Gamescom närmar sig i rasande fart, och det är så klart spännande av många anledningar. Men främst av dem är utan tvekan det faktum att i år, för första gången i mässans historia, så kommer en representant från Svampriket att närvara. Ingen mindre än jag själv, för att vara exakt.
Jag vet. Ta en sekund och låt det sjunka in.
Det kommer vara svårt för tillställningen att presentera någonting mer spännande än mitt närvarande, men de ska göra sitt bästa. Och nog finns det en hel del spännande inplanerat. Under dagen satte jag ihop ett någorlunda slutgiltigt schema över alla visningar och intervjuer jag ska springa på och nu tänkte jag försöka plocka ut fem körsbär, som jag ser lite extra mycket fram emot.
5. Presentation, intervju och hands on med Just Cause 3
Just Cause 2 är utan tvekan ett av spelen jag spelat absolut mest. Jag har spelat skitmycket Just Cause 2. Och har därför gått och suktat efter en uppföljare. Sen hände Far Cry 3 och Far Cry 4 och jag fick mycket av det som Just Cause gett mig på annat håll. Suget svalnade något. Men samtidigt kan man ju inte riktigt få nog av vansinnig ö-action (det är en grej, käften).
Trailern på E3 imponerade inte dock. Visst var det många explosioner, men det såg inte ut som att man gjort något alls för att utveckla konceptet från tidigare spel. Det kändes mer som mod av tvåan än ett eget spel. Jag hoppas bli motbevisad här.
4. Möte med utvecklarna av Quantum Break
Jag borde vara mer pepp på Quantum Break än jag är. Tror jag. För alla andra är ju det. Det känns som att alla utom jag spräcker en ven i ögat när Quantum Break kommer på tal. Själv vet jag inte riktigt vad jag känner. “inte så värst mycket” är väl den mest korrekta beskrivningen. På Gamescom tänker jag dock ta reda på vad alla är så uppe i varv över.
3. Möte med utvecklarna av Halo 5
Jag börjar se ett tema i min egen lista här. För inte heller Halo 5 är jag superpepp på. Eller, fine, jag är alltid sugen på mer Halo. Så stäm mig. Men jag är inte alls imponerad av vad jag sett och testat hittills av spelet. 343 Industries har tittat på tok för mycket på CoD och slarvat bort vad som gör Halo bra.
Här är jag dock inte huvudsakligen intresserad över att bli motbevisad. Här vill jag fråga vad fan de håller på med.
2. Visning av Mad Max
Jag peppade Mad Max efter första trailern. Vilket är konstigt, eftersom jag inte är ett stort fan av filmtrilogin det är baserat på. Men även om inte gillade filmerna så värst mycket går det inte att komma ifrån att universumet och karaktären båda är skitcoola. Upplägget med semifristående uppföljare och en hjälte som tar del av andras berättelser snarare än driver sin egen gör det dessutom superenkelt att stoppa in en ny del i serien utan att behöva göra några avancerade berättarmässiga krumbukter.
Att vi sen första trailern dessutom fått se Mad Max: Fury Road gör ju inte direkt att spelet är mindre hett.
På E3 var det knäpptyst om spelet. Förhoppningsvis får jag se lite mer nu.
1. Möte med utvecklarna av Tacoma
Gone Home var toppen. Annorlunda, spännande och vackert i sin enkelhet. Jag skulle nog sträcka mig så långt som att kalla det “unikt”. Att utvecklarnas uppföljare kommer att bli en besvikelse känns därför som en lågoddsare. Men! Hoppet är det sista som överger oss och utifrån det väldigt, väldigt lilla vi fått se ifrån spelet så ser det ju ganska toppen ut. Och jag ser verkligen fram emot att få veta mer.