Idag släpps då äntligen nästa del i Nintendos oöverträffade kartserie. Inför vad som mycket väl kan vara årets viktigaste och bästa spelsläpp har radarparet Tommy och Ludde slagit sin kloka huvuden ihop och tillsammans listat de 10 absolut bästa Mario Kart-banorna genom tiderna. Värt att nämnas är att vi inte räknat med battle mode, och att varken arkadspelen eller Mario Kart 8 har varit med och tävlat.
10. Wario Stadium (Mario Kart 64)
Ingen annan bana på denna lista är lika rolig att spela tillsammans med andra. Om en med rolig menar en bana där du med hjälp av en blixt eller ett falsk frågetecken kan få dina motspelare att begå seppuku.
9. Luigi’s Mansion (Mario Kart DS)
Luigi’s Mansion til GC är ett underskattat spel. Precis som denna bana. Banans upplägg är som gjord för taktik och om en använder sig av svampar på de rätta ställena blir det en lätt match.
8. Maple Tree Way (Mario Kart Wii)
En bana som vinner mycket på att den helt enkelt är så vackert presenterad. Att åka omkring på ett enormt höstträd är fullkomligt bedårande, medan musiken bjuder på upplyftande lantliga stråkar. Sen är ju bandesignen faktiskt riktigt skön, med kurvor som går upp på väggarna och smala livsfarliga grenar med boostplattor.
7. DK Mountain (Mario Kart Double Dash)
Donkey Kongs banor har ofta långa utdragna kurvor fulla av lera, som ger dig en speedwaykänsla medan du glider fram med perfekt kurvtagning. Men DK Mountain bjuder även på bumpiga nedförsbackar och livsfarliga nåltrådskurvor som gör Rainbow Road avundsjuk. Och ett ilsket berg!
6. Bowser’s Castle (Mario Kart Wii)
Det är svårt att välja en Bowser’s Castle och säga att den är bäst. Alla vilar på samma typ av bandesign och gameplay. Snabba skarpa kurvor med många faror och hinder. Bowser’s banor tillhör alltid de bästa och roligaste att köra, men om det finns en som ska representera dem alla så är det Wii-version.
5. Grumble Volcano (Mario Kart Wii)
Den här banan är en perfekt blandning av skill och spektakel. Kurvorna är både oförlåtande och livsviktiga, medan banan är i ständig förändring som en enda enorm set piece. Eld faller från himlen medan marken runt omkring dig faller samman tills det nästan inte finns något att åka på längre. Action!
4. Toad’s Turnpike (Mario Kart 64)
Det faktum att det förutom alla kartförare även finns andra fordon på denna bana, gör att det blir helt andra spelregler. Att placera ett rött skal i röven på någon, som genererar att denne någon sedan blir överkörd, om och om igen. är otroligt tillfredsställande.
3. Baby Park (Mario Kart Double Dash)
Så simpel. Så genial. Så rolig. Så oförutsägbar. Det finns ingen annan bana i Mariokarts historia som är så svårtippad. Vem som helst kan vinna. Här spelar skicklighet ingen större roll utan det handlar mer om kaos och att kunna bemästra den.
2. Rainbow Road (Mario Kart Double Dash)
Regnbågsbanorna har alltid handlat om att skilja agnarna från vetet. Det är först på dessa banor som ens riktiga skills prövas på allvar och ingen annan regnbågsbana än den till Double Dash har prövat våra skills till max. Men när en väl behärskar den kan Steve McQueen dra något gammalt över sig.
1. Ghost Valley 1 (Super Mario Kart)
Både Ludde och Tommy har suttit och nött den här banan om och om igen för den perfekta tiden när vi var unga. Och då fanns det inte ens några leaderboards att lägga upp resultatet på. Vi gjorde det inte för ära och berömmelse, utan för att det var kul. För att bandesignen och kontrollen blev ett med varandra, och därför är det världens bästa Mario Kart-bana någonsin.
Det där var alltså Tommy och Luddes favoriter. Vilka är era?
