Det kom en teaser dagen innan, att nu minsann var det dags för en DLC till Dragon Age: Inquisition. Vi som spelat genom main storyn och gillade det sitter och väntar ivrigt på de DLC som ska behandla det minst sagt öppna slutet, men den här gången fick vi nöja oss med lite mindre.
Jaws of Hakkon är ett nytt område med egen story. Dragon Age: Inquisition har ett ”mjukt” tak för level på runt 27, och den rekommenderade leveln för Jaws of Hakkon ligger på 20. Det är alltså inget en drar sådär i början av main storyn, så jag valde att spela igenom det precis innan sista segmentet av spelet.
Det visade sig vara ett bra beslut, då looten verkligen tagit ett steg upp jämfört med resterande spelet. Så när jag väl sprang in som den hjälte jag är för att rädda världen gjorde jag det med hela partyt i ascoola rustningar och jag själv med min sprojlans nya blomsterkrans.
Just detta är ett av de stora plus Jaws of Hakkon har fått av fans. Området bjuder på helt nya typer av fiender, med nya abilites som sätter även de mest optimerade spelarna på prov. Det går inte att vara för höglevlad för området, vilket känns alldeles perfekt för en DLC som släpps fyra månader efter spelets release. Looten består både av schyssta vapen- och rustningsscheman, ovanliga material och höglevlade items. Förutom riktigt irriterande giftspindlar som tydligen har fått avla fritt utan någon typ av viltvård känns området väl avvägt mellan vackra vyer och utmanande fighter.
Själva DLC’n bjuder på en inblick i Avvar-folket och dess kultur, som lever i ett område där också min qunari skulle känt sig som en dvärg. Med enorma träd, djupa raviner och en fantastiskt fin grönska är jag tacksam över de trätrappor och hängbroar som byggts över området, ett trevligt inslag som skulle uppskattats även i andra områden i spelet.
Efter att ha spelat igenom expansionen på 5-6 timmar ser jag ännu mer fram emot nytt innehåll från Bioware. Kartan är öppen för många fler liknande expansioner, men nästa gång får det däremot gärna vara uppföljningen på berättelsen. Den behövs. Nu.
Det låter lockande! Jag spelade ca 30 timmar vid release men sen dess har min pilbågsskytt legat i dvala, jag hoppas att när DLC’et kommer till ps4:an att jag är redo att ta upp kampen igen.
Efter drygt halva mainstoryn så kom besvikelsen krypande. Efter ytterligare några timmars hoppande förgäves för att nå dit man ska så var resten bara en genomspelning för att man gillat de två första delarna i serien.
Spelade igenom hela spelet och är sjukt nöjd med det och vill så gärna spela DLC typ nu men kan inte 🙁
Tror du inte att det är så att dem lär vänta med det DLC som som fyller i hålen och eventuellt skapar en brygga till nästa del till allra, allra sist? Det känns som BioWare gjort så med tidigare spel, gissar att det blir så denna gången med.
Dess emellan så kanske man törs hoppa på ett DLC som låter en återbesöka Orzammar eller kanske Denerim, ser gärna att man får stöta på lite gamla bekanta ansikten.
Nåja, önska kan man alltid göra! Men givetvis, ska jag vara realistisk är nog nästa DLC en större utbyggnad på multiplayerläget eller liknande.
Hade varit superkul med en vända tillbaka till Orzammar! Jag gillade verkligen miljöerna där i DA:O, även om jag tyckte berättandet, som egentligen var ett enda stort fetch quest, haltade där. Men bara en sån sak som ett sammanhängande Deep Roads, och inte hoppande mellan punkter på kartan, hade varit awesome. Mer under jorden, tack!