2013 – Year of the Selfie
Inom spelindustrin har både pilbågar och en grönklädd, förbisedd brorsa fått definiera trender och under 2013 så är det utan tvekan The Selfie som satt standarden. I vitt skilda spel som GTA V, Zelda: Windwaker HD och i viss mån Pokemon X/Y och Animal Crossing har spelets inbyggda kamera och möjlighet att ta kort inne i spelet blivit en grej, en slags reflektion av det samtida behovet för självbekräftelse som vi finner bland hashtaggarna på diverse sociala medier. Men det har aldrig gjorts med sådan tydlig finess och eftertänksamhet som i nya Tearaway.
Skaparna av Little Big Planet-serien, Media Molecule, bjuder in oss till en helt ny värld där allt är gjort av papper och där du som spelare formar berättelsen för varje nytt steg du tar. Det är en bedårande presentation som närmast kan förklaras som ett himmelrike av origami med världar som påminner om allt från Alices skruvade Underland och gamla sagor till 2001– A Space Odyssey och bortglömda barnprogram från 70-talet.
Där Little Big Planet var en spretig mishmash av alla möjliga teman så är berättelsen mer fokuserad och sammanhängande i Tearaway. Dock ligger fortfarande stor fokus på spelarens egna kreativa förmåga, något som lär charma alla scrapbookers och flitiga användare av StickPics-appen. Allt från att designa ansikten på pumpor till att rita hur snöflingorna ska se ut (är du nyfiken på om man kan göra blå, snoppformade snöflingor så är svaret ett pinsamt ja). Vitans båda kameror spelar även de en stor roll med bland annat självporträtt som vävs in i berättelsen och mönster som ditt universum kan tapetseras med. Du kan sedan fotografera upptågen i din värld och med Instagram-lika filter göra bilderna klara för dina sociala medier. Tar du kort på speciella objekt får en länk för att ladda ner de otroliga papperskreationerna så att du själv kan skriva ut och vika dem i hemmet! Något som inspirerar till att börja vika papper själv, även för undertecknad som knappt kan få ett papperflygplan att lyfta.
Vitan är en perfekt plattform för utvecklarnas kreativa nyfikenhet, ingen funktion på Sonys bärbara konsol går till spillo. Bakre och främre kameran, båda touch-plattorna, gyrot och till och med mikrofonen (som jag inte ens visste fanns!) används flitigt utan att någonsin kännas krystat eller onödigt. Det blir ett lekfullt äventyr som blandar innovativa kontrollmetoder med förtjusande papperskonst och en berättelse som både är naiv och oerhört komplex, där den fjärde väggen rivs av helt rätt anledning.
Ett unikt spel utan motstycke helt enkelt. Media Molecule har verkligen gjort allt rätt denna gång.
Text av Mattias ”Bob” Sörbom
Mattias är utbildad filmvetare i sina bästa år samt passionerad tv-spelare och trebarnsfar. Driver podradion Play Before You Die med sin vän Peter. Gillar känslosamma spel som får honom att gråta. Och jagar allt oftare små men starka upplevelser än bombastiska AAA-spel.
Just det ja, han har skägg med.” |
Det här måste ju snudd på vara Vitans första intressanta spel som faktiskt bekräftar ett Vita köp på riktigt.
Henrik:
Ja så bra är det faktiskt. Detta och Gravity Rush motiverar ett köp tillräckligt enligt mig. 🙂
Med småbarn på väg känns det mer och mer som att det blir bärbart för mig. Är ju kär i 3DSen men fler spel att välja på känns ju inte som en jätte dum idé. Framförallt inte efter denna recension.