Denna vecka blir det kvinnofokus i nyhetssvepet, på både gott och ont. Dessutom har ännu en Kickstarter-kampanj letat sig in bland mina tre nyheter. Eller egentligen är det två nyheter och ett videotips. Håll till godo!
Koji Igarashi gör succé på Kickstarter
Koji ”Iga” Igarashi är troligen mest känd för att ligga bakom vad som av många ses som det bästa spelet genom tiderna, Castlevania: Symphony of the Night. Efter ett långt uppehåll är han nu tillbaka med en insamling på Kickstarter för sitt spel Bloodstained: Ritual of the Night som är ett nytt spel med tunga Castlevania-influenser. Iga bad om en halv miljon dollar, men med 25 dagar kvar ligger den insamlade summan redan på över 2,3 miljoner dollar. I skrivande stund har alla stretch goals utom ett uppnåtts.
Niklas tankar: Jag tillhör den lilla skara spelare som inte blåstes av stolen av Castlevania: Symphony of the Night. Med det sagt kan jag absolut se att man håller det oerhört högt, det är nog bara jag som hellre spelar Metroid. Men ingen kan förneka att Iga är en festlig typ. Det vittnar den överdrivet dramatiska Kickstarter-videon som jag rekommenderar att ni kollar in.
Vi har gått igenom återupplivningen av i princip all tidig retro man kan tänka sig, och nu har vi kommit fram till de lite nyare grejerna, med Bloodstained som är ett ”nytt” Symphony of the Night och Yooka-Laylee som är en spirituell syster till Banjo-Kazooie. Det verkar heller inte finnas någon hejd på hur mycket pengar folk är villiga att kasta på sina favoritutvecklare.
Bloodstained verkar onekligen instressant, även om jag personligen inte är jätteglad i animestilen som verkar genomsyra spelet. Men ett bra spel är ett bra spel, och då spelar den grafiska stilen mindre roll.
En extra rolig grej med Igas Kickstarter är vad man kallar för ”backer achievements”, som utöver vanliga stretch goals kan låsa upp nya aspekter av spelet när fans gör alla möjliga galna saker i sociala medier. Det ger själva Kickstarter-kampanjen lite extra långa ben, och kanske kan den hålla intresset upp hela vägen i mål och därmed samla in mer pengar.
Quiet-actionfigur får klämbara tuttar
När Metal Gear Solid-skaparen Hideo Kojima twittrade ut en bild på actionfiguren av karaktären Quiet blev många fans upprörda. Anledningen är att actionfigurens skapare stolt visar upp att vissa delar av karaktären är ”klämbara”. Den ovanligt lättklädda krypskytten Quiet har fått kritik tidigare, något som Kojima förklarat med att han velat göra Metal Gear Solid-karaktärerna sexigare för att uppmuntra till cosplay.
Niklas tankar: Ja vad ska man säga? Det är väl knappast någon som blev förvånad av att man ansträngt sig för att Quiets bröst ska vara så gosiga att peta på som möjligt. Metal Gear Solid-serien är lika märklig som den är detaljrik. Ena stunden ska vissa grejer vara superrealistiska när det kommer till utrustning och annat där vi ofta får se sci fi-tillskruvningar av existerande teknologi. I nästa stund ska en kvinnlig krypskytt se ut som om hon hämtats direkt ur ett Dead or Alive-spel. Hur vill du ha det, Kojima? Ska vi ta Metal Gear Solid som en seriös serie med tunga teman som kärnvapenkrig och personliga relationer, eller ska det vara en exposé i gigantiska silikonbröst i minimal bikini? Personligen har jag svårt att vara okej med att det ska vara båda, då det inte lirar särskilt bra ihop i min bok. Men hey, kanske är jag helt ute och cyklar där. Metal Gear Solid 5 kommer utan tvekan att bli något i hästväg, men jag lovar att den där jäkla sexualiseringen av en jäkla krypskytt kommer att få mig att sucka högt varenda gång jag ser henne.
Videotips: Anita Sarkeesian snackar om Jade
Det här är mer ett tips än en faktiskt nyhet, men ändå något som gjorde mig, Niklas, väldigt glad. Mediekritikern och gamern (jo, faktiskt) Anita Sarkeesian har sedan ett bra tag tillbaka med något ojämna mellanrum lagt upp Youtube-klipp där hon snackar om kvinnor i tv- och datorspel. Tropes vs Women in Video Games är en fantastisk videoserie som jag rekommenderar alla som är intresserade av representation i spelmediet att se. Nu gör Sarkeesian även kortare klipp där hon fokuserar på en bra kvinnlig spelkaraktär åt gången. Det senaste klippet handlar om en av mina absoluta favoritkaraktärer, Jade från Beyond Good & Evil, som även råkar vara ett av mina favoritspel. Kolla in videon nedan och håll sedan bara med mig om hur jäkla grym både Jade och Anita Sarkeesian är. Eller inte, det är såklart upp till dig.
Jag har väl inga problem egentligen med att något är lite spretigt. Lite på låtsas ibland och ibland lite på riktigt. Det kan väl vara spännande och bryta en konvention eller två. Det betyder dock inte att en naken och klämbar krypskytt känns direkt soft.
Något som är värt att nämnas är att vissa Metal Gear Play Arts Kai figurer har mjuka bröstkorgar för bland annat artikulation av armar och annat.
Medans jag för det mesta inte håller med Anita och hennes åsikter så är det trevligt med hennes positiva kvinnliga spelkaraktär videos.
Håller med angående Metal Gear. Det som kommer till min tanke är onekligen från MGS3, Eva. Blev irriterad direkt första gången jag såg henne. Varför har hon endast en BH under motorcykelstället?! Kan inte Big Boss fastna för hennes förförande personlighet utan att hon (helt opraktiskt) slänger brösten i nyllet på honom. Tycker även inslaget om Jade var trevligt, ett bra spel.
var lite intressant att kojima hyllae mad max på twitter som en av de bästa actionfilmerna någonsin samt en film för kvinnor som slåss för sin frihet. 😀
När det gäller bloodstained så är ju en fysisk kopia redan pröjsad.
När det gäller gamla spelrävar så är det lite ”tack för allt under banrdom/ungdomsåren! ta lite pengar och gör ditt drömspel!” från min sida.
samt att de här gamla gubbarmna kan ju bevisligen sin skit så förhoppnignsvis blir det underhållande nog! =)