Efter Nintendos presskonferens i tisdags så utropade många direkt att Nintendo haft den bästa dito av dem alla. Med många efterlängtade och överraskande utannonseringar så blåser de nytt liv i sin, försäljningsmässigt något handikappade, konsol Wii U. Spel som Legend of Zelda Wii U, Splatoon, Star Fox Wii U, Kirby: Rainbow Curse, Yoshi’s Wooly World och mer fick folk att jubla och öppnar sina plånböcker för att kunna kasta pengar på Nintendo. Det anrika tv-spelsföretaget hade behövt detta för ett, eller till och med två, år sedan, men bättre sent än aldrig. Jag ställer mig i alla fall till den skara människor som anser att Nintendo ”vann” E3 på det stora hela.
Men jag ser det som att de vann inte bara med vilka spel som utannonserades, utan även med vad de innehöll. Eller snarare vilka.
Det som stack ut mest för mig var den framåttänkande könsfördelningen i deras spel. Om vi börjar med att titta på spelet Hyrule Warriors, som är barnet som föddes efter en galen natt mellan Legend of Zelda och Dynasty Warriors, så är det ett rent action-spel. Man går runt och spöar upp diverse Zelda-monster i drivor med en valfri karaktär från universumet. Det fina med det hela är att helt emot spelvärldens konventioner så är tre av de fyra valbara karaktärerna kvinnor.
I action-betonade spel så läggs huvudrollen oftast på en snubbe och om det finns flera valbara karaktärer så är kanske en av dem kvinna. Kanske. Men här väljer alltså Nintendo, ett gammalt japanskt spelföretag (vilka inte brukar vara direkt kända för att vara bra på varken könsfördelning eller kvinnosyn), att ha tre stycken spelbara kvinnor samt en man, som oftast är väldigt androgyn. Det är så bra på så många sätt att jag nästan spricker för att jag ler så stort!
Annars brukar ju utvecklarna/utgivarna, även när de har värsta chansen, skippa tjejerna till förmån för extra dudes. Väldigt många ursäktar sig med att det är för svårt, att det inte säljer eller som i Ubisofts fall att det kostar för mycket och tar för mycket tid. Vi kan se på senaste Assassin’s Creed till exempel, där de nu lagt in co-op som nyhet. De illustrerar detta i sin fina trailer med fyra stycken lönnmördare som hjälps åt att slåss på Paris gator. Alla fyra är däremot män. Varenda en. Med tanke på deras enorma budget och armé av utvecklare, hur svårt hade det varit att göra åtminstone en av karaktärerna till kvinna? Jag såg väldigt mycket fram emot att få sätta tänderna i äventyret, men deras ofräscha uttalanden la sig som en fuktig handduk över mina förväntningar.
Vad jag ser som den nästan raka motsatsen till detta spelet är Nintendos helt nya Splatoon. Ett spel för fyra spelare DÄR ALLA FYRA ÄR KVINNOR. Bam! Så svårt var det. Det ser färgsprakande, fartfyllt, roligt och glatt ut. Assassin’s Creed har rätt många spel under bältet just nu, där endast ett sidospel (som tyvärr var ganska dåligt och sexistiskt) haft en spelbar kvinna. Nintendo kommer med ett helt nytt IP och kör direkt med fyra färgglada tjejer som även är bläckfiskar. Eh, ja, det låter lite skumt, men varför inte liksom? Bättre det än fyra vita dude-bros som springer runt, då det är så uttjatat att man nästan får eksem.
Detta är en helt ny sida av Nintendo som, vad jag kan se, satsar på kvinnor. De förstår, till skillnad från de flesta andra utvecklare och utgivare, att kvinnor som huvudpersoner faktiskt säljer. Riktigt bra till och med. Tomb Raider är ett bra sådant exempel. Nu hoppas jag bara att när Nintendo håvar in högar med stålars från sina spel att resten av spelvärlden inser att det är precis lika lätt/svårt att skapa en trovärdig kvinnlig karaktär som en manlig. Det är inte dyrare, det tar inte mer tid (inte om man jobbar med rätt folk åtminstone) och manliga gamers kommer inte fly (inte alla i alla fall) gråtandes över att de inte fick springa runt med en digital snopp medan de skjuter på saker.
