Visst satt du dĂ€r nĂ€r du var liten och var ruskigt avis pĂ„ Bjarneby nĂ€r han fick testa alla nya spel? Hört rykten om speltestarna vars enda jobb Ă€r att spela spel dagarna i Ă€nda? Dagdrömt om att syssla med TV-spel pĂ„ heltid? Antagligen Ă€r svaret ja â jag Ă€r dock hĂ€r för att berĂ€tta varför du drömmer fel.
Att skriva, filma, twittra, leva och andas spel, fÄ gratis recensionsexemplar, trÀffa kÀndisar inom spelbranschen och fÄ massa inside-info kan lÄta trevligt. Det finns dock en baksida. FörestÀll dig att du precis fÄtt hem den senaste utgÄvan av ditt favoritspel fem dagar före det slÀpps. Du vill bara stÀnga av din telefon och sjunka in i spelet. Dock ska en text vara klar nÀr embargot slÀpps, dvs nÀr utgivaren bestÀmt att vÀrlden fÄr prata om spelet. Anteckningar behöver tas och allt ska synas i sömmarna, ingen plats finns egentligen för att se mellan fingrarna. Efter nÄgra timmar kommer stressen krypande nÀr du förstÄr att det inte bara var ett ordinÀrt Ättatimmarsspel utan att du mÄste lÀgga minst det fyrdubbla. Du byter in-game till easy för att det ska gÄ lite snabbare. Med en dag kvar inser du att du inte kommer hinna klart, sÄ du skriver recensionen trots att du inte hunnit spela fÀrdigt eller hunnit utforska spelet som du egentligen tÀnkt dig. NÀsta dag Àr det dags för ett nytt spel och samma process igen. Spelandet har blivit ett jobb och de nÀstan meditativa stunderna du hade förr Àr ett minne blott.
Spela spel dagarna i Ànda, nya spel som inte finns pÄ marknaden Àn. Ja, du kan fÄ betalt för det. Visst att du kan ta del av öppna betor ibland, men en speltestares vardag Àr inte riktigt sÄ glamorös. Andra sidan pÄ myntet hÀr Àr att ditt jobb gÄr ut pÄ att du ska försöka förstöra spelet sÄ mycket du kan. AnvÀnd alla attacker pÄ alla vÀggar, spring rakt ut i sjön frÄn alla vinklar, bete dig som en idiot för att bryta spelet. Anteckna allt du gör, vÀnta pÄ en fix och sen spela om samma sak igen, och igen. Kanske Àr buggen du hittade i slutet av ett rollspel och alla val under spelet mÄste testas för att se om det pÄ verkar. Hur mysig Liara Àn Àr sÄ blir hon rÀtt jobbig efter 100 genomspelningar. Förutom att vara ruskigt trött pÄ att spela spel sÄ kommer du heller inte kunna njuta som du gjorde förr. Spelet Àr inte en helhet lÀngre utan en samling löst sammanhÀngande trÄdar som ska brytas.
Ăr du kreativ och har en fallenhet för logik? Eller vill du kanske jobba med att designa 3D-modellerna i nĂ€sta storspel? Att skapa ett spel kan verka underbart fritt. Det du troligen inte tĂ€nker pĂ„ Ă€r hur ett sĂ„nt jobb pĂ„verkar dig. Att dagarna i Ă€nda slipa pĂ„ en rutin för hur ett gevĂ€r beter sig eller bild för bild animera en bakgrundsfigur som ingen kommer lĂ€gga mĂ€rke till kan suga livslusten ur en, hur engagerad man Ă€n var frĂ„n början. Du kommer ocksĂ„ ha svĂ„rt att sĂ€tta dig ner för att njuta av ett spel, allt du kommer se Ă€r designbeslut, tekniska lösningar och trasiga animationer. Kanske klĂ€ttrar du upp en bit i hierarkin och fĂ„r bestĂ€mma lite. Plötsligt sitter du med beslutet om vilken del av spelet som mĂ„ste fĂ„ reducerad budget eller vilken bana du mĂ„ste skrota för att hinna klart till det utlovade datumet spelet ska slĂ€ppas pĂ„. SmĂ€rtan i hjĂ€rtat nĂ€r du vet att spelet kommer kritiseras hĂ„rt för dĂ„lig vapenhantering nĂ€r en mĂ„nads lĂ€ngre utvecklingstid hade löst problemet. Ditt namn kommer för evigt sitta pĂ„ produkten.
Givetvis Àr det hÀr en cynisk bild pÄ spelarbetet. Man kan hitta lycka i alla jobben ovan och vi Àr ju alla olika personer; vissa tycker t.ex. om att koda saker som till första anblick ingen tÀnker men som hjÀlper till att skapa helhetskÀnslan i ett spel. Men en sak Àr jag övertygad om: din bild pÄ spel kommer förÀndras av ett jobb i industrin. Dina spelstunder kommer aldrig vara sig lika.
Jobbar du med spel? Skriv gÀrna om dina erfarenheter.
Bra textjävel.
nuff said.
Jag har utvecklat spel som en hobby i snart sju år och kan säga att det är en extremt tidskrävande process. Även spel som kan tyckas se små och enkla ut har oftast en hel hel del arbete bakom sig.
När det gäller att jobba med spel ”på riktigt” så är det ju såklart som vilket annat jobb som helst. Det finns deadlines, budget som måste hållas, andra som tar beslut om hur spelet skall fungera och vad DU skall göra, även om du tycker att dessa beslut är idiotiska.
