Det är fortfarande jättekul att skjuta på saker, fiender och andra spelare. Det kommer jag inte ifrån. Men FPS-genren har under det senaste året svalnat. Dess storhetstid är knappast över, men publiken talade och exempelvis Call of Duty: Ghosts nådde inte upp till förväntningarna. Jag hann personligen tröttna långt innan dess.
Inom genren krävs förändringar och nytänkande. In kliver Respawn Entertainment, ett spelhus uppstartat av samma människor som för nu mer än ett decennium sedan satte Call of Duty på kartan. Deras Titanfall ska förnya konceptet, och med det förändra branschen. Och dessutom ska man hjälpa Microsoft att sälja sina nya konsoler till de större massorna.
Respawn Entertainments vilja att förnya genren de populariserade går inte att ta miste på. Redan vid utannonsering var man transparent med sin vision och sedan dess har spelet rankats högt upp på förväntanslistorna. Jag tror, efter mina timmar med spelet, att man i mångt och mycket har lyckats. Titanfall känns fräscht och annorlunda. Det är extremt enkelt att hoppa in i, tack vare en precisionsjämvikt mellan de människostyrda piloterna och de AI-styrda enheterna (också känd som kanonmaten). Du kommer in i det snabbt, får inom loppet av några minuter tillgång till din första Titan. Det krävs inga kombos, inget dominerande spelsätt. Du erbjuds hela registret redan under din första match. Och i samma stund som du stampar ner dina första motståndare i din pansarrobot inser du också att det kommer vara väldigt svårt att slita sig från detta spel.
När du sitter i en Titan så blir alla vanliga människor – piloter – som myror. Myror som inte spelar roll, som man kan trampa på eller ignorera. Skjuta och förinta. I en Titan flyttas fokus direkt till andra Titaner. Det blir en kamp jättar emellan och striden ändrar helt karaktär. Titaner är tunga, långsamma och bestyckade till tänderna. Det smäller, exploderar och skriks i ett inferno av stridigheter och ändå har du bra koll på vad som händer runt om dig.
Men det fina i kråksången är att det finns en balans i upplägget. Som pilot utan Titan kan du smita ganska obemärkt förbi, medan Titanerna dominerar slagfältet. Pilotens smidighet och kvickhet tas väl tillvara på i bandesignen, som tydligt skiljer på var jag som pilot kontra Titan kan ta mig någonstans. Och det är inte alltid jag föredrar att sitta i en Titan, som jag dessutom har full möjlighet att kliva ur och kontrollera på avstånd, vilket återigen visar på hur bra man lyckats med balansen mellan de stora tunga maskinerna och de mindre, snabbare och smidigare piloterna. Alla vägar leder så klart till Titanen, men vägen dit är knappast vidare mödosam.
Titanfall levererar. Detta var fortfarande en smakbit, men tack vare den har jag gått från försiktigt optimistisk till smått övertygad och hype:ad. Titanfall har ett tungt ansvar på sina axlar, men tillräckligt med muskler för att bära upp det mesta. Jag tror inte spelet blir en avgörande faktor i det påstådda konsolkriget. Men jag tror Titanfall kommer hjälpa till att sälja Xbox One. Och faktum är att Sony saknar något i samma viktklass i sin ringhörna.
Jag tycker Titanfall ser grymt ut, det är ett steg tillbaka till den gamla skolans shooters som jag älskade, men det grämer mig något fruktansvärt att man måste installera Origin för att kunna spela det, fast denna gång vet jag inte om jag klarar att stå emot… vi får se 🙂
Origin är faktiskt en av få grejer som stört mig under min relation med Titanfall, så jag förstår dig. Avskyr att bli påtvingad tjänster jag inte vill använda, som trycker upp reklam i ansiktet och kraschar om vartannat.
Personligen blev jag inte övertygad av titanfall , men visst har det sin charm , jag hade kul och visst det gick snabbt att komma in i det , men det är inget jag kommer köra vidare med , det kommer säkerligen sälja en hel del xboxar till en ganska stor publik , för saknaden av nåt nytt i fps genrén är ganska stor. Hade hoppats att detta hade vart det spelet som gav mig lust och ge mig ut o kriga i förstaperson men nja får invänta något annat istället.
Men har du hört om den bokstavliga monster läckan?
Och dissa inte myror som kan hoppa upp på en och skjuta en i weakspoten för massive skada.
Also army ants are nightmare fuel.
Tyckte spelet var Snyggt, kontrollerna skarpa med mera.
Men så fort ett lag kom före och fick ett titanövertag var det kört för andra laget.
Under hela betan tror jag inte jag spelade en enda jämn match.
Antingen vann man stenhårt, eller fick tokspö.
Och tro det eller ej men det kändes nästan som att spelet hade fungerat bättre utan titaner.
Nu var det ju en beta med minimalistiskt innehåll så vi ska väl inte dra för stora slutsatser.
Och de hintade stora monstren säljer nog in det till mig lite mer faktiskt… I väntan på evolve. 😉