Intressant! Känner att jag måste spela double dash, aldrig spelat det.
Wario Stadium, hands down! Verkligen älskar den banan där man med skicklighet kan bli osams med vännerna, och tycker det är ett stort minus att den inte tagits med till Mario Kart 8. Gör nu en lista med de bästa Battle Mode-banorna nu när ni ändå håller på!
Ghost Valley är så rätt på första plats där.
Ska man köpa Mario Kart Wii eller bara vänta till man har ett Wii-U och köpa Mario Kart 8?
Nintendo stängde nyss ner servrarna för alla Wii- och DS-spel — inklusive Mario Kart Wii. Så jag skulle rekommendera att du införskaffar Wii U och Mario Kart 8. 🙂
Jag tackar för svaret, Tommy! Då blir det Mario Kart 8 när jag köper ett Wii-U på vägen upp till Retroresan Meetup 🙂
Jag fick precis hem ett Wii…jag är bara drygt 7 år efter alla andra.
Wario Colloseum ifrån Double Dash, magnifik med sin stålinramning och sanslösa fartkänsla.
Nu har jag tyvärr ganska begränsad erfarenhet av Mario Kart-spel. Super Mario Kart, Mario Kart 64 och Mario Kart Wii är de jag spelat och utifrån det fick jag ihop en lista bestående av sex banor som mitt hjärta slår lite extra för.
1. Bowser’s Castle (Wii)
Jag har en speciell plats för alla Bowser-banor, men precis som ni var inne på är den till Wii alldeles ypperlig! Jag gillar banor där det går att klara sig undan röda skal genom att köra bra och passera hopp eller tvära kurvor.
2. Rainbow Road (Wii)
Det är väl knappt så att riktigt inbitna spelare gillar Rainbow Road, men jag tycker den är uppiggande och helt fantastiskt skön att glida fram i… om inte dagsformen är alltför dålig (och motståndarna alltför elaka).
3. GBA Bowser’s Castle 3 (Wii)
Det dröjde lite innan jag identifierade banan, men det fick bli GBA Bowser’s Castle 3. Har inte spelat originalet till GBA, men på Wii är den utan tvekan en favorit.
4. Ghost Valley 2 (SNES)
Minns den mycket väl från SNES när den åter dök upp i Wii-versionen. Jag får nog redan här inse att jag tycker om banorna som andra grymtar om är jobbiga… det ska inte vara en dans på rosor, de ska vara såhär! ”Nej, nu körde jag ner i den där kurvan IGEN!”
5. Mushroom Gorge (Wii)
Ytterligare en bana där röda skal och jävelskap inte riktigt är lika nyttiga. Att hoppa fram på svamparna och hoppas att ingen skjuter av en blixt har sin charm!
6. Mario Circuit 3 (SNES)
En trevlig klassiker där det går att vinna hur stort som helst om man kommer undan kaoset i början. När den spelas på Wii blir det en annan femma (med de blå skalen med i leken), men det är en grym bana även där!
Hum, nu slogs jag av ett otäckt sug att bege mig ut i det dystra, regniga och blåsiga vädret och köpa ett Wii U enbart för att kunna spela Mario Kart 8…
Rankar inte, utan lägger till banor istället då ni lyckades pricka av de flesta. 😉
Tycker att RB-road från N64 är sjukt nice.
Karaktärsgalleriet, musiken och alltihopa är bara ett enda storts ”congratulations!” att man har nått slutet. Banan är väl inte så spektakulär men käbnslan!
Yoshi’s valley, från 64.
Fruktansvärt rolig bana med många olika alternativa vägar att ta. Att man inte kan se på kartan vem som är först då alla är utmarkerade som frågetecken på just den delen av banan gör det hela ännu bättre.
Moo moo farm, från 64.
Vi kan kalla den för 64:ans verision av baby park. Snabb som F** när man kör den versus av någon anledning, och helt hysterisk.
För övrigt har battle-banan skyscraper samma ”speed-up” effekt, vilket gör den helt galen med 4 spelare.