MEN, det är också jättekul! Eller, det kan vara det. Skillnaden med att göra det som hobby och som jobb är att man själva kan styra och ställa och ändra på allt precis som man vill. Detta är ganska vanligt i mindre studior och på indie-scenen. Men jobbar man på nästa Call of Duty så har man antagligen som 3d-artist, programmerare eller vad man nu gör en ganska så hård spec på exakt vad som skall göra.
Om man då tycker att game designer låter fritt och underbart så kan man ju tänka sig hur det är att ha en himla massa idéer och sedan kanske bara få/kunna använda några procent av dessa pga hinder som tid, pengar, resurser & teknik.
Men om man verkligen brinner för det så kan det ju vara värt ändå, man får ju trots allt jobba i en industri som är ganska fantastisk på många sätt!
Jag älskar att jobba med spel och alla spännande personer man får träffa. Kan ärligt talat inte minnas att jag någonsin haft det tråkigt på jobbet. Ångrar inte en sekund att jag sökte mig till den branschen. đ
Bra textjÀvel.
nuff said.
Jag har utvecklat spel som en hobby i snart sju Ă„r och kan sĂ€ga att det Ă€r en extremt tidskrĂ€vande process. Ăven spel som kan tyckas se smĂ„ och enkla ut har oftast en hel hel del arbete bakom sig.
NĂ€r det gĂ€ller att jobba med spel ”pĂ„ riktigt” sĂ„ Ă€r det ju sĂ„klart som vilket annat jobb som helst. Det finns deadlines, budget som mĂ„ste hĂ„llas, andra som tar beslut om hur spelet skall fungera och vad DU skall göra, Ă€ven om du tycker att dessa beslut Ă€r idiotiska.
MEN, det Àr ocksÄ jÀttekul! Eller, det kan vara det. Skillnaden med att göra det som hobby och som jobb Àr att man sjÀlva kan styra och stÀlla och Àndra pÄ allt precis som man vill. Detta Àr ganska vanligt i mindre studior och pÄ indie-scenen. Men jobbar man pÄ nÀsta Call of Duty sÄ har man antagligen som 3d-artist, programmerare eller vad man nu gör en ganska sÄ hÄrd spec pÄ exakt vad som skall göra.
Om man dÄ tycker att game designer lÄter fritt och underbart sÄ kan man ju tÀnka sig hur det Àr att ha en himla massa idéer och sedan kanske bara fÄ/kunna anvÀnda nÄgra procent av dessa pga hinder som tid, pengar, resurser & teknik.
Men om man verkligen brinner för det sÄ kan det ju vara vÀrt ÀndÄ, man fÄr ju trots allt jobba i en industri som Àr ganska fantastisk pÄ mÄnga sÀtt!
Jag Ă€lskar att jobba med spel och alla spĂ€nnande personer man fĂ„r trĂ€ffa. Kan Ă€rligt talat inte minnas att jag nĂ„gonsin haft det trĂ„kigt pĂ„ jobbet. Ă ngrar inte en sekund att jag sökte mig till den branschen. đ
Du har en klar poäng.
Jag har jobbat med film och spel på hobby-nivå.
Det vill säga gjort egna filmer och spel ihop med andra.
Svårt att titta på dessa både medier utan att se saker som andra
inte tänker på. Även om det går lättare idag.
Jag har bland annat jobbat med kundsupport för
Electronic Arts och GAME.
Detta innebär att man pratar, chattar och mailar väldigt mycket om spel dagarna i ända.
För att hålla sig uppdaterad krävs förstås också att man
läser interna spelnyheter och information från utvecklare och utgivare. Det vill säga information om spel som konsumenter aldrig få ta del av.
Självklart ingår det i jobbet att spela spel – även om fokus är på att använda DLC-koder, välja språk i menyerna och sånt som kunder har problem med.
Du får spel gratis och kan även köpa spel till förmånliga priser.
Missförstå mig rätt – jag trivdes verkligen med jobbet, men det ”dödade” ganska effektivt min spelglädje också.
Jag har aldrig spelat så lite spel bara för min egen skull som under den perioden i mitt liv. När jag jobbade i spelbutik hade jag aldrig det problemet. En ganska annorlunda arbetssituation helt enkelt.
Plus att jag var yngre då också… =)
Du har en klar poÀng.
Jag har jobbat med film och spel pÄ hobby-nivÄ.
Det vill sÀga gjort egna filmer och spel ihop med andra.
SvÄrt att titta pÄ dessa bÄde medier utan att se saker som andra
inte tĂ€nker pĂ„. Ăven om det gĂ„r lĂ€ttare idag.
Jag har bland annat jobbat med kundsupport för
Electronic Arts och GAME.
Detta innebÀr att man pratar, chattar och mailar vÀldigt mycket om spel dagarna i Ànda.
För att hÄlla sig uppdaterad krÀvs förstÄs ocksÄ att man
lÀser interna spelnyheter och information frÄn utvecklare och utgivare. Det vill sÀga information om spel som konsumenter aldrig fÄ ta del av.
SjĂ€lvklart ingĂ„r det i jobbet att spela spel – Ă€ven om fokus Ă€r pĂ„ att anvĂ€nda DLC-koder, vĂ€lja sprĂ„k i menyerna och sĂ„nt som kunder har problem med.
Du fÄr spel gratis och kan Àven köpa spel till förmÄnliga priser.
MissförstĂ„ mig rĂ€tt – jag trivdes verkligen med jobbet, men det ”dödade” ganska effektivt min spelglĂ€dje ocksĂ„.
Jag har aldrig spelat sÄ lite spel bara för min egen skull som under den perioden i mitt liv. NÀr jag jobbade i spelbutik hade jag aldrig det problemet. En ganska annorlunda arbetssituation helt enkelt.
Plus att jag var yngre dĂ„ ocksĂ„… =)