och det var även det första spelet som såldes under M for mature. Både hiphop och spel har anklagats för att ha både glorifierat och till och med orsakat våld. Medan populärhiphop mer och mer flyttat sig ifrån den våldsamma gangstarappen, fortsätter tv-spel att frossa i mer och mer realistiskt våld, och tar kanske därför idag emot mer skuldbeläggning än hiphop.

Old school
Både inbitna gamers och hängivna hiphoplyssnare värderar den gamla skolan. Båda kulturerna har en kärlek till retro och old school, där man uppskattar och respekterar konstformernas ursprung. Nostalgisträngarna spelas ofta och väl, även om hiphop kanske saknar den där nyproducerade men retroinfluerade musiken. Medan många nutida indiespel refererar till retropärlor, är hiphop inte fullt lika in touch med sina rötter. Men vem vet, kanske Eminems senaste låt Berzerk ändrar på det.

Indie
Och på tal om indie, sist men inte minst måste jag ju nämna den kanske mest intressanta delen av båda områdena – indiescenen. Där små produktioner med små medel ofta skapar något nytt, och då och då även lyckas slå stort. På båda fronterna är det indiescenen som pumpar ut det mest intressanta, och på båda fronterna växer den hela tiden. Hiphopens indie hade sitt stora genombrott kring millenieskiftet, mycket tack vare internets nya möjligheter och verktyg som Napster. Spel fick vänta lite längre på det verkliga genomslaget, men slog igenom med besked ett par år in i den här generationens konsoler.

När The Walking Dead vann Game of the Year på den extremt mainstreaminriktade spelgalan Spike TV’s Video Game Awards var det stort, kanske på en populärnivå som så små produktioner (vare sig man vill kalla dem indie eller inte) aldrig förr befunnit sig på. Inte ens ett år efter står Macklemore som första indiemusikakten någonsin att toppa den amerikanska Billboard-listan… två gånger. Indie håller på att ta över världen, både inom spel såväl som hiphop.