Vi närmar oss Gamescom-mässan i Tyskland, där vi har blivit lovade att få se mer av bland annat Quantum Break. På Gamescom lär det även finnas en hel del virtual reality-spel av olika slag och förra veckan nåddes vi av nyheten att Oculus köpt ett företag som sysslar med handigenkänning. Vi behandlar även skräckspelet The Flock som kommer att försvinna för alltid, samt att Duke Nukem kan vara på väg tillbaka – igen. 

 

The Flock försvinner – för alltid

TheFlock2Skräckspelet The Flock, som släpps på Steam under tredje kvartalet i år, har ett bestämt antal spelarkaraktärer. När en spelare dör blir det således en mindre av varelserna med samma namn som spelet, tills det inte finns någon kvar att spela som. Det innebär att spelet försvinner helt och hållet när den sista karaktären har dött.

”Efter slutet kommer spelet att gå offline och försvinna helt och håller”, säger utvecklaren Jeroen van Hasselt på Vogelsap till Eurogamer.

Utvecklarna ska se till att vara tydliga med hur många karaktärer som finns kvar, och hålla ett särskilt avslutningsevent precis innan slutet.

På frågan om varför de ska avsluta spelet och inte bara göra en ny säsong svarar van Hasselt att de vill skriva historia tillsammans med spelarna och att en ny säsong skulle underminera det.

Niklas tankar: Ja, ja, ja! Mer sånt här! Jag älskar när utvecklare vågar ta till udda grepp och det här är minsann riktigt udda. Jag tror att The Flock kan bli riktigt intressant då upplevelsen av spelet borde ändras konstant i takt med att antalet spelare hela tiden krymper. Jag hoppas att fler spelutvecklare tar sig utanför mallarna oftare. Hideo Kojima ska ha sagt att han vill göra ett spel där skivan förstörs om spelaren dör. Det låter såklart helt vansinnigt, men det är den sortens tänkande som kan ta spelen till nya, intressanta platser.


 

Oculus köper fingerföretag

Den första konsumentversionen av Oculus Rift släpps nästa år, och nu har virtual reality-företaget köpt Pebble Interfaces. Det israeliska företaget har utvecklat en teknik som med hjälp av kameror och sensorer känner av handrörelser och överför dem till en 3D-miljö i datorn. 3D-modellen av händerna kan sedan plocka upp och manipulera föremål i själva spelet.

Så här ser tekniken ut:

Niklas tankar: Vi vet fortfarande väldigt lite om hur våra spelande lite kommer att se ut när virtual reality gör intåg i våra hem. Det kan bli en revolution som förändrar hur vi spelar helt och håller, men det skulle lika gärna kunna bli en totalflopp och något vi skrattar åt om tio år. Ett problem med virtual reality är ju hur spelen kontrolleras. När vi är så ”inne” i spelen som vi är med ett virtual reality-headset på huvudet är det lätt kontrollmetoden som bryter illusionen. Oculus har redan kontroller på g som vi har skrivit om här tidigare, men det allra bästa hade såklart varit att kunna släppa kontrollerna helt och hållet. Jag kommer att hålla ögonen på den här tekniken och hoppas att den går att implementera i spel i framtiden.


 

 

Randy Pitchford vill göra nytt Duke Nukem

Gearbox-chefen Randy Pitchford vill ta hjälp av en extern studio för att fortsätta göra spel av Duke Nukem. Duke Nukem Forever släpptes 2011 och fick mestadels dåliga recensioner. Men Pitchford sa på Develop 2015-konferensen att han inte är klar med serien ,skriver Eurogamer.

”Jag köpte inte franchisen bara för att folk skulle få uppleva Duke Nukem Forever. Det spelet var priset vi fick betala för att Duke Nukem skulle få en framtid”, säger Pitchford om spelet med den legendariskt långa utvecklingsprocessen.

Niklas tankar: Mina ord är överflödiga här. Vår vän Samson Wiklund sa redan allt som behövde sägas i sin recension av Duke Nukem Forever när det släpptes.