När du läser detta är presskonferenserna på årets E3-mässa redan i full gång. Du har säkerligen fullt fokus på alla nya coola spel som presenterats, men det hände faktiskt lite grejer (okej, en hel del) förra veckan också. Virtual reality börjar snurra igång på allvar nu. Inte mindre än två av veckans nyheter handlar om det. Till sist tar vi en titt på Youtubes spelsatsning.

Starbreeze lanserar VR-satsning

Foto: Starbreeze

Foto: Starbreeze

Project StarVR. Det är namnet på svenska studion Starbreezes alldeles egna virtual reality-satsning. ”Underhållningslandskapet förändras, och vi tror att VR kommer att vara en stor del av vår branschs historia framöver”, säger Starbreeze-chefen Bo Andersson Klint i en video. Teknikmässigt satsar StarVR på högupplösta skärmar i sitt headset och ett brett synfält på 210 grader horisontellt. Man har även meddelat att Starbreeze och Overkill jobbar på ett The Walking Dead-spel som ska släppas till deras headset.

Niklas tankar: Skulle det inte vara så att virtual reality är det som kommer att bli nästa stora grej för underhållning i allmänhet och spel i synnerhet är det ett helt gäng företag som lagt för många ägg i samma korg. Jag kan bara tänka mig att en sådan här hårdvarusatsning är en jätterisk ett i sammanhanget så litet företag som Starbreeze. Jag beundrar deras mod och hoppas verkligen att det inte blir pannkaka av hela VR-hajpen. Jag har bara testat den första utvecklarversionen av Oculus Rift och går därför igång på att StarVR vill kunna skryta med hög upplösning och ett stort synfält, något som Oculus Rift DK1 verkligen saknade. Men det är som sagt förutsatt att VR blir en grej över huvud taget.


 

Oculus Rift får specialkontroller

Foto: Oculus

Foto: Oculus

Konsumentversionen av Oculus Rift, som släpps nästa år, kommer att levereras med en Xbox One-kontroll. Men nu har man även meddelat att särskilda kontroller kommer att släppas till headsetet. Oculus Touch heter de två rörelsekänsliga kontrollerna som påminner lite om den lilla navigeringskontrollen till Playstation Move. Kontrollerna, en för varje hand använder samma tracking-teknik som headsetet och har en analog spak och ett antal knappar på varje. De ska även känna igen enkla handgester, bland annat tummen upp, skriver Eurogamer.

Niklas tankar: Ända sedan VR började komma på tal har det snackats om hur kontrollerna ska kunna användas för att inte sänka känslan av att befinna sig i spelet. Kanske kan Oculus Touch vara svaret på det, då en klassisk handkontroll eller mus och tangentbord lätt kan få det att kännas väldigt ”speligt”. Fint så, men jösses vad dumma vi kommer se ut vevandes med de där kontrollerna i händerna och en stor VR-hjälm på huvudet. Kommer vi att acceptera att vi kommer att se ut som kompletta idioter i framtiden, eller kommer hela skiten rasa som ett korthus?


 

Youtube satsar på spel

Foto: Youtube

Foto: Youtube

Youtube är redo att ta upp kampen med Twitch när det gäller streamande av spel. I sommar släpper man appen och sajten Youtube Gaming som är helt dedikerad till spel. På sin blogg skriver Youtube att fler än 25 000 spel kommer att få egna sidor och att det ska bli enklare att hitta vad spelarna letar efter. ”Du kan vara säker på att när du söker på ’call’ kommer du få upp ’Call of Duty’ och inte ’Call me Maybe'”, står det i blogginlägget. Det ska även bli enklare att både sända och dela sina streams via Youtube i och med Youtube Gaming, lovar företaget.

Niklas tankar: Konkurrens är bra. Tjänsterna som konkurrerar med varandra tvingas ständigt bli bättre, något som vi kunder vinner på i slutändan. Vi får bättre tjänster och produkter till bättre priser. Att Youtube nu siktar på livestreams av spel känns helt rätt, då Twitch länge varit ganska ohotade herrar på täppan där. Visst, Ustream och Hitbox har funnits ett tag, men ingen av dem verkar ha de ekonomiska muskler som krävs för att ta sig an jätten Twitch. Youtubes användarvänlighet kan också mycket väl funka bra för streaming, och om Svamprikets tittare bara behöver komma ihåg att följa oss på en sajt istället för två känns det som en win-win för både oss och tittarna. Förutsatt att Youtube verkligen levererar, förstås.