Internet är en fantastisk plats, inte sant? All världens information finns bara ett knapptryck bort och alla får komma till tals, precis överallt. Med det kommer att vi dessutom alla har blivit recensenter. Överallt uppmanas vi sätta betyg på saker och ting. Film, musik, text, spel – ja, vad som helst egentligen. Det ställs inga som helst krav på oss annat än att vi är begåvade med förmågan att klicka på ett betyg och skriva en kommentar.
Vi kan ta det efterlängtade Titanfall som exempel. Som en duktig journalist har jag såklart inte spelat det själv ännu, men känner att jag ändå med hedern i behåll kan påstå att det är åtminstone ett ”rätt bra”™ spel. Rent teknik- och designmässigt verkar det vara solitt och alla jag pratat med är nöjda. Även om det inte är en tiopoängare kan vi åtminstone enas om att det inte är värt noll av tio poäng – alltså helt ospelbart.
På Metacritic ligger snittpoängen för Titanfall på 87 om man frågar kritikerna, men i skrivande stund bara på 6,0 av 10 om man frågar spelarna. Vissa saker verkar för vissa per automatik sänka spelet till noll poäng – alltså helt ospelbart. Bland dessa hittar vi att upplösningen bara kommer upp i 792p (SKANDAL!), att det bara går att spela sex mot sex (VANSINNE!) och att spelet lider av serverproblem på lanseringsdagen (AVGÅ!).
Jag har inget problem med att folk tycker att dessa rätt triviala ”problem” gör Titanfall ospelbart. Vad jag fasas över är att andra tar till sig dessa ”recensioner” så mycket att de väljer klicka i att de finner att den hjälpt dem. Metacritic drar ruskigt många besökare och en hel del vänder sig till andra spelare innan de bestämmer sig för ett köp.
Med det sagt undrar jag; Är det bra att vi alla kan vara spelrecensenter?
Absolut inte. Om varenda stolpskott ska kunna ha en ”legitim” åsikt om ett spel, baserat på personliga petitesser kommer alla spel kunna sågas vid fotknölarna. Självklart går det inte att dra en tydlig gräns i det här fallet då det skulle kräva en form av licens för att få recensera spel, men det är väldigt synd att människor absolut måste blanda in sina egna, personliga åsikter så starkt i vad som borde vara så objektivt som möjligt.
Bara för att ett koncept inte faller oss i smaken har vi ingen rätt att säga att ett spel är skit, för det är det nödvändigtvis inte. Vi kan inte såga ett spel enbart baserat på våra personliga preferenser då det är kortsiktigt och amatörmässigt. Visst, vår egna åsikt kan absolut speglas i en recension, men om jag ska ta till mig sådant vill jag veta vad personen som skriver texten har för spel på sin plus- respektive minuslista.
Om något så gör det ju en proffesionellt skriven recension mer attraktiv. Däremot gillar jag att alla får skriva som de vill. Det är ju lite därför jag har en egen blogg. Här skriver jag bara vad jag tycker om och inte tycker om med spelen jag spelae. Jag tar alltså ingen hänsyn till en professionell infallsvinkel. Jag räknar istället med atr folk läser på min blogg för att höra min åsikt. Möjligtvis för att min spelsmak liknar deras. Jag har dock inget betygssystem. Jag anser inte att mina åsikter passarin i ett bbetygssystem. Det är mina erfarenheter som räknas.
Användarrecensioner är lika användbara som en cykel gjord av glass.
Inte om man känner till en persons smak och om det är en persons åsikter och smak man identifierar sig med enligt min mening. Spel är enligt min mening mer än att analysera spelen i jakt på betyget. Jag kan t.ex fullkomligt älska spel som har 5/10 i betyg.
Journalisten bedömer ett verk ur en helt annan synvinkel än publicisten.
Frågar ni mig så behöver vi snegla mer åt journalistikens riktlinjer och ramar när det kommer till rapportering av ett medie som omsätter så mycket pengar som spelmediet.
Det handlar inte längre bara om ”konst” (även om jag hellre vill se det så), utan vi pratar om en enorm aggresiv produkt vars utgivare kontrollerar det mesta som släpps, OAVSETT om många av de större sidorna/redaktionerna på nätet håller på sin integritet.
Det finns alltid gott om människor (publicister) som vill ha gratisspel och åka runt och provspela de hetaste titlarna innan de släpps. Dessa människor är enligt min mening de som avgör mest kring hur ett spel säljer eller inte vid release. Hype säljer mer än högt snitt på metacritic i de flesta fall (går på magkänsla nu, rätta mig gärna).
Jag står fast vid och kommer fortsätta stå fast vid min åsikt tills motsatsen är bevisad – spelmediet behöver en bättre balans mellan spelpublicister och utbildade speljournalister.
Jag skulle gärna uppskatta lite åsikter från herr Sintorn själv beträffande just vad som du upplever är ett problem när publicister skriver utanför de ramar som en journalist ska hålla sig inom?