Sedan klimatfrågorna återigen hamnade högt upp i vårt medvetande under 00-talet har många åtgärder gjorts för att minska påverkan på miljö och natur. På individnivå är vi som konsumenter i hög grad medvetna och väljer ekologiska bananer, miljökassar, cyklar till jobbet och köper lokalproducerad mjölk. Det har givetvis gjort att företag hänger på när konsumenterna efterfrågar ett miljötänk och det är idag många organisationer som gärna framhäver sin miljömedvetenhet.
Inte på något sätt argumenterar jag för att vi ska gå mot en helt digital spelmarknad – snarare tvärtom. Vi behöver fysisk försäljning för att få behålla våra spelbutiker och ett ägandeskap över de produkter vi köper. Men det kanske är dags att också spelkonsumenter börjar efterfråga en klimatvänlig bransch. Sony bör sluta skicka fodral som inte innehåller skivor, och sälja koder på färdigtryckta kort istället (se t.ex. Riot Points för League of Legends). Nintendo, vilken extra energiåtgång krävs för era vackert rundslipade kanter på Wii U-skivorna? Microsoft, vilken typ av plast använder ni i era fodral?
Som konsument har du all makt att göra ditt avtryck från ditt spelande så litet som möjligt på naturen. Dels de vanliga klassiska åtgärderna: Stäng av konsolerna, ställ dem inte i standby. Köp bara spel fysiskt som du verkligen vill äga, och när din tid med spelet är över; kasta det inte. Ge bort, sälj, återanvänd. När din konsol dör, se till att lämna in den på återvinningen. Elektronik hör inte hemma i soporna. En stor negativ påverkan på miljön är brytningen av de metaller som finns i all elektronik – att återvinna gör stor skillnad.
Och om du har möjlighet: Efterfråga klimatsmarta produkter. Jag hoppas att också våra barnbarn ska ha möjlighet att njuta av spelande i framtiden och att vi inte kört slut på alla resurser.
Om du, precis som jag, är intresserad av klimatfrågor kan du gärna kolla in dessa länkar:
- Polygon: Why today’s consoles are terrible for the environment, but tomorrow’s will be so much better
- NRDC’s Response to CEC’s Invitation to Participate in the Development of Appliance Energy Efficiency Measures
- Evolution of Game Console Power Use
Tänkte på det när jag köpte gamecard till World of Warcraft sist, för att få kvitto med momsredovisning (egenföretagare osv) – ett helt dvd-fodral, tunna modellen, plus det där lilla kortet inuti för en liten fjantig kod som kan tryckas på motsvarande ett visitkort. Tänk om kortet kunde återanvändas, som ett presentkort? Bara att fylla på, och ändå få kvitto.
Bra krönika! Har aldrig köpt någon kod, men att sälja dom i fodral låter ju idiotiskt. Det lär ju dessutom kosta ea/blizzard mer än vad det behöver om dom ska skicka med ett fodral till varje kod…
Mycket bra skrivet och en högaktuell fråga som ligger i tiden.
Jag har faktiskt tänkt över detta en hel del själv.
Delvis för att jag varit i spelbranschen större delen av mitt arbetsliv.
Att tänka på miljön har också blivit en naturlig följd av alla år som gamer.
Förr i tiden (usch så gammal jag känner mig nu) så var antalet spel ganska begränsat och de var relativt dyra.
Därför köpte man främst det man vill spela och lånade de spel man inte kände för att lägga några pengar på.
Det fanns verkligen inte mycket att välja på heller.
Idag finns det ett överflöd av spel, fler plattformar och även om det är dyrt så har många gamers blivit vuxna och har råd att köpa det de vill ha.
Då är det istället tiden som är en bristvara.
Hur mycket man än vill så hinner man inte spela alla bra spel därute och spelsamlingen börjar också ta plats.
Därför känns det både bra och naturligt att kräset handplocka de spel man köper fysiskt – för de vill man ju verkligen äga.
De spel jag av olika anledningar missat köper jag gärna begagnat.
Hälften av mina spel till 3DS är nedladdade.
Med tanke på vilken backlog många av oss har känns det helt okej att vänta med att spela vissa spel också.
Mycket bra text.
Det känns som att det här är något som väldigt få tänker på, eller kanske inte ens bryr sig om då de köper spel. Jag kan absolut förstå de som undviker nedladdningsbara spel pga de bristande konsumenträttigheterna jämfört med fysiska spel. (jag är i många fall en av dem) Där måste verkligen spelföretagen, och i synnerhet Nintendo, skärpa sig. Men man bör ändå kunna sprida ut sina spelköp bättre över dessa två. Visa att det finns en stor efterfrågan på digitala spelköp.
Den naturliga utvecklingen pekar helt klart på att vi kommer gå över i nästintill uteslutande digitala köp så småningom. Tjänster som Spotify och Netflix har redan börjat ta över musik och film/tv-konsumtionen. E-böcker blir allt vanligare. Spel är också på väg dit. Bättre förr än senare.
Kanske borde vi döpa om digitala spelköp till ekologiska spel?