Den gångna veckan har jag ägnat oväntat många timmar åt Summer Games Done Quick. Att se spelcommunityt sluta upp för välgörande ändamål är rörande. Det var tur att SGDQ var igång, för någon Street Fighter 5-beta var det knappast tal om. Mer om speedrunning, fightingspel, och dessutom ett podcasttips, kommer här i veckans nyhetssvep.
Summer Games Done Quick slog rekord
1,2 miljoner dollar. Så mycket samlade årets upplaga av Summer Games Done Quick ihop till förmån för Läkare utan gränser, skriver Polygon. Det är rekord för sommarupplagan av Games Done Quick. Under den gångna veckan har hela världen kunnat se speedrunners klara totalt 160 spel. De 1,2 miljoner dollarna slår förra årets 700 000 dollar. Vinterversionen, Awesome Games Done Quick samlade i år ihop 1,5 miljoner dollar. På Reddit finns länkar till alla speedruns som gjordes under veckan.
Niklas tankar: Jag kan ingenting om speedruns och tittar inte på dem i vanliga fall. Men det är något visst med Games Done Quick och deras veckolånga streams som får mig att återvända gång på gång. Det handlar lika mycket om att se deltagarnas sjuka speedrunningfärdigheter som att höra jublet när Markus ”Notch” Persson tittar in och donerar tusentals dollar. Två gånger om året verkar gamingcommunityt släppa allt gammalt groll och fokusera på att donera pengar till välgörenhet och utbrista ”HYPE” i tid och otid. Fint som snus!
Street Fighter 5-betan skjuts upp
Förra helgen körde Street Fighter 5-betan igång och alla som blivit utvalda skulle få sätta tänderna i nästa numrerade del i serien. Helgen plågades dock av serverproblem och ett stort antal spelare kunde inte komma in i betan alls. På fredagen och lördagen var betan dessutom enbart öppen för spelare i Nordamerika. Capcom har nu gått ut med en officiell ursäkt och gör klart att förra helgens test inte räknas som en av de utlovade betaperioderna för de som fått tillgång till betan genom att förhandsboka spelet. När nästa betaperiod ska hållas är ännu oklart.
Niklas tankar: Även om Street fighter 5-betan hölls för att testa spelets nätkod och se hur servrarna klarar belastningen är det problematiskt att så få spelare kunde få den tänkta upplevelsen. Capcom har sålt förhandsbokningar av spelet genom att utlova betaperioder, som nu alltså inte har funkat. Man har gjort det enda rätta genom att inte räkna förra helgens misslyckande som en av de utlovade betaperioderna, men det ser ändå illa ut när en spelutvecklare inte kan hålla vad de lovat. Pro tip: sälj inte förhandsbokningar av spel genom att garantera betaperioder. Folk lär köpa ditt sjukt efterlängtade spel ändå.
Poddtips: Match 3
Veckans sista inslag blir inte en nyhet utan ett tips. Jag älskar spelpodcasts och har ett helt gäng jag lyssnar på regelbundet. Utöver vår egen Svamppod går såväl Giant Bombcast, Idle Thumbs, Giant Beastcast samt Wireds Gamelife podcast varmt i min telefon. Men nu har jag hittat en ny favorit: Match 3. En av mina absoluta favoriter bland spelskribenter, Patrick Klepek på Kotaku, gör tillsammans med frilansskribenten Gita Jackson och grundskoleläraren Sam Phillips en av de mest intressanta nya poddarna om spel. Match 3, som i skrivande stund är uppe i tio avsnitt, undersöker den kulturella kontexten kring spel och spelbranschen och går lite djupare än det vanliga ”vad har vi spelat”-snacket. Om du, som jag, gillar djupare analyser spel och att höra om såväl storspelen som mer obskyra titlar rekommenderar jag verkligen Match 3.