Inser att jag glömt jättemycket av Snes-spelet då jag inte lirat sedan det året det faktiskt släpptes…
Andra banor som har gillats under åren:
Wario colloseum, GC, mycket långa sköna driftings!
Mushroom city, GC, Även där sköna svängar plus trafik! Lite toads turnpike känsla.
Intressant! Känner att jag måste spela double dash, aldrig spelat det.
Wario Stadium, hands down! Verkligen älskar den banan där man med skicklighet kan bli osams med vännerna, och tycker det är ett stort minus att den inte tagits med till Mario Kart 8. Gör nu en lista med de bästa Battle Mode-banorna nu när ni ändå håller på!
Ghost Valley är så rätt på första plats där.
Ska man köpa Mario Kart Wii eller bara vänta till man har ett Wii-U och köpa Mario Kart 8?
Nintendo stängde nyss ner servrarna för alla Wii- och DS-spel — inklusive Mario Kart Wii. Så jag skulle rekommendera att du införskaffar Wii U och Mario Kart 8. 🙂
Jag tackar för svaret, Tommy! Då blir det Mario Kart 8 när jag köper ett Wii-U på vägen upp till Retroresan Meetup 🙂
Jag fick precis hem ett Wii…jag är bara drygt 7 år efter alla andra.
Wario Colloseum ifrån Double Dash, magnifik med sin stålinramning och sanslösa fartkänsla.
Nu har jag tyvärr ganska begränsad erfarenhet av Mario Kart-spel. Super Mario Kart, Mario Kart 64 och Mario Kart Wii är de jag spelat och utifrån det fick jag ihop en lista bestående av sex banor som mitt hjärta slår lite extra för.
1. Bowser’s Castle (Wii)
Jag har en speciell plats för alla Bowser-banor, men precis som ni var inne på är den till Wii alldeles ypperlig! Jag gillar banor där det går att klara sig undan röda skal genom att köra bra och passera hopp eller tvära kurvor.
2. Rainbow Road (Wii)
Det är väl knappt så att riktigt inbitna spelare gillar Rainbow Road, men jag tycker den är uppiggande och helt fantastiskt skön att glida fram i… om inte dagsformen är alltför dålig (och motståndarna alltför elaka).
3. GBA Bowser’s Castle 3 (Wii)
Det dröjde lite innan jag identifierade banan, men det fick bli GBA Bowser’s Castle 3. Har inte spelat originalet till GBA, men på Wii är den utan tvekan en favorit.
4. Ghost Valley 2 (SNES)
Minns den mycket väl från SNES när den åter dök upp i Wii-versionen. Jag får nog redan här inse att jag tycker om banorna som andra grymtar om är jobbiga… det ska inte vara en dans på rosor, de ska vara såhär! ”Nej, nu körde jag ner i den där kurvan IGEN!”
5. Mushroom Gorge (Wii)
Ytterligare en bana där röda skal och jävelskap inte riktigt är lika nyttiga. Att hoppa fram på svamparna och hoppas att ingen skjuter av en blixt har sin charm!
6. Mario Circuit 3 (SNES)
En trevlig klassiker där det går att vinna hur stort som helst om man kommer undan kaoset i början. När den spelas på Wii blir det en annan femma (med de blå skalen med i leken), men det är en grym bana även där!
Hum, nu slogs jag av ett otäckt sug att bege mig ut i det dystra, regniga och blåsiga vädret och köpa ett Wii U enbart för att kunna spela Mario Kart 8…
Rankar inte, utan lägger till banor istället då ni lyckades pricka av de flesta. 😉
Tycker att RB-road från N64 är sjukt nice.
Karaktärsgalleriet, musiken och alltihopa är bara ett enda storts ”congratulations!” att man har nått slutet. Banan är väl inte så spektakulär men käbnslan!
Yoshi’s valley, från 64.
Fruktansvärt rolig bana med många olika alternativa vägar att ta. Att man inte kan se på kartan vem som är först då alla är utmarkerade som frågetecken på just den delen av banan gör det hela ännu bättre.
Moo moo farm, från 64.
