Jag tror att folk rent generellt är ganska trötta på mig och mitt tjat om The Wolf Among Us. Och jag förstår det, för jag har pratat väldigt mycket, väldigt varmt om de olika episoderna från den första säsongen. Det har funnits många styrkeord och utropstecken i min vokabulär, inte minst i början då de två inledande episoderna var väldigt starka på väldigt olika sätt. Men jag tror också att en av anledningarna till min fascination grundas i att jag missade att spela den första säsongen av The Walking Dead när den rullades ut och att det delvis är nyhetens behag som har fått mig så engagerad och exalterad. Jag har lärt mig älska episodbaserade äventyr – att vänta, bygga upp förväntningar och diskutera teorier med andra som också följer säsongen fram till nästa del.
Detta är också för att jag älskat vistelsen i Fabletown så mycket. Gång efter annan har jag hyllat presentationen i The Wolf Among Us, och jag tänker även här offra några rader text på just det. Trots bristande bilduppdatering, som alltid befunnit sig på gränsen till ohållbart i de Telltale-spel jag spelat, så har denna säsong varit en fröjd för flera av mina sinnen. I grunden handlar det om en väldigt lämplig art-direction i förhållande till den tekniska aspekten av grafiken. Det finns en ton, en svärta som lever i symbios både med det rent visuella men också med musiken, karaktärerna och hela berättelsen. Allt klaffar och bakas samman till ett av de bäst presenterade spel jag tagit del av.
Den sista episoden för säsongen var på många sätt en perfekt avslutning. Där vissa tidigare delar fokuserat på dialog och berättande så har andra istället handlat om stridigheter och quicktime-events. I den avslutande episoden återfinns båda byggstenarna, de känns rättvist uppdelade och innehåller några av säsongens häftigaste, starkaste och mest tillfredsställande scener. Avslutningen var, om inte lika bra, så i alla fall i samma klass som den inledande episoden och knöt ihop säsongen väl. Att jag vill ha mer än det jag fick belyser egentligen endast hur bra äventyret varit.
Telltales styrka som berättare ligger i den känslostorm de alltid lyckas riva upp i mig. Den avslutning jag fick nu kändes verkligen som ”det lyckliga slutet”. Trots det var det många olyckliga inblandade. Du kan omöjligt rädda eller hjälpa alla. Sagofigurer till trots så får du inget Disney-slut i The Wolf Among us, det är en avslutning som trots dina förträffliga insatser kantas av maktlöshet och ångest. Du räcker inte till för att rädda eller hjälpa alla – och jag skulle inte vilja ha det på något annat sätt.
Är det dags för säsong 2 snart?
Oh, kanske borde kolla in detta.
Serietidningarna är väl värda att läsa med 🙂
Enda anledningen till att jag inte har spelat det är att jag sålde min PS3. varför kan de inte släppa det till PS4?
Tyckte sista episoden tillhörde en av de bättre, nästan i klass med den briljanta första episoden way back.
Min save slutade ganska så tvärt, antar att det gör så för de flesta, så jag tar för givet att Telltale kommer fisa ur sig fler säsonger, vad det lider. Telltale verkar ha rätt många järn i elden och jag hoppas att, som Tommy sa i något svamppod för ett tag sen, att man inte tar sig vatten över huvudet nu. Vill inte att spelserier ska bli lidande bara för spelstudion spretar för mycket.
Men än så länge funkar det! Ett av årets bästa, om nån frågar mig
Som ett stort fan av serietidningen kan jag bara konstatera i efterhand att Telltale var dem perfekta utvecklarna att göra ett spel av Fables. Har man inte läst serieförlagan så rekommenderas den varmt. Är jävligt pepp på deras kommande Game of Thrones adaption..
Svalt intryck av sista episoden av anledningar jag såklart knte kan presentera här, men det var en helt ok ihopknytning.