Nintendo vann tvåfaldigt för mig, och för många andra skulle jag tro. Jag vet var mina pengar komma landa i alla fall.
Tre av fyra karaktärer kvinnor i Hyrule Warriors? Coolt =) Jag visste att Impa skulle vara med, men detta blir bara bättre =)
Med tanke på svamppodden kan vi nu konstatera att det råder inbördeskrig i Riket!
Schismen är total! Nintendo vs The World! 😉
Jag tillåter mig att beklaga mig över den skaran människor som framställer E3 likt ett race mellan tre löpare (Microsoft, Sony och Nintendo). Jag anser inte att någon vann, för jag anser inte att det är upp till oss konsumenter att avgöra det.
E3 ör till för återförsäljare och press. Att presskonferenserna med åren har blivit mer och mer medvetna mot slutkonsumenten tycker jag är tråkigt eftersom jag uppskattar när företag säljer in sina ideer till samarbetspartners och presskårer, för att de i sin tur ska bevaka och besluta kring vilka produkter de tror kommer sälja bäst.
Men oavsett våra skilda meningar runt eventet så uppskattar jag alla texter där fokus ligger på genusperspektivet – något som står mig varmt om hjärtat när det kommer till spelmediet. Dock anser jag inte att det handlar om vilka kvinnliga karaktärer som presenteras i spelen, utan för mig är det bra mycket viktigare att se kvinnorna BAKOM kulisserna.
Att Sony och Nintendo inte valde att ha en kvinnlig presentatör under sina ”presskonferenser” (Nintendo har ju egentligen ingen..), var återigen en miss enligt mig. Även om Bonnie Ross bara var upp en kort stund som presentatör för Halo så var hon där. Varken Sony eller Nintendo hade en enda kvinnlig hänförare för någon av titlarna.
Ubisoft som återigen satsar på Aisha Tyler kan tyckas vara ett steg i rätt riktning, men ärligt talat så är hon ju inte en utvecklare eller för den delen en Ubisoft-anställd. Ubisoft är snarare en av hennes återkommande kunder för denna typen av arrangemang, men som någon skrev:
”@AshleyEsqueda: Seriously, it’s dumb Ubisoft hired a total badass in @AishaTyler to host their event, yet can’t be bothered to give me a lady assassin.”
Så vad tycker jag personligen? Är det bra att Nintendo plötsligt smäller på med ”kvinnliga” karaktärer i sina spel? Ja. 🙂
Vann de eller någon annan för den delen E3 tack vare det? Nja, knappast. Skulle jag ge mig in i den diskussionen kring kvinnor inom spelmediet när det kommer till E3 så skulle jag direkt ge den vinsten till Microsoft efter ovannämnda exempel.
Innan någon väljer att dra upp sexistiska exempel från tidigare Microsoft-konferenser, så säger jag bara att texten ovan handlar om E3 2014. Vi håller oss till detta.
Viktigt och bra ämne du tar upp med din text, håller inte med om allt, men mycket. 😉
Anledningen till att Nintendo inte hade några kvinnliga presentatörer är förmodligen för att de ville att huvudregissörerna av spelen skulle presentera dem, och såvitt jag vet är de huvudansvariga för typ alla Nintendos utvecklingsgrupper män som jobbat där väldigt länge, och det är ju ett problem som sträcker sig bak till typ 80-talet då Yamauchi var in charge. Jag vet inte om könsfördelningen på Nintendo förbättrats sedan dess eller ej, men något bättre kan jag nog tänka mig det är. Vi får hoppas.
Dock så hade de med sig art directorn till Code Name STEAM som är kvinna, när de presenterade det spelet. Och på Treehouse Live hade de oftast med en kvinna, och ibland fler, bland programledarna, så där ska de ha en liten eloge tycker jag!