Niklas semester närmar sig sitt slut. Nästa vecka är han tillbaka och sköter nyhetssvepet precis som vanligt. Men tills dess får ni nöja er med mig.

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt.

Slutet för PlayStation Vita

Playstation VitaEfter 11 år på den bärbara marknaden ser det ut som att Sony till sist kastar in handduken. Typ. Eller. Nja. Samtidigt inte. I en intervju med 4games.net uttalade sig nämligen Sonys Senior Vice President, Masayasu Ito, om konsolens framtiden och avslöjade att det för tillfället inte finns några planerade förstapartsspel till konsolen. Sony lämnar helt sonika över allt ansvar för spelsläpp till konsolen till tredjeparsutvecklare. Samtidigt låter han meddela att de ska släppa konsolen i ett gäng nya färger under hösten för att fortsätta driva på konsolens nyvunna popularitet i yngre målgrupper. Det är ett märkligt splittrat budskap från Sony.

Linus tankar: Sonys bärbara konsollinje är intressant, ur många aspekter. Eftersom Nintendo alltid varit så löjligt överlägsna ses den av många som lite av ett misslyckande, vilket inte riktigt stämmer. Sony är den första utgivaren som, om än inte kunnat ge Nintendo någon riktig match, i alla fall har kunnat leva parallellt på den bärbara marknaden under en längre period. Och om man tittar på försäljningssiffrorna för Playstation Portable så var den till och med en smärre succé. Samtidigt led den konsolen kraftigt av piratande och uppföljaren Vita har haft en betydligt vekare försäljning.

Vad exakt det här innebär för Vitans framtid är svårt att säga, men det är nog ingen högoddsare att det här är början på slutet. Och någon uppföljare är nog ingenting man ska förvänta sig med allt för stor säkerhet.

Nya Fatal Frame kommer att bli stort

Fatal FrameOm du är en av dem som sitter på den mindre varianten av Wii U och är sugen på att spela Fatal Frame:  så blir det till att skaffa en extern hårddisk. Med en intern hårddisk på 8 GB kommer du nämligen inte ens kunna ladda ner spelets demo.

Det är inte första gången det händer, varken för Nintendo eller konkurrenterna. Vi minns väl alla hur ett köp av den billiga, hårddisklösa versionen av Xbox 360 ganska snabbt bet konsumenterna i baken när de insåg hur många spel som blev helt omöjliga att ta del av.

Linus tankar: Det är så klart bra att det finns möjlighet att välja mer eller mindre kostsamma versioner av konsoler för att passa det egna behovet, men inte sällan känns de mindre versionerna inte helt genomtänkta. När ett enda spel på egen hand kan vara för stort för hårddisken kanske just den storleken inte är helt optimal. Sen är det kanske bara är jag, som fortfarande har rosaskimrande minnen av tiden då konsoler bara var plug and play, utan allt meck runt om.

PS2 <3

Utvecklare vill återuppliva spel med Darth Maul

Darth MaulDet finns väldigt få saker som var bra med Star Wars prequel-trilogi överlag och den första filmen i trion specifikt. Men en av de faktiskt riktigt bra delarna (som George Lucas kanske precis av den anledningen såg till att ha ihjäl så tidigt som bara möjligt) var Darth Maul. Denna rödhövdade taggskalle var på tok för cool för att gå ett så tidigt öde till mötes och det hade varit kul att få se mer av honom.

Vilket även LucasArts ansåg när de 2010 gav studion Red Fly Studio (som tidigare jobbat med Wii-portningen av The Force Unleashed 2) i uppdrag att utveckla just ett sådant spel. Men som de av er som var med på den tiden kanske minns så var LucasArts hantering av sin egen licens minst sagt sådär och spelet blev efter åtta månader nedlagt.

Nu har studion i en AMA på Reddit låtit meddela att de är sugna på att blåsa liv i projektet igen. Något som onekligen känns rätt i tiden, då det var längesedan Star Wars var så hett som det är just nu. Ett stort problem finns dock: i och med att Disney tog över serien så gick också exklusiva rättigheter för att ge ut spel under Star Wars-licensen. Hur Red Fly planerar att navigera runt det är fortfarande högst oklart.

Linus tankar: När popkulturen återigen exploderar med Star Wars-iterationer är de flesta väldigt noga att hålla sig borta från allt som har med prequel-trilogin att göra. Vilket är lite tråkigt, då det filmerna till trots finns en del där att hämta. Darth Maul är ett tydligt exempel på det och ett spel med honom i huvudrollen låter onekligen som något som hade kunnat bli riktigt spännande.

Samtidigt är det inte riktigt som att vi kommer att vara svältfödda på Star Wars framöver och Red Fly Studios resumé är kanske inte den allra mest förtroendeingivande. Studion har jobbat nästan enbart med portningar av andras spel, med undantag för det högst mediokra Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows från 2013.