Förra veckan skrev bloggaren anhijo ett inlägg där hon synar de senaste numren av den svenska speltidningen LEVEL, och räknar hur många av artiklarna som skrivs av kvinnor samt hur mycket plats artiklar skrivna av kvinnor tar. Siffrorna hon kommer fram till är talande, och inte förvånande ganska låga.
Det här har varit ett problem för spelmedia länge nu. Och ett problem som utpekats länge. Och jag vet inte ens om det blir bättre med tiden. Men jag vill ändå inte endast beskylla LEVEL och andra tidningar och sajter för bristen på kvinnor. Jag har själv märkt att det svåraste inte är att hitta kompetenta kvinnliga skribenter, utan att få dem att vilja placera sig själva i ett så pass utsatt och offentligt rum. Kanske är det för att kvinnor får mer skit än män i gamingkretsar som gör dem motvilliga. Kanske är det att samhället ofta positionerar kvinnor som blygsamma medan männen positioneras till att självsäkert ta för sig och tro man är skitbra.
Är det omöjligt för LEVEL att få in fler kvinnor och därmed ett kvinnligt perspektiv på spelkulturen? Absolut inte. Detsamma gäller Svampriket, där vi i skrivande stund bara har två kvinnliga skribenter och fem män. För att inte tala om alla stora sajter som jag själv gillar, som Giant Bomb. Alla spelpublikationer måste ta itu med det här, speciellt de inflytelserika. Det är en kombination av att man inte gör tillräckligt, och att hela communityt inte är tillräckligt välkomnande.
Med typ 5 knapptryck så borde ni kunna ta fram statistik för hur det ser ut på Svampriket .. det skulle vara ganska intressant med tanke på artikeln.
Jag tror inte det behövs några knapptryck när Tommy nyss skrivit att av Svamprikets sju skribenter är två kvinnor för att få en uppfattning av hur många av deras artiklar är skrivna av dessa två skribenter.
Där måste ju finnas kvinnliga aspirerande journalister och skribenter på universitet runt om som roar sig med spel av olika slag som gärna hade tagit en chans att få skriva något och ha sin röst hörd. Kanske försöka nå ut till dessa?
(Fuck it, hade skrivit ett långt och bra svar här, men det försvann. Tack för den, Chrome. Försöker igen.)
Tycker Tommy slår huvudet på flera spikar. Vill lägga till den ekonomiska aspekten – oavsett orsak så tjänar kvinnor mindre pengar, jobbar mer deltid och har inte sällan flera deltidstjänster som leder till mindre pengar men mer tid än en heltid. Dessutom tar de större ansvar för familj och hem. Då gäller det att skrivandet lönar sig, genom att man får mer positivt tillbaka än negativt, och/eller att det är bra betalt.
Vidare värderar även kvinnor mäns texter högre än kvinnors, anser män vara mer trovärdiga och kunniga än kvinnor. Vi behöver därför alla hjälpas åt att bli mer medvetna om hur vi läser, och lyfta fram kvinnor – och göra det utan att det syns, eftersom det annars så lätt kritiseras för att vara kvotering… I sanning ett hästjobb. Men ju fler kvinnor som syns, desto mindre konstigt kommer det att vara.
(Är medveten om vit ciskvinneperspektiv, heteronormativitet etc, jag talar för mig själv och andra som är likadana, fyll gärna på med andra perspektiv!)
En sak som även borde belysas är spelskaparnas ansvar i det här. Det är samhälleliga strukturer, precis som Maria skriver, som styr synen mellan kvinna/man. Historiemässigt sett är det ju ren fakta att det är fler män än kvinnor som spelar tv-spel. Vad man kan ifrågasätta med det som utgånspunkt är vad spelskapare gjort för att nå ut till kvinnor.
Även i denna branschen är det pengarna som styr. När ska någon av dessa vakna upp och se den enorma marknad de totalt ignorerar när det bestämmer sig för att skapa spel som är så verklighetsfrämmande och sexistiska att även jag som man mår illa av det.
Det är alltid lättare att sparka på den som redan ligger, att förtrycka någon som redan är i minoritet. Hur hade det i stället sett ut om fördelningen mellan de som spelar är 50/50?
Vem ska då gå i bräschen för detta? Media som behöver sina läsare eller spelskaparna som behöver få sålt sina spel?
”Även i denna branschen är det pengarna som styr. När ska någon av dessa vakna upp och se den enorma marknad de totalt ignorerar när det bestämmer sig för att skapa spel som är så verklighetsfrämmande och sexistiska att även jag som man mår illa av det.”
Som du säger är det ett samhälls/politiskt problem i grunden.
Men eftersom det knappt finns någon som borde få kallas sig speljournalist så kommer alla som skriver om spel fortsätta gå företagens ärenden. Väldigt lite öppen konstruktiv kritik och efterforskning bland dom namnen som faktiskt även syns utåt.
Å så länge man går företagens ärenden som ”journalist” så kommer det aldrig bli en förbättring inom spelmediet. Dörrarna kommer inte öppnas och trångsyntheten kommer inte försvinna.