Visst satt du där när du var liten och var ruskigt avis på Bjarneby när han fick testa alla nya spel? Hört rykten om speltestarna vars enda jobb är att spela spel dagarna i ända? Dagdrömt om att syssla med TV-spel på heltid? Antagligen är svaret ja – jag är dock här för att berätta varför du drömmer fel.
Att skriva, filma, twittra, leva och andas spel, få gratis recensionsexemplar, träffa kändisar inom spelbranschen och få massa inside-info kan låta trevligt. Det finns dock en baksida. Föreställ dig att du precis fått hem den senaste utgåvan av ditt favoritspel fem dagar före det släpps. Du vill bara stänga av din telefon och sjunka in i spelet. Dock ska en text vara klar när embargot släpps, dvs när utgivaren bestämt att världen får prata om spelet. Anteckningar behöver tas och allt ska synas i sömmarna, ingen plats finns egentligen för att se mellan fingrarna. Efter några timmar kommer stressen krypande när du förstår att det inte bara var ett ordinärt åttatimmarsspel utan att du måste lägga minst det fyrdubbla. Du byter in-game till easy för att det ska gå lite snabbare. Med en dag kvar inser du att du inte kommer hinna klart, så du skriver recensionen trots att du inte hunnit spela färdigt eller hunnit utforska spelet som du egentligen tänkt dig. Nästa dag är det dags för ett nytt spel och samma process igen. Spelandet har blivit ett jobb och de nästan meditativa stunderna du hade förr är ett minne blott.
Spela spel dagarna i ända, nya spel som inte finns på marknaden än. Ja, du kan få betalt för det. Visst att du kan ta del av öppna betor ibland, men en speltestares vardag är inte riktigt så glamorös. Andra sidan på myntet här är att ditt jobb går ut på att du ska försöka förstöra spelet så mycket du kan. Använd alla attacker på alla väggar, spring rakt ut i sjön från alla vinklar, bete dig som en idiot för att bryta spelet. Anteckna allt du gör, vänta på en fix och sen spela om samma sak igen, och igen. Kanske är buggen du hittade i slutet av ett rollspel och alla val under spelet måste testas för att se om det på verkar. Hur mysig Liara än är så blir hon rätt jobbig efter 100 genomspelningar. Förutom att vara ruskigt trött på att spela spel så kommer du heller inte kunna njuta som du gjorde förr. Spelet är inte en helhet längre utan en samling löst sammanhängande trådar som ska brytas.
Är du kreativ och har en fallenhet för logik? Eller vill du kanske jobba med att designa 3D-modellerna i nästa storspel? Att skapa ett spel kan verka underbart fritt. Det du troligen inte tänker på är hur ett sånt jobb påverkar dig. Att dagarna i ända slipa på en rutin för hur ett gevär beter sig eller bild för bild animera en bakgrundsfigur som ingen kommer lägga märke till kan suga livslusten ur en, hur engagerad man än var från början. Du kommer också ha svårt att sätta dig ner för att njuta av ett spel, allt du kommer se är designbeslut, tekniska lösningar och trasiga animationer. Kanske klättrar du upp en bit i hierarkin och får bestämma lite. Plötsligt sitter du med beslutet om vilken del av spelet som måste få reducerad budget eller vilken bana du måste skrota för att hinna klart till det utlovade datumet spelet ska släppas på. Smärtan i hjärtat när du vet att spelet kommer kritiseras hårt för dålig vapenhantering när en månads längre utvecklingstid hade löst problemet. Ditt namn kommer för evigt sitta på produkten.
Givetvis är det här en cynisk bild på spelarbetet. Man kan hitta lycka i alla jobben ovan och vi är ju alla olika personer; vissa tycker t.ex. om att koda saker som till första anblick ingen tänker men som hjälper till att skapa helhetskänslan i ett spel. Men en sak är jag övertygad om: din bild på spel kommer förändras av ett jobb i industrin. Dina spelstunder kommer aldrig vara sig lika.
Jobbar du med spel? Skriv gärna om dina erfarenheter.
Bra textjävel.
nuff said.
Jag har utvecklat spel som en hobby i snart sju år och kan säga att det är en extremt tidskrävande process. Även spel som kan tyckas se små och enkla ut har oftast en hel hel del arbete bakom sig.
När det gäller att jobba med spel ”på riktigt” så är det ju såklart som vilket annat jobb som helst. Det finns deadlines, budget som måste hållas, andra som tar beslut om hur spelet skall fungera och vad DU skall göra, även om du tycker att dessa beslut är idiotiska.
MEN, det är också jättekul! Eller, det kan vara det. Skillnaden med att göra det som hobby och som jobb är att man själva kan styra och ställa och ändra på allt precis som man vill. Detta är ganska vanligt i mindre studior och på indie-scenen. Men jobbar man på nästa Call of Duty så har man antagligen som 3d-artist, programmerare eller vad man nu gör en ganska så hård spec på exakt vad som skall göra.
