Det finns nog ingenting som är mindre edgy än spel som försöker vara edgy. Likt föräldrar som försöker vara hippa blir resultatet nästan alltid det omvända. Men myten om vad som är riktigt jävla “edgy” lever fortfarande kvar och utvecklare försöker jaga det.

Hatred

So edgy!

Utvecklarna bakom Hatred försökte vara edgy med ett spel om en vit man som dödar en massa människor. Något de är långt ifrån ensamma om. Att vi sett ungefär en miljon spel av den typen som försöker vara chockerande på exakt samma sätt är tydligen ingenting som ändrar folks uppfattning om att det är riktigt tufft och kontroversiellt.

Med sin karaktär Quiet försökte Kojima vara lite trotsåldrigt edgy och förstör en karaktär som annars kunde varit riktigt genuint skitcool. Men är en lättklädd kvinna verkligen mer edgy än en välskriven? Dontnod fick ju kämpa för att få Remember Me utgivet, bara för att huvudpersonen var en ickevit kvinna, medan vi ser spel med översexualiserade kvinnor bli utgivna hela tiden.

Quiet

Such edge

Det som av många ses som edgy idag är i själva verket extremt överanvända grepp som är ekonomiskt gångbara och frunktansvärt mainstream. Sexism? Seen it. Övervåld? Been there.

Kan inte spel ta och bli lite verkligt edgy (om det nu är ett mål vi nödvändigtvis måste sträva efter)? Behandla ett jobbigt ämne på ett tungt och allvarligt sätt. Jag garanterar att det blir reaktioner. Gör något som är så jävla abstrakt att det blir nästan ospelbart. Det är fan edgy. Eller varför inte helt enkelt byta kön och ras på huvudpersonen. Internet kommer att rasa.

Vi måste mörda det seglivade felslutet om att det skulle vara tufft att upprepa samma jävla saker som gjorts tusen gånger om. Det räcker nu. Vi är förbi det.