Visst satt du dĂ€r nĂ€r du var liten och var ruskigt avis pĂ„ Bjarneby nĂ€r han fick testa alla nya spel? Hört rykten om speltestarna vars enda jobb Ă€r att spela spel dagarna i Ă€nda? Dagdrömt om att syssla med TV-spel pĂ„ heltid? Antagligen Ă€r svaret ja – jag Ă€r dock hĂ€r för att berĂ€tta varför du drömmer fel.1

Att skriva, filma, twittra, leva och andas spel, fÄ gratis recensionsexemplar, trÀffa kÀndisar inom spelbranschen och fÄ massa inside-info kan lÄta trevligt. Det finns dock en baksida. FörestÀll dig att du precis fÄtt hem den senaste utgÄvan av ditt favoritspel fem dagar före det slÀpps. Du vill bara stÀnga av din telefon och sjunka in i spelet. Dock ska en text vara klar nÀr embargot slÀpps, dvs nÀr utgivaren bestÀmt att vÀrlden fÄr prata om spelet. Anteckningar behöver tas och allt ska synas i sömmarna, ingen plats finns egentligen för att se mellan fingrarna. Efter nÄgra timmar kommer stressen krypande nÀr du förstÄr att det inte bara var ett ordinÀrt Ättatimmarsspel utan att du mÄste lÀgga minst det fyrdubbla. Du byter in-game till easy för att det ska gÄ lite snabbare. Med en dag kvar inser du att du inte kommer hinna klart, sÄ du skriver recensionen trots att du inte hunnit spela fÀrdigt eller hunnit utforska spelet som du egentligen tÀnkt dig. NÀsta dag Àr det dags för ett nytt spel och samma process igen. Spelandet har blivit ett jobb och de nÀstan meditativa stunderna du hade förr Àr ett minne blott.2

Spela spel dagarna i Ànda, nya spel som inte finns pÄ marknaden Àn. Ja, du kan fÄ betalt för det. Visst att du kan ta del av öppna betor ibland, men en speltestares vardag Àr inte riktigt sÄ glamorös. Andra sidan pÄ myntet hÀr Àr att ditt jobb gÄr ut pÄ att du ska försöka förstöra spelet sÄ mycket du kan. AnvÀnd alla attacker pÄ alla vÀggar, spring rakt ut i sjön frÄn alla vinklar, bete dig som en idiot för att bryta spelet. Anteckna allt du gör, vÀnta pÄ en fix och sen spela om samma sak igen, och igen. Kanske Àr buggen du hittade i slutet av ett rollspel och alla val under spelet mÄste testas för att se om det pÄ verkar. Hur mysig Liara Àn Àr sÄ blir hon rÀtt jobbig efter 100 genomspelningar. Förutom att vara ruskigt trött pÄ att spela spel sÄ kommer du heller inte kunna njuta som du gjorde förr. Spelet Àr inte en helhet lÀngre utan en samling löst sammanhÀngande trÄdar som ska brytas.3

Är du kreativ och har en fallenhet för logik? Eller vill du kanske jobba med att designa 3D-modellerna i nĂ€sta storspel? Att skapa ett spel kan verka underbart fritt. Det du troligen inte tĂ€nker pĂ„ Ă€r hur ett sĂ„nt jobb pĂ„verkar dig. Att dagarna i Ă€nda slipa pĂ„ en rutin för hur ett gevĂ€r beter sig eller bild för bild animera en bakgrundsfigur som ingen kommer lĂ€gga mĂ€rke till kan suga livslusten ur en, hur engagerad man Ă€n var frĂ„n början. Du kommer ocksĂ„ ha svĂ„rt att sĂ€tta dig ner för att njuta av ett spel, allt du kommer se Ă€r designbeslut, tekniska lösningar och trasiga animationer. Kanske klĂ€ttrar du upp en bit i hierarkin och fĂ„r bestĂ€mma lite. Plötsligt sitter du med beslutet om vilken del av spelet som mĂ„ste fĂ„ reducerad budget eller vilken bana du mĂ„ste skrota för att hinna klart till det utlovade datumet spelet ska slĂ€ppas pĂ„. SmĂ€rtan i hjĂ€rtat nĂ€r du vet att spelet kommer kritiseras hĂ„rt för dĂ„lig vapenhantering nĂ€r en mĂ„nads lĂ€ngre utvecklingstid hade löst problemet. Ditt namn kommer för evigt sitta pĂ„ produkten.

Givetvis Àr det hÀr en cynisk bild pÄ spelarbetet. Man kan hitta lycka i alla jobben ovan och vi Àr ju alla olika personer; vissa tycker t.ex. om att koda saker som till första anblick ingen tÀnker men som hjÀlper till att skapa helhetskÀnslan i ett spel. Men en sak Àr jag övertygad om: din bild pÄ spel kommer förÀndras av ett jobb i industrin. Dina spelstunder kommer aldrig vara sig lika.

Jobbar du med spel? Skriv gÀrna om dina erfarenheter.