Om man då tycker att game designer låter fritt och underbart så kan man ju tänka sig hur det är att ha en himla massa idéer och sedan kanske bara få/kunna använda några procent av dessa pga hinder som tid, pengar, resurser & teknik.
Men om man verkligen brinner för det så kan det ju vara värt ändå, man får ju trots allt jobba i en industri som är ganska fantastisk på många sätt!
Jag älskar att jobba med spel och alla spännande personer man får träffa. Kan ärligt talat inte minnas att jag någonsin haft det tråkigt på jobbet. Ångrar inte en sekund att jag sökte mig till den branschen. 🙂
Bra textjävel.
nuff said.
Jag har utvecklat spel som en hobby i snart sju år och kan säga att det är en extremt tidskrävande process. Även spel som kan tyckas se små och enkla ut har oftast en hel hel del arbete bakom sig.
När det gäller att jobba med spel ”på riktigt” så är det ju såklart som vilket annat jobb som helst. Det finns deadlines, budget som måste hållas, andra som tar beslut om hur spelet skall fungera och vad DU skall göra, även om du tycker att dessa beslut är idiotiska.
MEN, det är också jättekul! Eller, det kan vara det. Skillnaden med att göra det som hobby och som jobb är att man själva kan styra och ställa och ändra på allt precis som man vill. Detta är ganska vanligt i mindre studior och på indie-scenen. Men jobbar man på nästa Call of Duty så har man antagligen som 3d-artist, programmerare eller vad man nu gör en ganska så hård spec på exakt vad som skall göra.
Om man då tycker att game designer låter fritt och underbart så kan man ju tänka sig hur det är att ha en himla massa idéer och sedan kanske bara få/kunna använda några procent av dessa pga hinder som tid, pengar, resurser & teknik.
Men om man verkligen brinner för det så kan det ju vara värt ändå, man får ju trots allt jobba i en industri som är ganska fantastisk på många sätt!
Jag älskar att jobba med spel och alla spännande personer man får träffa. Kan ärligt talat inte minnas att jag någonsin haft det tråkigt på jobbet. Ångrar inte en sekund att jag sökte mig till den branschen. 🙂
Du har en klar poäng.
Jag har jobbat med film och spel på hobby-nivå.
Det vill säga gjort egna filmer och spel ihop med andra.
Svårt att titta på dessa både medier utan att se saker som andra
inte tänker på. Även om det går lättare idag.
Jag har bland annat jobbat med kundsupport för
Electronic Arts och GAME.
Detta innebär att man pratar, chattar och mailar väldigt mycket om spel dagarna i ända.
För att hålla sig uppdaterad krävs förstås också att man
läser interna spelnyheter och information från utvecklare och utgivare. Det vill säga information om spel som konsumenter aldrig få ta del av.
Självklart ingår det i jobbet att spela spel – även om fokus är på att använda DLC-koder, välja språk i menyerna och sånt som kunder har problem med.
Du får spel gratis och kan även köpa spel till förmånliga priser.
Missförstå mig rätt – jag trivdes verkligen med jobbet, men det ”dödade” ganska effektivt min spelglädje också.
Jag har aldrig spelat så lite spel bara för min egen skull som under den perioden i mitt liv. När jag jobbade i spelbutik hade jag aldrig det problemet. En ganska annorlunda arbetssituation helt enkelt.
Plus att jag var yngre då också… =)
Du har en klar poäng.
Jag har jobbat med film och spel på hobby-nivå.
Det vill säga gjort egna filmer och spel ihop med andra.
Svårt att titta på dessa både medier utan att se saker som andra
inte tänker på. Även om det går lättare idag.
Jag har bland annat jobbat med kundsupport för
Electronic Arts och GAME.
Detta innebär att man pratar, chattar och mailar väldigt mycket om spel dagarna i ända.
För att hålla sig uppdaterad krävs förstås också att man
läser interna spelnyheter och information från utvecklare och utgivare. Det vill säga information om spel som konsumenter aldrig få ta del av.
Självklart ingår det i jobbet att spela spel – även om fokus är på att använda DLC-koder, välja språk i menyerna och sånt som kunder har problem med.
Du får spel gratis och kan även köpa spel till förmånliga priser.
Missförstå mig rätt – jag trivdes verkligen med jobbet, men det ”dödade” ganska effektivt min spelglädje också.
Jag har aldrig spelat så lite spel bara för min egen skull som under den perioden i mitt liv. När jag jobbade i spelbutik hade jag aldrig det problemet. En ganska annorlunda arbetssituation helt enkelt.
Plus att jag var yngre då också… =)