UT4 är bara i pre-alphastadiet än så länge, men det är ju där man ska lista ut vad spelet behöver och hur det ska ta sig vidare! Så jag tänkte ta upp tre av mina många punkter om hur jag vill se spelet utvecklas, och knyta dem till hur UT4 ska lyckas etableras inom esporten.
TRANSLOCATOR
Bortsett från flak cannon är translocatorn mitt favoritvapen i Unreal Tournament. Är det ett vapen? Ja, det går att döda folk med den, så jag tycker nog det. Även om dess primära funktion är att transportera sig snabbt från punkt till punkt genom att teleportera sig korta sträckor. Det här är i min mening ett av spelärldens med geniala vapen. Kasta ut en liten disk några meter bort, och teleportera dig till den. Enkelt koncept att begripa, svårt att bemästra. Hur ett CTF-lag använder translocatorn kan vara helt avgörande för matchen, då det utan tvekan är det mest användna vapnet i det spelläget. I UT4 har man än så länge satsat på en translocator som är väldigt lik den i UT, med korta obegränsade kast som inte lämnar ett tillfälligt spår i luften. Jag tror translocatorn gynnas av att ha en cooldown efter 4-5 kast, och att den i stället kastas längre. Det kräver mer skicklighet av användaren, och gör det lättare för motståndaren att skjuta sönder discen mid air eftersom längre kast med spår gör den mer förutsätbar. Jag tror det behöver för att balansera hur lätt det är att ta sig in i fiendebasen. Jag vill även ha tillbaka kameran på den, för att underlätta siktandet. Translocatorn i UT2004 var helt enkelt perfekt. Det här är även något som jag tror skulle göra UT4 till en mer åskådarvänlig titel, då det är lättare att hänga med när alla inte bara hackar och warpar sig fram över banorna hela tiden. Och det är lite det som den här korta listan kommer handla om!
HITSOUNDS
Om Epic vill få in UT4 på den evigt växande esportsscenen, och fånga arenaskjutarvågen som verkar vilja komma (det är för stunden över 15 mer eller mindre högprofilerade spel inom genren på gång) måste de göra vissa anpassningar. De har redan implementerat saker som verkar vilja tilltala en publik och positionera spelet som en åskådarvänlig titel, som exempelvis halvtid (vilken kanske kommer eliminera behovet av CE- och LE-versioner av banor eftersom symmetri inte spelar roll när man byter sida). Men i tidigare av seriens titlar har communityt fått ta på sig vissa inslag på egen hand. Brightskins och hitsounds är två sådana saker. Jag tror inte att UT4 kommer få en ordentlig, seriös, etablerat, växande tävlingsinriktad scen utan åtminstone hitsounds. Brightskins kan man klara sig utan, det beror helt på hur spelets texturer står i kontrast till varandra. Men det är väldigt viktigt för spelare att veta om och när de träffar sin motståndare – speciellt i 1on1-matcher för att ha koll på vilket eventuellt övertag/underläge man befinner sig i. Men det erbjuder även en dimension inom andra spelsätt, som att kommunicera med varandra hur mycket hälsa man uppskattar att flaggbäraren har. Hur mycket hälsa du tror din motståndare har baserat på hur många gånger du träffat hen, påverkar allt från ditt spelsätt till ditt val av vapen. UT4 borde erbjudas den dimensionen av strategi.
TURNERINGSINSTÄLLNINGAR
Än en gång: Om Epic vill etablera UT4 inom esporten måste vissa saker erbjudas spelarna från första början! En stor och viktig funktion är att kunna sätta upp turneringar, om man frågar mig. Det kan funka utan, men det skulle verkligen hjälpa att få spelet att uppfattas som mer seriöst tävlingsinriktat bland spelare. Det behöver inte ens vara något märkvärdigt, bara en funktion där spelare kan anmäla sig, där man exempelvis sätter upp brackets som följer ett träd. Som det har varit fram tills nu så har allt det där behövts skötas manuellt, av privatpersoner och spelarna själva på sajter som Clanbase (det finns säkert en mer aktuell sajt idag, men jag har varit borta i 10 år). Olika träd för olika spellägen – TDM, CTF, 1on1, etc. Till och med Mario Kart 8 har turneringsinställningar, och det märks så himla tydligt att det saknas i Super Smash Bros. Så kom igen, Epic!
Ni som är mer insatta i esport, vad tycker ni ett spel som UT4 behöver för att lyckas etableras? Vad vill ni ha för att ni skulle titta på matcher? Vilka åskådarmöjligheter borde ett sånt här spel ha? Vad tycker ni måste erbjudas communityt?
Har mest spelat och kollat på Q3 och CS i e-sportsammanhang.
Hur spelas UT? Körs det 1on1, CTF eller 5on5 när det är tävling?
Håller med om hitsounds.
Sen låter jag väl som en trasig skiva men Freon och dodgejumps.
Jag tycker även att det är roligare när man börjar med alla vapen (undantag för redeemer) då det blir jämnare. Jag avskyr att spawna med min enforcer och få ett sniperskott i ansiktet. Känns det bra att skjuta någon som är ”obeväpnad”? Det tycker inte jag.
I kort tycker jag att UT4 behöver TAM (Team Arena Master) modden som gjorde UT04 så bra.
Jag har inte spelat länge nog för att säga mycket mer. Flak cannon känns lite konstig men det är nog bara en vanesak. Shock-core spammandet är fortfarande otroligt irriterande 🙂