Vi kan kalla den för 64:ans verision av baby park. Snabb som F** när man kör den versus av någon anledning, och helt hysterisk.
För övrigt har battle-banan skyscraper samma ”speed-up” effekt, vilket gör den helt galen med 4 spelare.
Inser att jag glömt jättemycket av Snes-spelet då jag inte lirat sedan det året det faktiskt släpptes…
Andra banor som har gillats under åren:
Wario colloseum, GC, mycket långa sköna driftings!
Mushroom city, GC, Även där sköna svängar plus trafik! Lite toads turnpike känsla.
Jag har druckit vin må jag erkänna men min favorit är spökbanan i super mario kart till snes! Helvete vad många ggr man ramla ner på den banan men jävlar vad man tog in tider ffs! Aliens ’r b’ttre än alien!
Jag har druckit vin må jag erkänna men min favorit är spökbanan i super mario kart till snes! Helvete vad många ggr man ramla ner på den banan men jävlar vad man tog in tider ffs! Aliens ’r b’ttre än alien!
Jag hör till den lilla skara människor som håller SNES originalet högst, antagligen för att det är den version jag lagt ner absolut mest tid på. Men också mycket pga svårighetsgraden och tempot. Det är onekligen väldigt annorlunda från senare delar i serien. Att många av banorna saknar kanter samtidigt som de är väldigt smala på sina ställen skapar ett spänningsmoment som jag tycker att senare delar saknar. Det är helt enkelt mer fokus på racing än party, något som jag förstår att serien har hittat tillbaka till i och med Mario kart 8.
Än idag så är ett av mina bästa gamerminnen när jag första gången vann på Rainbow road på 150cc, och 1000-tals varv senare är det fortfarande min absoluta favoritbana genom hela serien.
För mig kommer det alltid vara DK Mountain från Mario Kart: Double Dash!!
Jag vet inte hur många gånger jag spelat 9-varvsomgångar på denna bana. Jag älskar nedförsbackar, jag älskar kaosen som kan uppstå överallt och jag älskar hårnålkuvorna som går parallellt med de höga vallarna. En ypperlig och hysteriskt underhållande spelnivå i Mario Kart-serien och andra racingspel.
Håller också med om att Rainbow Road från Double Dash!! är den roligaste. För mig är det Double Dash!! och Mario Kart 64 som tillhör favoriterna. Wii-spelet föll mig aldrig i smaken och dessutom är jag av åsikten att Mario Kart är bäst i en soffa på en gemensamma TV så bärbart Mario Kart har aldrig varit för mig.
Jag hör till den lilla skara människor som håller SNES originalet högst, antagligen för att det är den version jag lagt ner absolut mest tid på. Men också mycket pga svårighetsgraden och tempot. Det är onekligen väldigt annorlunda från senare delar i serien. Att många av banorna saknar kanter samtidigt som de är väldigt smala på sina ställen skapar ett spänningsmoment som jag tycker att senare delar saknar. Det är helt enkelt mer fokus på racing än party, något som jag förstår att serien har hittat tillbaka till i och med Mario kart 8.
Än idag så är ett av mina bästa gamerminnen när jag första gången vann på Rainbow road på 150cc, och 1000-tals varv senare är det fortfarande min absoluta favoritbana genom hela serien.
För mig kommer det alltid vara DK Mountain från Mario Kart: Double Dash!!
Jag vet inte hur många gånger jag spelat 9-varvsomgångar på denna bana. Jag älskar nedförsbackar, jag älskar kaosen som kan uppstå överallt och jag älskar hårnålkuvorna som går parallellt med de höga vallarna. En ypperlig och hysteriskt underhållande spelnivå i Mario Kart-serien och andra racingspel.
Håller också med om att Rainbow Road från Double Dash!! är den roligaste. För mig är det Double Dash!! och Mario Kart 64 som tillhör favoriterna. Wii-spelet föll mig aldrig i smaken och dessutom är jag av åsikten att Mario Kart är bäst i en soffa på en gemensamma TV så bärbart Mario Kart har aldrig varit för mig.