I veckans Svamppod Fyrkant hör ni mig hylla presentationen i The Wolf Among Us sönder och samman. Jag är verkligen upp över öronen förälskad i vad jag får presenterat framför mig i Telltales episodbaserade tv-spelsserie. Jag myser, jag ler och det händer också att jag dreglar. Jag vet att du som läser nu tror att jag överdriver, men jag kände hur det bokstavligen rann saliv ur min mungipa.
Det hjälper ju att min favoritfärg är lila.
För min egen del får spel gärna se så overkliga ut som det bara går. Likt många andra här på Svampriket så ogillar jag strävan efter fotorealism. Varför ens försöka eftersträva en grå vardag, då endast fantasin sätter gränserna för hur ett spel kan se ut och bete sig. Detta är något som fler och fler utvecklare verkar ta tillvara på, och ingen är gladare än jag. För ”snygg grafik” är inte viktigt. Men en slående, träffande, passande, stilbildande presentation – det kan räcka hur långt som helst.
Ett annat av de spel som jag visuellt blivit hänförd av är No Man’s Sky. Och det är ju inte ens släppt ännu. Nyligen uttryckte utvecklaren Hello Games intresse att samarbeta med 65daysofstatic när det kommer till musiken i spelet, precis som de gjorde i den utannonserande trailern. Det gör mig glad. 65daysofstatic är ett band jag lyssnat mycket och länge på, och jag kan verkligen se hur den typen av musik skulle passa väl med den grafiska stil som hittills visats upp från No Man’s Sky. Plötsligt är spelet på en toppplacering av de spel jag ser fram emot mest. En ny salivutsöndring har påbörjats.
Vad tycker du? Är snygg grafik fortfarande viktigt för dig? Behövs fläskiga grafikkort och kilovis med minne även under den nya generationen? Finns det något spel som fått dig att dregla? Och i så fall; varför?
Jag känner mig nästan lite osäker på vad grafik egentligen betyder nu för tiden. Bra text, håller med om att presentationen som helhet är väldigt viktigt. Mitt favoritexempel kanske är Bit Trip Runner, där ljudbild och art direction smälter samman helt bedårande perfekt.
Oh, ja! Ett ypperligt exempel på hur enhetlig en presentation kan vara.
Håller med om att episodbasarandet är bra, får ungefär samma känslor som när man var grabb och prenumererade på spindelmannen. ”Oh, snap! Vad fan kommer hända i nästa nummer!” Sen efter tag ligger den där på köksbordet och jag slänger mig över den, för att senare samma kväll tänka samma sak igen.
Bra pod som vanligt, ser fram emot att plöja igenom alla bonusar. Vet dock inte riktigt när jag ska hinna med är ju inte klar med retroresan än( är på kid icarus avsnittet just nu)
Hmm, var ju helt säker på att jag skrivit detta på poden… Går det att flytta kommentaren? Eller det kanske är skit samma, huvudsaken är väl att den kommer fram.
Supersnygg grafik är verkligen inget måste för mig, men däremot så är jag väldigt svag för den grafiska stilen som No Man’s Sky har, jag fullkomligt älskar det! 🙂
Om Wolf among us inte hade hackat så fett som det gör skulle jag kunna förstå hyllningarna men spelet måste se bra ut i rörelse. Okami har bra presentation på alla punkter.
Snygg grafik går väl ses på olika sätt men nej det behöver verkligen inte vara bra grafik med mått menat med ultrasuperbäst grafikkort och dylikt , tex megaman spelen har ju fantastisk grafik , the wolf among us är bedårande snyggt , dock får jag inte samma känsla av det som jag fick av the walking dead , men det är ju 3 episoder kvar (: , föresten jag vill verkligen se mer av episod baserad spel , får en sån härlig känsla av längtan till nästa del.